Sida 1 av 1

köptips traktor och griplastare

Postat: ons 09 apr 2008, 18:55
av CocaCola
Antar att många topics startar på liknande sätt, men eftersom jag har lite erfarenhet av traktorer så är det svårt att samla och värdera informationen.
jag ska köpa en traktor samt griplastare, den ska inte användas dagligen utan några timmar på helgerna och så.
har egen skog som jag ska ha den till att ta reda på vindfällen samt ta ner lite ved, ev timmer.

ska väl inte påstå att det är ekonomiskt försvarbart men vill ha en bra traktor med tillbehör som en enkel vagn, frrontlastare med skopa osv. samt denna griplastare då.
har väl cirka 150tkr plus moms att investera i detta.

så tips på bra grejer tar jag tacksamt emot, samt ungefärliga priser.

Re: köptips traktor och griplastare

Postat: ons 09 apr 2008, 19:14
av Zalman
CocaCola skrev:Antar att många topics startar på liknande sätt, men eftersom jag har lite erfarenhet av traktorer så är det svårt att samla och värdera informationen.
jag ska köpa en traktor samt griplastare, den ska inte användas dagligen utan några timmar på helgerna och så.
har egen skog som jag ska ha den till att ta reda på vindfällen samt ta ner lite ved, ev timmer.

ska väl inte påstå att det är ekonomiskt försvarbart men vill ha en bra traktor med tillbehör som en enkel vagn, frrontlastare med skopa osv. samt denna griplastare då.
har väl cirka 150tkr plus moms att investera i detta.

så tips på bra grejer tar jag tacksamt emot, samt ungefärliga priser.


Jag kör en Valmet 605(har större däck runt om för bättre bärighet och frigångshöjd) med en (gissar 8-10 tons)KMA skogsvagn med 400mm däck+ svansstyrning+vinch och en Patukran. Detta är inköpt på 80-talet och jag gissar att ekipaget har ett marknadvärde på ca 150-200tkr idag.

Tittade på en Valtra A75 med lastare i höstas för ca 300tkr, men blev grymt besviken på hytten, min gamla Valmet 605 har mycket större hytt och svängbar sits så man kan sitta som folk och köra kran.

Tittade då på en Valtra N91 med lite extrautrustning, tyvärr blev det då HELT andra priser.

Jag kör så få timmar per år så 605an duger gott.

Postat: ons 09 apr 2008, 21:07
av nutte
Jag kan tipsa om belarus, om du bara ska ha den lite då då, jag tycker personligen att det är skitkass komfort å knepig växelspak, bla, men skulle ändå köpa en (om ja hade 100´) en belarus 820 eller 920 du får ju en nästan ny traktor för dom pengarna :lol:
vi har en 820 -89 å har kört ut ca 300 m3 med den å en farma vagn på ett år, å har inte behövt göra nått alls åt den. den har gått ca 2500- timmar å vi betalade 40´+moms för den, ny 9t vagn kosta 40´ å nya kranen 50´ (farma 6.0

Bild


Då ingick kedjor runt om å det var på firma, skulle ja använda traktorn mer ofta hade ja nog köpt Valmet eller nått, men jag tycker ändå man får mest för pengarna om man inte ska köra så mkt om man köper belarus...
Nu kräks väl dom flesta :lol: :oops:
nädå, helt ok stabil å stark kort å gott

Postat: tor 10 apr 2008, 17:09
av CocaCola
vad är de som gör komforten skitkass på traktorn? Är det hur man sitter eller?
jag vill även att värdet i investeringen ska stå sig ganska så bra, så snabba värdeminskningar vill jag inte att det ska vara.
hur är belarusen i värdeminskningen?

Postat: tor 10 apr 2008, 17:28
av John.S
Håller med dig Zalman. Blev oxå besviken på Valtra när jag provsatt deras A75:a .. :cry: Den är nästan exakt lika trång som en 604 i hytten. Fattar inte varför dom inte kan göra traktorer med bredare hytt, det har ju funkat med alla 505, 605, 707 etc. utan att nån har gnällt.

Postat: tor 10 apr 2008, 20:26
av nutte
CocaCola skrev:vad är de som gör komforten skitkass på traktorn? Är det hur man sitter eller?
jag vill även att värdet i investeringen ska stå sig ganska så bra, så snabba värdeminskningar vill jag inte att det ska vara.
hur är belarusen i värdeminskningen?


Det är väl mest att det låter an del i hytten på den vi har, det kanske är bättre på nyare, vet inte riktigt, sen sitter spakarna till hyrauliken brevid ratten till höger vilket jag tycker gör det lite sämre att använda ramstyrningen på vagnen när man backar, man lixom når inte spaken, i övrigt sitter man helt ok enl min mening, jag har dock flyttat batterierna (siiter bakom stolen) å satt dit snurrskiva så man sitter me lätt uppdragna knän när man kör kranen, hur det är me värdeminskningen vet ja inte riktigt om ja ska va ärlig, som den vi har kan nog iaf inte sjunka mer i pris, då blir den mer värd som järnskrot :lol:

Postat: mån 12 maj 2008, 20:35
av CocaCola
vad ska man tänka på när man ska köpa traktor då? hydrauluttag, finns sånt standard fram och bak?
om den inte är utrustad med frontlastare, behövs ngt mera för att få den dit förutom själva lastaren?

Postat: mån 12 maj 2008, 20:54
av Ulf
Hej..
Det är jättesvårt att ge några rekomendationer till ett traktorköp..beroende på personligt tyckande och smak..
Gångtid,hydraulik,motorstyrka,vikt och allmänt gott skick är väl vad man bör ha i åtanke när man köper begagnat..Sedan om det finns någon verkstad i närheten till traktormärket som man köper, så kan det vara ett nog så bra argument..Det finns sisådär en tusen parametrar till, att lägga till inför ett köp..Det gäller bara att lista ut dom som är viktigast för dig.. :)
Mvh. Ulf

Postat: mån 12 maj 2008, 22:15
av Sundhult
Vi valde en Fendt tack vare att den har turbinkoppling och ett erkänt bra märke.

Lite trång i hyttan, men det fungerar bra med vändplatta om man inte är så lång.

//.D

Postat: mån 19 maj 2008, 20:48
av Anders Olsson
Hej!

Några saker att tänka på:

-Hydraulpumpen på traktorn ska ha bra kapacitet så att du kan köra på lågt varv på motorn utan att kranen blir långsam.

-Leta efter en traktor med så lite hydraul- och elgrejor som möjligt undertill. Bukplåtar är verkligen att rekommendera om du har besvärlig terräng. Vissa moderna traktorer är avsedda för åkrar i första hand och har en massa relativt ömtåliga saker på undersidan som man lätt skulle skava bort vid skogskörning.

-Skogshytt är ett plus. Skogshytt brukar innebära att du kan svänga stolen och få plats med benen i bakåtriktningen så att du kan sitta och köra kranen på ett bekvämt sätt.
Skogshytt brukar också innebära att det finns lite skydd här och där på hytten och att utstickande delar är anpassade för skogsbruk. På en standardhytt brukar backspeglar, sidorutor, fotsteg och avgasrör vara väldigt utsatta när man kör i skogen.

-Om du har smala och slingriga skogsvägar är det en stor fördel med ramstyrning på kärran.

-Jag föredrar teleskop-stödben framför den andra varianten som viks ut.

-Det är en fördel om ventilpaketet är tvåspaks, dvs att man har två huvudspakar som man rör både upp/ner och höger/vänster.

-Vinsch i kranen är mer eller mindre ett måste om du inte har extremt bra terräng.

Lastare brukar väl gå att få dit på de flesta traktorer. Hydrauluttag är alltid bra att ha, men för en skogskärra ska det räcka med ett enkelverkande uttag. Ska man ha annan utrustning på trepunkten är det inte fel att ha ett par dubbelverkande också.

Nu kan du nog inte få allt detta för dom pengarna och det behöver du nog inte heller om du ska köra på helgerna, men det är saker som jag skulle värdesätta om jag letade efter traktor med skogsvagn.
Nån gammal Valmet med skogsutrustning och nån mellanstor skogskärra är väl vad jag skulle rekommendera.