Traktorer och processorer

Same explorer 65 -86a

32 inlägg 23761 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Same explorer 65 -86a

Stenmark  
#352326 Hej är denna något att köra med i skogen har varit och provat den men bara på plan hos säljaren tyvärr inte vändbar stol men hasplåt på utsatta ställen, ser inte ut att vara något större problem att fixa stolen och en kil till rutan. Enligt säljare så har den gått i skog av förre ägaren så frågan är om det finns någon fler som använder same i skogen och villig att delge sig av erfarenhet av denna traktor



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Same explorer 65 -86a

Seb macahan  
#352329 Har haft en explorer 70. En fantastisk traktor som förtjänar mycket mer uppmärksamhet. Långt före konkurrenterna på sin tid. Tex har den "äkta" fyrhjulsbroms, bra i skogen och annars också. Min hade inte heller vändbar stol men jag har sett flera som har det och det funkar bra och är lätt o bygga om. Same var först i världen med vändbar förarplats och många av dom i Europa har just denna ombyggnation som gjordes på fabrik och alla är förberedda för detta. En annan kul sak, Same har haft standard 4WD sedan de började tillverka 2WD är tillval liksaså krypväxel är tillval OM MAN INTE VILL HA. Bra markfrigång och vändradie och riktigt slitstark drivlina. Den har en nackdel/fördel. De är luftkylda vilket gör att motorvolym inne i hytt blir något högre och det brukar kräva ebespräscher. Originalvärmaren är en elfläkt med ett elelement som ska värma från motorvärmen. Fläkten bruka vara trasig likaså elementet samt bälgen mellan huv och hytt. Den gummibälgen kostar 5000kr+m !!!!!. Men förutom det bland de bästa traktorer jag kört (likåldrigt). Jag håller den faktiskt nästan högre än en ny Valtra A75. En av mina snickare har en grymt fin Explorer 65á. Kan bara lovorda...

Avatar Fallback

Re: Same explorer 65 -86a

Stenmark  
#352335 Tack trevligt svar som jag hoppats på då jag inte köpt den ännu ska dit i morgon igen och testa lite mer, blir väldigt stor skillnad mellan denna och DB 995 som jag kör med nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Same explorer 65 -86a

rikard_e  
#352382 Jag kör en Same taurus från 85. Enda jag kan gnälla på nu är att den kanske är lite för liten motormässigt till det jag gör.
hade gärna haft större hydraulpump . (25 l/min)

Annars är det en kanonsmidigt traktor, kort hjulbas, bra 4wd . Förbannat bränslesnål, har kört 11 timmar gallring på 1200 varv med processorn och det har inte gått åt många liter.
Går riktigt snabbt på vägen, tror den ligger på runt 37-38 km/h
Att det är lyftkylt känner jag att det är bara ett stort plus i skogen, man slipper oroa sig för grenar i kyl
Fläkten som kyler sitter väldigt skyddad.
Och att den använder dieselvärmare är ett ännu större plus, kanon att sätta på värmen 15 minuter innan man ska köra, sitta och äta i hytten när man är i skogen eller torka handskarna
Upplever traktor som väldigt tyst i hytten, jag kör aldrig med hörselskydd längre och kan ha radion på högtalarna.


känner att delarna är lite smådyra, men då har jag haft ford förut, och dom delarna var ju otroligt billiga.

Har ett skräckexempel på filter till hytten, 1500+ moms.

Annars är jag skitnöjd!

Avatar Fallback

Re: Sv: Same explorer 65 -86a

Stenmark  
#352428 Då blev man pengar fattigare men en traktor rikare :-o

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Same explorer 65 -86a

Stenmark  
#352429
Stenmark skrev:Då blev man pengar fattigare men en traktor rikare :-o

   TS
Avatar Fallback

Re: Same explorer 65 -86a

80-90  
#352434 Grattis :-BD

Användarvisningsbild

Re: Same explorer 65 -86a

trollbacken  
#352453 Vill ha[emoji12][emoji12]

Användarvisningsbild

Re: Same explorer 65 -86a

Seb macahan  
#352482 Där har du en av de bättre 4wd skogstraktorer. Grattis och hoppas du blir nöjd.har du frågor så har både jag och lite bekanta ganska mycket erfarenhet av den modellen.

Avatar Fallback

Re: Same explorer 65 -86a

Stenmark  
#352499 Tack seb det låter bra så sover jag lugnare tills den kommer hem och man får testa den i skogen, sen är det lite jobb med att få snurr på stolen och passa in 44orna mellan stol och bakrutan ;-) Det är ju en av anledningarna att man gick med i ett suveränt forum där man lär sig det mesta och även onödigt vetande men det gör ju inte ont

   TS
Användarvisningsbild

Re: Same explorer 65 -86a

totte  
#352521 Tyckte mig se att den är inhandlad hos Johansson maskin i Vännäsby.

Avatar Fallback

Re: Same explorer 65 -86a

Stenmark  
#352523 Jo det är den

   TS
Avatar Fallback

Re: Same explorer 65 -86a

rikard_e  
#352543 Är rätt avundsjuk!

Men du, en sak, Du har dieselvärmare på höger sida om sitsen, om du inte vill flytta den. så ha iaf väldigt noga koll så den inte börjar osa avgaser. (svårt att känna avgaser)

Dom brukar sitta utanför.

Men riktigt kul , har suttit och dreglat över den i några dagar nu!

Men vad har du för mått mellan bakaxel och marken? Ser sjukt hög ut

Avatar Fallback

Re: Same explorer 65 -86a

Stenmark  
#352549 Har ingen aning får kolla då jag får hem den

   TS
Användarvisningsbild

Re: Same explorer 65 -86a

Vardon  
#352622 Har bara haft närkontakt med en Same en gång. Vi behövde få något utkört från ett hygge i jämtländska skogarna. HIttar en gård där det står 7-10 traktorer och nån baklastare och jodå, vi skulle få hjälp och när han förstod var vi var så pekade han på Samen och sa att den ska vi ha då.

Vägen var ganska dålig och släpet gled genom leran på axeln i bland men inte tillstymmelse till slirning. Då blev det en liten favorit som jag nån gång skulle vilja bekanta mig närmare med...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).