Traktorer och processorer

Tapio 350/280

517 inlägg 173528 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#443437 Oh så skrev jag så mycket o glömde en viktig detalj.
I en skördare blir i alla fall jag lätt sittande (kan man inte göra det med joystick/spaken så gör man det inte, något konstigt psykologiskt fenomen, gäller även grävmaskiner)
I och med att jag i dagsläget fäller i mellanzon manuellt så kommer jag ut i beståndet och ser det med andra ögon under tiden jag arbetar i det (inte bara när jag stämplar det). Och generellt är det i skogen jag vill vara inte i en hytt.
Hade Kranmans P25 funnits med fällhuvud och klarat runt 400grovt vilken dröm, eller ngt liknande!!

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

källshult  
#443536 Håller med SEB om traktorn i skogen som jag kör på helgerna och det bli hugga små objekt och Huggning inne ns bestånd då är traktorn och traktor processor bra det blir låga drift kostnader det går lite saktare men det går hela tiden slipper att skruva som det lätt kan bli med en beg skördare. Har man en basmaskin som man använder till Huggning och till skolning sen använder man traktorn till andra sysslor som snöskottning det är svårt att använda en sködare till snöskottning och harvar med o plöja

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

Flax12  
#443571
Seb macahan skrev:Oh så skrev jag så mycket o glömde en viktig detalj.
I en skördare blir i alla fall jag lätt sittande (kan man inte göra det med joystick/spaken så gör man det inte, något konstigt psykologiskt fenomen, gäller även grävmaskiner)
I och med att jag i dagsläget fäller i mellanzon manuellt så kommer jag ut i beståndet och ser det med andra ögon under tiden jag arbetar i det (inte bara när jag stämplar det). Och generellt är det i skogen jag vill vara inte i en hytt.
Hade Kranmans P25 funnits med fällhuvud och klarat runt 400grovt vilken dröm, eller ngt liknande!!

Hej!
Oj! Och tack! Ett rackarns långt svar :grin:
Är helt med på hur du resonerar. Är säker på att du har gjort rätt utifrån dina förutsättningar. Nu ska jag fundera vidare på hur jag ska hitta rätt melodi i främst mina gallringar.

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Emanuel90  
#679467 Har sträckläst denna tråden, väldigt intressant må jag säga. Hur går det med tapion nu? Jag har en tapio 280 själv som jag tänkte koppla på en 8 tons bandgrävare och funderar lite på hur jag ska lösa hydrauliken. Min tapio har inte med tiltning av aggregatet i ventilpaketet utan det behöver styras ifrån grävare. Det är alltså sex slangar plus elkabel. Men visst borde tilten kopplas via nån chockventil, stor risk för krökta kolvar mm annars? Hur har du kopplat det hydrauliska?

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

Stegskördare  
#679709 Har inte varit aktiv i tråden men uppskattar mycket SEBs åsikter så läser nog allt. Frågan om hur tilten skall kopplas hydrauliskt är intressant, har viss erfarenhet av det fenomenet. Eftersom tilten vanligen på traktor tas från gripens öppna/stäng så saknas chockventilen och förr eller senare så glömmer man att följa med trädet, det händer oftast med strörre träd för då är man så intresserad av hur det faller att man glömmer hålla knappen.
På en grävmaskin kan man ju enkelt sätta en övertryckventil på + sidan men risken är att - sidan ändå orsakar problemet. Det finns speciella ventiler som avlastar cylindern fullständigt, har inte använte sådana och vet inte vad de kallas.
Hoppas någon kommer med bra lösning på problemet.

Avatar Fallback

Re: Tapio 350/280

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#679787 Arbro har löst problemet med att sätta en lös dubbelchockventil direkt vid tiltcylindern med en anslutning mot returen för att klar volymförändringen.
I övrigt borde de inte vara svårt att montera en extra ventil för att få tiltfunktionen i aggregaten

Användarvisningsbild

Re: Tapio 350/280

Seb macahan  
#680121 Jo, lösningen som Abro kör är nog att föredra.
Precis som du skriver saknar Tapion tiltfunktionen i blocket. Den tas alltså från bäraren i mitt fall grip öppna/stäng. Dvs 250bar tryck utan chock på en 50mm kolv. Jag har bytt 2st än så länge.....
Det är ju ganska lätt fixat o sätta en överströmmare ute vid kolven.
Men att min har gått sönder har inte med att jag glömt o "fälla". 1:a gången fastnade aggregatet i fallet (givetvis alldeles för grov björk). När det slog i backen kräktes kolven typ 90grader. Vid andra tillfället så hade jag en ny kolv men hade snålat med o byta tapparna till kolven. Troligen gjorde det att kolven arbetade i en olinjär bana med lite glapp vilket i sin tur frestade så pass att den blev utnött och till slut kröktes.
Jag är fortfarande mycket nöjd med aggregatet och har i princip bara haft detta problemet med kolven.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).