Traktorer och processorer

Klipp för ved/sly och dikesrensning

4 inlägg 5688 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Klipp för ved/sly och dikesrensning

opekka  
#347109 Jag behöver göra dikesrensning men känner mig rådvill kring hur det ska göras. Jag har försökt men kommit fram till att motormanuell röjning (med röjsåg) är ett evighetsarbete och funderar på hur detta ska kunna mekaniseras.

Mina tankar går till enfyrhjulsdriven jordbrukstraktor med en kranarm på trepunkten som dels kan utrustas med en vedklipp för att ta undan slyn samt lägga ut stammar+ris där det ska köras (delvis fuktigt/blött). Sedan en dikesskopa (gripskopa) med rotator på samma kranarm för själva dikesrensningen.

Är det någon som sett denna maskinkonfiguration? Vad kan det krävas av hydrauliken på traktorn och traktorn i övrigt?

Är en 5-7 tons grävmaskin ett bättre alternativ än jordbrukaren?

Det är frågan om relativt många kilometer grävda diken med bristande flöden pga björnmossa och sly samt röjstammar längs dikeskanterna (>8 cm i brösthöjd).



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Klipp för ved/sly och dikesrensning

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347118 Jag skulle spontant rösta för grävmaskin av det anledningen att den är mycket bättre att gräva med.
Jag skulle tro att den även är bättre att klippa med. Bättre arbetsställning och stabilare "kran" jämfört med kran i trepunkten. Förmodligen har grävaren även bättre hydraulkapacitet. Jag har både huggarvagn och grävmaskin. Skulle jag ha dylikt projekt framför mig skulle jag välja grävaren alla dagar i veckan.
Du nämner dock inte om riset ska skotas bort/hämtas/flisas på plats. Har du räknat med att skota bort det med egna grejer blir läget annorlunda.
Men frågan är om du inte ändå skulle satsa på grävaren och i så fall leja bort skotningen.

Avatar Fallback

Re: Klipp för ved/sly och dikesrensning

Ferguson system  
#347119 Hvis du allerede har en traktor, så kan en mindre tømmerhenger med kran være en god løsning. Da har du en smidig løsning til både klipping av kratt, grøfting med klype, og bortkjøring. Er du usikker på om traktorens hydraulikk er sterk nok så får en hydraulikkaggregat til å sette på pto. Traktor og henger forutsetter at det ikke er ekstremt bløtt der du skal kjøre. Hvis det er det så er gravemaskin et bedre alternativ, men utifra at du har en del kilometer så blir det fort kjedelig å krype seg frem med en graver.
Klipp aggregat fra Farma: http://www.forsmw.se/1/sv/energiklippar ... _grp-s1/33
Aggregat fra Kelfri: https://www.kellfri.se/timmerklipp

Avatar Fallback

Re: Klipp för ved/sly och dikesrensning

opekka  
#368495 Efter funderande och lyssnande till råd blev det en grävmaskin. En drygt fem tons Kubota med slyröj-aggregat plus skopor. Hann pröva på lite rensning innan kylan kom. Själva rensningen är det lilla jobbet. Att komma fram till diket och rensa sly i dikeskanterna tar desto mer tid. Det mesta går att ta med slyröj-aggregatet men att gå en vända med röjsågen är inte fel och går nästan lika snabbt, upplever jag. Kanske beror det på mer vana att köra röjsåg än grävare...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).