Traktorer och processorer

Skifta skogsvagn mellan traktorer - oljor?

4 inlägg 4165 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skifta skogsvagn mellan traktorer - oljor?

Lex Luthor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325217 Jag har två traktorer från fundamentalt olika tidsåldrar, en MF-165 och en Case 4230, men bara en huggarvagn. Fergusonen har tillbringat mesta sin tid i skogen, men Casen mer som fintraktor (lite betesputs, balpress och snöplogning). Med andra ord är den senare inte direkt skogsanpassad. MF:en har gått med skogsvagnen.
Men, nu när Casen blivit tillgänglig så skulle jag vilja börja använda skogsvagnen på den och anpassa den efter hand. För svårare terräng skulle jag vilja ha möjligheten att byta tillbaks till MF:en.

Frågeställningen gäller kompatibiliteten på oljorna. MF har vanlig 10w30 i hydraulsystemet, medans Casen har Case Hy-tran (möjligen plus, minns inte). Att bara skifta hej vilt verkar inte vara en bra ide då vanlig 10w30 inte direkt uppfyller specen från Case, eller? De kanske inte ens är blandbara?

Har inte koll på priser men någon kanske vet hur mycket det skiljer på vanlig typ Agrol 10w30 och Case Hy-tran. Man skulle kunna tänka sig att köra båda traktorerna på Hy-tran kan jag tänka mig.

Hur går man tillväga när man byter i så fall. Sätter på vagnen på Casen, kör ett tag och byter sen all hydraulolja. Räcker det eller skall man göra något annat eller i flera steg?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Skifta skogsvagn mellan traktorer - oljor?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325295 Det skiljer inte mycket på oljerekommendationerna mellan de modeller du har.
165:an är rekommenderat Q8 T1000, Casen är rekommenderat T1000 eller T2200.
T2200 oljan kan du köra med i båda, den är lite dyrare men är bättre som hydraulolja.
Såg att Q8 hade kommit med en ny olja T5000 som skulle vara en bättre universalolja, den kanske passar ännu bättre.
Kort sagt byt så du har samma i alla traktorer, det underlättar mycket.

Avatar Fallback

Re: Skifta skogsvagn mellan traktorer - oljor?

Lex Luthor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325303 OK, tack för infon. Inte helt lätt att navigera i oljedjungeln. Det lutar åt att det blir T2200 då.

Hur gör man rent praktiskt när man byter? Är det bara att byta och köra eller måste man se till att den gamla oljan späds bort genom flera byten eller kan man kanske tappa ur på returen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skifta skogsvagn mellan traktorer - oljor?

ÅsaNisse  
#325334 Koppla kärran och kör alla kolvar i ändläge. Byt olja på traktorn och stoppa returslangen från kärran i spilloljefatet. Starta och kör över kolvarna i andra ändläget och snurra ett varv på rotatorn. Sen kan du köra till det är dags för nästa oljebyte :-BD , om du bara sätter tillbaka returen. Annars blir det haveri när det går torrt. :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).