Sida 1 av 1

drivhjulsberoende kraftuttag bm 650 och 600 samma?

Postat: lör 30 maj 2015, 23:59
av 97k
Hej
jag undrar om det går att använda en driven vagn från en bm 650 på min 600?
verkar skilja litet.44,1 varv per drivhjulsvarv på 600 mot 34,45 på 650.

Re: drivhjulsberoende kraftuttag bm 650 och 600 samma?

Postat: sön 31 maj 2015, 13:29
av gnisten83
Är de säkert att de är så stor skillnad, har du räknat?
Så stor skillnad fungerar inte, lästa att vagnsdriften ska ha mellan 0 och -5% i fördrivning dvs att vagnen ska vara max 5% långsammare än traktorn
En driven framaxel på en 4wd traktor ska max +5% fördrivning

Re: drivhjulsberoende kraftuttag bm 650 och 600 samma?

Postat: sön 31 maj 2015, 15:27
av Valfridsson
Man måste väl ta med däckdimensionen i beräkningen, eller åtminstone omkretsen. Ett större däck rullar ju längre på ett varv än ett mindre. Fast det kanske är samma dimension på 600 och 650

Re: drivhjulsberoende kraftuttag bm 650 och 600 samma?

Postat: sön 31 maj 2015, 19:44
av 97k
hittade lite info på bm sida där står följande om 650 drivhjulsberoende kraftuttag gör 34,45 var per drivhjulsvarv vilket för 18,4x34 bakdäck ger 136,6 mm förflyttning per kraftuttagsvarv.
för 600 står det:drivhjulsberoende kraftuttag gör 44,1 varv per drivhjulsvarv vilket för 13,6-38 bakdäck ger 103 mm förflyttning per kraftuttagsvarv.

själv har jag 34or bak på min 600.

Re: drivhjulsberoende kraftuttag bm 650 och 600 samma?

Postat: sön 31 maj 2015, 20:34
av gnisten83
Läst att för få koll på utväxling så var att sätta en visare på kraftuttaget och räkna att den snurrat 100 varv och sen mäta den sträckan traktorn rullat , delar du den sträckan med 100 har du fått ut rätt värde för din däckstorlek bara att jämföra med de uppgifter du fick fram om 650
Sen kan du jämföra hur många varv vagnens tapp snurrar på samma sträcka
Detta gör att man tar hänsyn till däckstorleken med

13,6/38 och de 34 du har på, har de samma rullningsomkrets?

Re: drivhjulsberoende kraftuttag bm 650 och 600 samma?

Postat: ons 01 jul 2015, 01:54
av Aqualize
Enkelt att man villar bort sig i teoretiska mått.
För just situationen man använder den i så kanske det inte stämmer. Vad däcktrycket är, hur slitet däcket är (klackar), vad är underlaget? (på asfalt så lär ju den gå mer på klackarna och därmed få större rullningsomkrets än på mjuk mark (utan slirning) där det sjunker ner och lämnar spår. Kanske hamnar inom de där 0 till -5% i drivning jämfört med teoretiska mått.