Traktorer och processorer

Radiostyrd Valtra

69 inlägg 34753 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd Valtra

hlb  
#415109 Ok då är det ju 3 st. Snart dax att köpa nylatronplatta och kontakta waterjet-firman.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd Valtra

sundelius  
#415111
valtraa93 skrev:Jag köpte en Hypro 450 XL och lät montera fjärrstyrning på den till min Valtra A93. I vintras gallrade jag 4 ha 30-årig tallskog med utrustningen. Hyprovinschen fjärrstyr jag med samma aggregat som traktorn. Efter ett par veckors träning hade jag fått koll på alla knappar och spakar (9 spakar på Hypron, 8 funktioner på fjärrstyrningslådan och 3 knappar inuti traktorhytten) och kunde få upp flytet. Fjärrstyrningutrustningen som kostade 60 tkr köpte jag av en kille i Skåne som jobbade på Lantmännen Maskin. Det är förmodligen samma kille som tidigare omnämnts i denna tråd men jag tror han har slutat på Lantmännen. Tyvärr har jag inte kvar har mobilnr. Montaget Gjorde Lantmännen Maskin i Örebro i samband med ordinarie service och lite andra arbeten, jag uppskattar montagekostnaden till cirka 10-15 tkr.
Jag är helnöjd med ekipaget. Fjärrstyrning kostar en hel del men spar mycket tid och rygg. Nu går jag bara in i hytten när jag ska fika.
Vinschvajern är 50 m och den utnyttjar jag det mesta av. Jag lägger ett glest system av permanenta basvägar med ett teoretiskt mellanrum på 100 m. Terrängförhållanden och beståndsgränser gör att det i praktiken blir något mindre. Allt ris lägger jag i vägarna. På sommaren går jag ut med traktorgrävare och lägger ner trummor i dikena och kompletterar med ris från röjning så jag får basvägar som sedan håller året runt och kan användas vid andra och tredjegallring och för att hämta eventuella vindfällen.
Det här sättet att jobba tar visserligen tid men för mig är det här ett fritidsintresse och friskvård och jag får en skog som inte är sönderkörd, den är lätt att promenera i och den innehåller mer timmer.
Det ska bli intressant att se hur mycket jag hinner med den här vintern när jag räknar med att kunna köra en hel säsong, från nästa vecka till slutet av april.
Hlb, hoppas att du kommer igång med din kranspetstillverkning. Om du kommer ihåg så beställde jag 2 st av dig när du hade din välarrangerade traktorprocessträff hemma hos dig.

Låter som en mycket god arbetsmetodik och maskinkombination :-BD

Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd Valtra

hlb  
#415113 valtraa93. Klockrent koncept. Har själv gallrat 4 Ha myrkanter nu i oktober med samma metod. Nu regnar det så dubbelmontaget behövs verkligen då ytan kladdat till sig. Allt ris på vägen krävs för skotningen med reducerad last.

Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd Valtra

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415327 Kul att höra att du är nöjd med radion sundelius. Vi har samma leverantör av delar och det kostar 49 + moms utan lastare. Tog en arbetsdag att montera.
Om någon vill ha telenummer så skicka ett PM till mig så har jag det.
Håller på att bygga fortfarande så jag har inte kommit ut i skogen än men är sugen nu.
hlb hör av dig när produktionen har kommit igång

   TS
Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd Valtra

Fredrik Reuter  
#420744 Hej,
Hur går det Åka, några framsteg hos dig med radiostyrningen?

Av en slump dök jag på videon nedan. Det handlar ju inte om radiostyrd traktor men väl radiostyrd skogskärra. Svensk tillverkning genom http://www.infield.se/sv/index.htm


Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd Valtra

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423085 Hej. Jo det börja flyta någorlunda, har kört några veckor nu och lärt mig att uppskattat radiostyrningen till fullo. Är bara inne i hytten och dricker kaffe så det blir inte så mycket skit på golvet. Tidigare om åren när det varit lite snö så har det blivit mycket vatten i hytten under dagen
Däremot Hypron har jag fortfarande inkörningsproblem, tittar för mycket på spakarna för att kalla det för flyt.
Svårt lära gamal hund sitta

   TS
Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd Valtra

hlb  
#423104 Ser fint ut, hoppas du njuter i fulla drag. Helt plötsligt kommer flytet också. Vi är många som ville ha, men vi unnar dig detta till fullo.

Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd Valtra

sundelius  
#423136
hlb skrev:Ser fint ut, hoppas du njuter i fulla drag. Helt plötsligt kommer flytet också. Vi är många som ville ha, men vi unnar dig detta till fullo.

+1 på den

Avatar Fallback

Re: Radiostyrd Valtra

Tosca  
#423506 Japp, flytningarna kommer när man minst anar det, har jag hört.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).