obantteg skrev:Den lanserades som en lastartraktor åt jordbruket, med 60% av vikten på bakaxeln. Konstigt att den då har stor vändradie när en lastartraktor ska vara smidig.
En 6400 har t.eks 42-58% viktdelning (mot C-`n 40-60%) som ju inte verkar som nån jätteskillnad, med tanke på alla som menar att dessa er kasse som lastertraktor.
Tycker själv det er en utmärkt lastertraktor, då den er myket smidig med sin korta hjulbas.
(åtminstone om man sysler med lyft under 1000kg)
Var just och leveradet ved til en kund var der er riktig trångt samt man får svänga 90grader mellan garage och hus för att setta av pallen.
Har i alla år leverat med min valmet 665, men i år blev premiär med 6400`n, så jag var ju lite tväksam til hur detta skulle gå.
Det visadet sig av 6400`n var smidagare enn 665`n, even om bredden er ca 15cm mer på 6400`n. Den korsta hjulbasen och stora svängvinkelen på framhjulen (med 420-24" hjul) gjordet hela skillnaden.
Blir minst et år til med 665`n som skogstraktor, och 6400`n som snöröjare och div. pallarbete.
Skogsvagnen har inte vore av 665`n på nästan precis 1 år nu.
Och nu drar jag igång huggandet igjen, bara det kunne sluta regna.
Finns fortfarandet lite ved som ska leveras, men det er lugnt nu med 2 traktorer, men kedjorna legger jag på både traktorer ca 1nov, så då måste all veden vara ute.