Ventilpaket 2+4 -spak mekaniskt?

Söderberg Haak
 Svara  3 inlĂ€gg  1305 visningar  1 följer

Ventilpaket 2+4 -spak mekaniskt?

#369958 Önskar lite synpunkter dĂ„ Wirekran har varit det som gĂ€llt för mig blir kanske framöver en huggarvagn med hydraulisk kran.
Jag funderar pÄ ventilpaket 2+4 -spak det Àr ju rÀtt tunga grejor men annars sÄ tycker jag det verkar attrahera mig, dÄ det Àr mindre komplicerat inte el on off eller sÄ, eller en massa bokstavskombinationer som jag ej vet innebörden av.
Jag tÀnker pÄ alla historier om de som köpt gamla skördare och skotare verkar som de fÄr en massa strul med Àrgande knappar relÀer och allt vad det kan vara. DÄ man Àr rÀtt inne i ödemarkena med avstÄnd till de som kan sÄdana grejor sÄ Àr enkelhet och driftsÀkerhet ett plus som vÀger tungt tycker jag.
Kan förstÄ att med elektronik sÄ kan man styra en hel del, men nog frÄnsett vikten dÄ sÄ lÀr vÀl dessa mekaniska spakar ge en tillfredsstÀllande bra kÀnsla?
Min tanke Àr en traktor för huggarvagn och den befintliga med en processor i trepunktslyften, dÄ behöver man ju ej flytta grejorna sÄ ofta.
Om man ej har utskjut pÄ kranen sÄ passar ju det med 2+3 -spak nÀr jag kollar pÄ Farmas grejor sÄ vÀger ju dessa mycket mindre
Ventilpaket, 2 + 4 -spak*Vikt 24,5kg

Ventilpaketen ser likadana ut vid första anblicken men skiljer sig vÀsentligt Ät i vikt dÄ de bÄda reglagen Àr tillverkade pÄ olika sÀtt. 2+3 -spak Àr helgjutet och dÀrmed betydligt lÀttare Àn 2+4-spak som Àr ihopsatt av olika komponenter. De skiljer mer Àn 10 kg i vikt. Vid 2+3-spak styrs stödben och grip av de tre mittre spakarna. PÄ 2+4-spak tillkommer Àven hantering av utskjut och dÀrmed blir det 4 spakar i mitten.

Ventilpaket, 2 + 3 spak

Art.no: 00803

Ventilpaket, 2 + 3 spak

Vikt 13,7kg

Ventilpaketen ser likadana ut vid första anblicken men skiljer sig vÀsentligt Ät i vikt dÄ de bÄda reglagen Àr tillverkade pÄ olika sÀtt. 2+3 -spak Àr helgjutet och dÀrmed betydligt lÀttare Àn 2+4-spak som Àr ihopsatt av olika komponenter. De skiljer mer Àn 10 kg i vikt. Vid 2+3-spak styrs stödben och grip av de tre mittre spakarna. PÄ 2+4-spak tillkommer Àven hantering av utskjut och dÀrmed blir det 4 spakar i mitten.
Text frÄn Farmas hemsida, via lÀnkningen dÄ pÄ deras reklam hÀr.

Ett annat alternativ vore kanske hydraul-servo?
Vad sÀger ni med erfarenhet

TS
Söderberg Haak
AnvÀndarvisningsbild

Re: Ventilpaket 2+4 -spak mekaniskt?

#369968 Jag tycker att det Àr ett bök med ventilpaketen. Stora och klumpiga och sÄ alla slangar som skall fram. Jag har ett sÄdant ventilpaket 2+4 spak mekanisk frÄn kranman. Tyckte att det sÄg litet och smidigt ut men jag fick alldrig nÄgon bra placering pÄ detta. Nu har jagbkonverterst detta till vajerstyrning med tvÄ lastar joysticks med en elventil för 3 fynktion för gripen.

Är dock inte helt nöjd med detta heller, det blev sĂ€mre kĂ€nsla och svĂ„rt att smyga funktionerna. Tittade pĂ„ el on off men de Ă€r Ă€ndĂ„ förstora ochbklumpiga för att fĂ„ till en bra placering. Det Ă€r viktigt med placeringen, jag monterade det lite högt tidigare. Det gjorde att jag helt plötligt fick en vĂ€ldig vĂ€rk i axlarna, fattade inte varför först. Har fortfarande ont 3 mĂ„nader efterĂ„t. SĂ„ se till att fĂ„ det bra placerat.

Kolla trÄden " villman klapp o krÄka" hÀr pÄ skogsforum. Han har fÄtt tag pÄ spakar som man kan montera pÄ var sida om stolen som joysticks. AlltsÄ tvÄ ventil paket som Àr ihop kopplade och sÄ en extra funktion till gripen. Tycke det sÄ fiffigt ut. Kan liknas med hydralservo men mycket billigare.

Ett annat alternativ Àr ju radiostyrning, dock vÀldigt dyrt, men som nÄgon annan hÀr pÄ forumet gjorde nÀr han skulle köpa nytt. DÄ fick han dra bort kostaden för det ventilpaket som följe med vagnen och lÀgga till till radiostyrning. DÄ blev det ju inte sÄ dyrt om man tÀnker pÄ totalkostnaden för hela ekepaget.

Hoppas du fick nÄgra ider av detta!

Rasken.

Re: Ventilpaket 2+4 -spak mekaniskt?

#369971 Oroa dig inte sÄ mycket för vikten pÄ ett ventilpaket. Har ett tvÄspak med ''renhorn'' visst Àr det tungt men jag lyfter det heller aldrig.
Har en avtagbar bom monterad pÄ kÀrran som Àr instÀllbar i lÀngd och höjd sÄ nÀr har backar intill och lyfter med hitchen sÄ krokar jag i ventilpaketet och sÀnker igen sÄ jag kan ta bort bommen sedan Àr det bara att lyfta och lÄsa hitchen sÄ Àr det klart.

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).
Liknande TrÄdar
TitelStatistikSenaste svaret
Ventilpaket 2-spak + 4 el on/off? av 339 - ons 18 dec 2013, 19:24
i Skogsvagn (Huggarvagnar)
10 svar
4579 lÀst
av 339     
tor 19 dec 2013, 14:28
Jag har tröttnat pÄ 2-spak med gripen pÄ egen spak... av Calle78 - lör 01 apr 2017, 12:57
i Skogsvagn (Huggarvagnar)

123
30 svar
5105 lÀst
av Slurfi     
ons 19 apr 2017, 00:51
Nytt mekaniskt snytbaggeskydd av Niking - lör 25 apr 2015, 02:20
i Föryngring
0 svar
983 lÀst
av Niking     
lör 25 apr 2015, 02:20
HÀlften av Södras plantor har mekaniskt skydd av Niking - lör 08 aug 2015, 03:16
i Föryngring
0 svar
1031 lÀst
av Niking     
lör 08 aug 2015, 03:16
Korta eme spak av jockekarlsson - tis 27 sep 2011, 15:08
i Skördare
3 svar
980 lÀst
av ume     
tis 27 sep 2011, 21:04
Annonser