Bakterier i dieseln?

Söderberg Haak
 Svara  24 inlägg  12027 visningar  9 följer

Re: Bakterier i dieseln?

#314947 Jag har monterat ett filter på farmartanken ,det samlar ev vatten och smuts.När filtret blir igensatt går det jättelångsamt att fylla traktorn.Då byter jag filter,har inte haft problem sen jag monterade det .

Söderberg Haak

#314955 För fritidsbåtar m dieselmotorer är det här ett stort problem. RME tål inte lagring och i en båt var det tidigare kutym att fylla tanken inför vinteruppläggning för att minimera luftfickan i tanken o slippa kondens. Sjömackar har normalt inte RME utan vanlig blank eller grön diesel.

RME funkar ofta ganska problemfritt bara du har omsättning i tanken - och rent i tanken.

ÅsaNisse skrev:Problemen uppkommer i samband med RME-diesel och skitig tank med vatten i. Ser man till att hålla tanken kondensfri så är det inga problem med någon diesel, men lite vatten och RME tillsats gör att det börjar växa alger. De finns med naturligt i rapsoljan och ligger bara och väntar på vatten för att kunna börja växa.
Ren diesel utan RMA har inte heller några alger och är som den gamla hederliga dieseln var, dvs ren petroleum.
Någon skrev ovan att han undvek Preem diesel och det var rätt för några år sedan, men nu är det Q8 som har största problemen. De har inte erkänt, men ändå backat på mängden RME.

Hur får man tag på ren diesel utan RMA?

TS
Användarvisningsbild

#314983 Jag har köpt ett medel som heter Power up anti bacterial diesel additive hos min lokala traktor handlare (trejon center) kostade 224:- och skall räcka till 500 liter diesel dom har tydligen en hemsida www.powerup.se

Har funkat än så länge men man får väl se på tid och längd :roll:

ÅsaNisse skrev:Problemen uppkommer i samband med RME-diesel och skitig tank med vatten i. Ser man till att hålla tanken kondensfri så är det inga problem med någon diesel, men lite vatten och RME tillsats gör att det börjar växa alger. De finns med naturligt i rapsoljan och ligger bara och väntar på vatten för att kunna börja växa.
Ren diesel utan RMA har inte heller några alger och är som den gamla hederliga dieseln var, dvs ren petroleum.
Någon skrev ovan att han undvek Preem diesel och det var rätt för några år sedan, men nu är det Q8 som har största problemen. De har inte erkänt, men ändå backat på mängden RME.

Tack för uppdateringen. Om vi vänder på det, vilken mack har bra diesel?

#315037 Tala med en bränsleleverantör, inte en mack. I östra Norrbotten exempelvis Lundströms. I havsnära trakter en sjömack.

#315041 Ett problem med RME handlar om enzymer, dessa använder rapsplantan för att skapa oljan.
När sen oljan är utvunnen ur rapsen finns det enzymer kvar i oljan som bryter ned denna och återskapar bla vatten.

Användarvisningsbild

Pe_Er_79 skrev:
Erre skrev:Finns även medel idag som gör att vatten blandar sig med bränsle.
Rekommenderas att köra i detta medel några gånger per år i maskinerna.
Slå i medel, tanka fullt.
Då blandas eventuellt vatten med full tank drivmedel och då blir vattenhalten inte så hög i % till andel bränsle. Sen åker allt med in i motorn och förbränns.

Du har ingen koll på vad detta medel heter?

http://pro-tec-shop.eu/bil/dieselsystem/

Användarvisningsbild

#315451 Här är ett filter från en personbil som går på rme diesel.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Ny antibiotikarestistens upptäckt på bakterier av Niking - tor 19 nov 2015, 23:06
i Före och efter jobbet
0 svar
651 läst
av Niking     
tor 19 nov 2015, 23:06
Bakterier hjälper myrkorrhizan av Niking - fre 22 jan 2016, 22:55
i Skogsmiljö och Trädlära
0 svar
565 läst
av Niking     
fre 22 jan 2016, 22:55
Vatten bra i dieseln av Niking - ons 26 maj 2010, 01:22
i Skogsnyheter
7 svar
2528 läst
av Famag     
mån 07 jun 2010, 06:49
Rekordförsäljning av bilar i oktober 2017, dieseln tappar av Fredrik Reuter - ons 01 nov 2017, 16:18
i Bilar
0 svar
612 läst
av Fredrik Reuter     
ons 01 nov 2017, 16:18
Annonser