Sida 2 av 4

Re: Dimensionera batteri

Postat: ons 20 jan 2016, 19:03
av rokon
1,5 timme kan vara i kortaste laget med motorvärmare i dessa gjutjärnsmotorer motorvärmarna som säljs i Sverige till dessa motorer finns i 2 effektklasser, du kanske har den svagare på ca 500w

Re: Dimensionera batteri

Postat: ons 20 jan 2016, 19:26
av Göt
125 ampere skall batteriet vara på. Jag har som du gjort misstaget att ha för litet batteri

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=9113

Re: Dimensionera batteri

Postat: ons 20 jan 2016, 19:35
av jannee
Köp från Biltema - billigt och du får byta om tre år igen 😈 - lagom när garantin gått ut. :grin:

Re: Dimensionera batteri

Postat: ons 20 jan 2016, 20:41
av Vardon
Får även ställa mig i kören som säger batteriet är slut. Tycker spänningen sjunker så pass mycket vid belastningsprov.

Mät spänningen även när den startat och du laddar, tecken på dåliga batterier brukar vara att spänningen stiger snabbt till 14-15 V och då går laddströmmen ner.

Mitt råd är att inte köpa biltema, mitt höll säkert i 4 månader.

Re: Dimensionera batteri

Postat: ons 20 jan 2016, 21:04
av hlb
AGM-batterierna från Biltema verkar hålla bra och har bra momentanströmmar till bra pris. Har 4 st i drift i bilar och traktorer.

Re: Dimensionera batteri

Postat: ons 20 jan 2016, 21:12
av Mangan
Hehe, här var det mycket husmorsknep och vilda gissningar.

Att spänning går ner kan betyda att batteriet är OK, men underdimensionerat. Kan även betyda att det är OK dimensionerart men dåligt.

Hur många Ah man har spelar ingen roll för starten. Hur många CCA spelar ingen roll för belysningen. Så har vi rett ut det. Nu är ju konstruktionen så att större batteri brukar ge mer Ah och mer CCA, så det finns ett visst samband.

Dålig kontakt gör att starten drar mindre ström, och batterispänningen sjunker inte lika mycket som vid bra kontakt.

Motorn startar på ett halvt varv eller två, men startern orkar inte dra runt. Så motorn är det inget fel på. En lion hjälpstart känns lite fusk, men skall kolla vidare på det. :)

Re: Dimensionera batteri

Postat: ons 20 jan 2016, 21:20
av jannee
Det är med ett batteri som med mat, begränsad hållbarhet. Dålig mat kan du hetta upp och förlänga livslängden någon dag, likadant med ett dåligt batteri, tvångsladda det och det kanske vara några dagar eller veckor till men.... VARFÖR :oops:
En hjälpstartare är något man endast tar till i nödfall, snart har du också en kortis i ditt batteri och då hjälper inget Lion :mrgreen:

Re: Dimensionera batteri

Postat: ons 20 jan 2016, 21:24
av tallen100
Kan vara kolen eller bussningarna i startmotorn som börjar ge sej så den går tungt.
Vad gäller ett batteri så har du ju samma styrka från ett 60ah som från ett 120ah iaf dom första varven motorn snurrar.
Ett 60ah batteri ska räcka fint i en lättstartad traktor som 135an.

Re: Dimensionera batteri

Postat: ons 20 jan 2016, 21:38
av Erre
Fältar startmotorn kan det bli problem med dom flesta batterier. Oavsett startström och amperetimmar.

Re: Dimensionera batteri

Postat: ons 20 jan 2016, 21:46
av alias
Erre skrev:Fältar startmotorn kan det bli problem med dom flesta batterier. Oavsett startström och amperetimmar.


Fältar?

MVH
Alias

Re: Dimensionera batteri

Postat: ons 20 jan 2016, 22:04
av Erre
Hmm. Undrar om jag är rätt person att beskriva det.

En startmotor är ju en elmotor.
När fälten som skapar magnetismen kommer fel motarbetar motorn sig själv.
Den går sakta eller upplevs som att den går trögt. Och förbrukar stora mängder ström.

Re: Dimensionera batteri

Postat: ons 20 jan 2016, 22:09
av hlb
Nu blir får jag rynkor i pannan. Kan du mena ett kortslutet varv i lindningen? Möjligen fel i kollektorn. (Likströmsmotor)

Re: Dimensionera batteri

Postat: ons 20 jan 2016, 22:19
av Mangan
Jag har den starkare modellen på startmotor (det finns två till 135:an). Hittade testdata:
1453321038_cav-data.png


LT = Locked Torque
RT = Running Torque
LR = Light Running

Så, man kan kanske dra slutsatsen att startmotorn kan dra över 1 kA i värsta fall, och 600-700 i normala fall?

I så fall verkar mitt 60Ah, 440 A En batteri vara lite klent.

Re: Dimensionera batteri

Postat: ons 20 jan 2016, 22:24
av Erre
startmotorn fältar när strömmen löper axiellt genom startmotorn för att det plötsligt går enklare i stället för radiellt som den ska, därför att det byggts upp avlagringar på statorn.

Klippt från ett annat forum.

Ska kolla upp detta med mitt proffs på startmotorer och generatorer imorgon.
Så beskrivningen stämmer. :smile:
Man vill ju inte fara med osanningar. :wink:

Re: Dimensionera batteri

Postat: ons 20 jan 2016, 22:27
av hlb
Det brukar du ju inte @erre och det vore ju förskräckligt om man behövde ändra uppfattning om pålitligt folk.Ser fram mot att lära mig något i morgon.