Traktorer och processorer

Törs man ladda Bil/Traktorbatterier inomhus

11 inlägg 22807 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Törs man ladda Bil/Traktorbatterier inomhus

Göt  
#366400 Vad jag förstår bildas det vätgas när man laddar batterier. Jag tog in batteriet idag, eftersom det hade nästan gett upp , för att det inte skulle frysa. Törs jag ladda batteriet inomhus om jag har vedeldning :???:



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Törs man ladda Bil/Traktorbatterier inomhus

Ferguson system  
#366404 Det viktigste er at du har bra ventilasjon i rommet og at du venter med å fylle på vann til etter at batteriet er ladet.

Användarvisningsbild

Re: Törs man ladda Bil/Traktorbatterier inomhus

traktorz  
#366405 Knappast någon risk med endast ett batteri.

Dessutom, om nu batteriet är rejält urladdat, så kan det förmodligen inte toppladdas ute i kylan, utan att det måste först in i värmen, för att kunna ges full laddkapacitet. Jag märkte det själv nyligen på ett batteri, vilket jag inte kunde rekonditionera ute i kylan, utan att det var först efter att det kom in i rumsvärmen, som hela laddcykeln kunde fullbordas.

Användarvisningsbild

Re: Törs man ladda Bil/Traktorbatterier inomhus

Göt  
#366409 Tack för svar ^:)^ :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Törs man ladda Bil/Traktorbatterier inomhus

Kse  
#366442 Du kan ladda batteriet inomhus, ingen öppen eld i närheten såklart och så ska det ju finnas någorlunda ventilation.
Se till att batteriet inte har frusit innan du börjar ladda det, har det frusit måste det tina helt innan du börjar ladda.
Jag har tagit in batterier som frusit utan att märka det, bara för att upptäcka ett läckage när det börjar tina. Nu laddar jag alltid där vi har betonggolv men värt att tänka på så att man inte får batterisyra, om än en svag sådan på golvet.

Användarvisningsbild

Re: Törs man ladda Bil/Traktorbatterier inomhus

Erre  
#366446 @Kse

Hur länge håller ett personbils batteri för er där uppe? Alltså på en bil som används normalt mycket.
Tycker batterierna blivit sämre nu sista 5 år.

Användarvisningsbild

Re: Törs man ladda Bil/Traktorbatterier inomhus

rokon  
#366495 Mitt Koreanska orginalbatteri till Santa Fe´ har hängt med i 11 år nu, motorvärmare hemma samt gärna något isolerande täckning över huven när jag är borta och det är kallt. Inga djupurladdningar har skett. Men nu börjar det bli dags att byta

Avatar Fallback

Re: Törs man ladda Bil/Traktorbatterier inomhus

rikard_e  
#366498 Som dom andra säger, ingen fara att ladda det inne.
Jag brukar ladda både bilbatteri och lastbilsbatterin inne.

Jag sätter alltid dit polklämmerna först och sen sätter i laddaren.

Användarvisningsbild

Re: Törs man ladda Bil/Traktorbatterier inomhus

Tjita1  
#366502 Nåja, det bildas förvisso knallgas (vätgas och syrgas tillsammans) vilket brinner sanslöst bra (PANG), men placerar du bara batteriet någonstans där du har hyfsad ventilation, och förstås inte i själva pannrummet under pågående eldning, så bör risken vara minimal att något händer. Sen behöver du ju kanske inte stå och röka eller leka med tändstickor precis vid batteriet när det laddas heller.

Och jo just det, som en ovanstående skrev, sätt på polklämmorna först, anslut sedan nätsladden. När laddningen är klar, tag ur nätsladden först och ta av polklämmorna sen. Detta för att det inte ska bli gnistbildning. Egentligen mest kritiskt när laddningen är klar.

Och använd helst en smart laddare, typ CTEK, men det gäller oavsett ute eller inne. Då håller batteriet bättre.

Angående batterikvalitet, de slutna batterierna som man inte själv kan fylla på vatten i upplever jag håller något sämre, men dom brukar ändå göra sitt jobb i ungefär 8-10 år tycker jag, ibland något mer. Originalbatteriet i min Skoda gav upp för ett år sen, 10 år gammalt (till sitt försvar hade det stått urladdat i 1,5 år innan jag tog över bilen), och mammas Toyotabatteri börjar blir riktigt trött nu i kylan och det är 12 år i år. Detta motsvarar ungefär mina tidigare erfarenheter också.

Användarvisningsbild

Re: Törs man ladda Bil/Traktorbatterier inomhus

traktorz  
#366510 Tjugo minusgrader klarar ett mediokert startbatteri.
Men vid 30 minusgrader och kallare, då vill det till att batteriet är laddat, samt har kapacitet kvar.
Helst bör man ta in och toppladda ett batteri innan en sådan kallperiod, såsom förberedelse inför den som just varit.
Olja i motor och växellåda blir trög, så motorvärmaren är guld värd. Kupévärmaren likaså.

Användarvisningsbild

Re: Törs man ladda Bil/Traktorbatterier inomhus

Kse  
#366638
Erre skrev:Kse

Hur länge håller ett personbils batteri för er där uppe? Alltså på en bil som används normalt mycket.
Tycker batterierna blivit sämre nu sista 5 år.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).