Traktorer och processorer

Bakterier i dieseln?

33 inlägg 40402 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bakterier i dieseln?

gamla drängen1964  
#314947 Jag har monterat ett filter på farmartanken ,det samlar ev vatten och smuts.När filtret blir igensatt går det jättelångsamt att fylla traktorn.Då byter jag filter,har inte haft problem sen jag monterade det .

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Bakterier i dieseln?

opekka  
#314955 För fritidsbåtar m dieselmotorer är det här ett stort problem. RME tål inte lagring och i en båt var det tidigare kutym att fylla tanken inför vinteruppläggning för att minimera luftfickan i tanken o slippa kondens. Sjömackar har normalt inte RME utan vanlig blank eller grön diesel.

RME funkar ofta ganska problemfritt bara du har omsättning i tanken - och rent i tanken.

Avatar Fallback

Re: Bakterier i dieseln?

Pe_Er_79  
#314962
ÅsaNisse skrev:Problemen uppkommer i samband med RME-diesel och skitig tank med vatten i. Ser man till att hålla tanken kondensfri så är det inga problem med någon diesel, men lite vatten och RME tillsats gör att det börjar växa alger. De finns med naturligt i rapsoljan och ligger bara och väntar på vatten för att kunna börja växa.
Ren diesel utan RMA har inte heller några alger och är som den gamla hederliga dieseln var, dvs ren petroleum.
Någon skrev ovan att han undvek Preem diesel och det var rätt för några år sedan, men nu är det Q8 som har största problemen. De har inte erkänt, men ändå backat på mängden RME.


Hur får man tag på ren diesel utan RMA?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bakterier i dieseln?

Göt  
#314983 Jag har köpt ett medel som heter Power up anti bacterial diesel additive hos min lokala traktor handlare (trejon center) kostade 224:- och skall räcka till 500 liter diesel dom har tydligen en hemsida www.powerup.se

Har funkat än så länge men man får väl se på tid och längd :roll:

Avatar Fallback

Re: Bakterier i dieseln?

Hema  
#314991
ÅsaNisse skrev:Problemen uppkommer i samband med RME-diesel och skitig tank med vatten i. Ser man till att hålla tanken kondensfri så är det inga problem med någon diesel, men lite vatten och RME tillsats gör att det börjar växa alger. De finns med naturligt i rapsoljan och ligger bara och väntar på vatten för att kunna börja växa.
Ren diesel utan RMA har inte heller några alger och är som den gamla hederliga dieseln var, dvs ren petroleum.
Någon skrev ovan att han undvek Preem diesel och det var rätt för några år sedan, men nu är det Q8 som har största problemen. De har inte erkänt, men ändå backat på mängden RME.

Tack för uppdateringen. Om vi vänder på det, vilken mack har bra diesel?

Avatar Fallback

Re: Bakterier i dieseln?

opekka  
#315037 Tala med en bränsleleverantör, inte en mack. I östra Norrbotten exempelvis Lundströms. I havsnära trakter en sjömack.

Avatar Fallback

Re: Bakterier i dieseln?

Tosca  
#315041 Ett problem med RME handlar om enzymer, dessa använder rapsplantan för att skapa oljan.
När sen oljan är utvunnen ur rapsen finns det enzymer kvar i oljan som bryter ned denna och återskapar bla vatten.

Användarvisningsbild

Re: Bakterier i dieseln?

Erre  
#315450
Pe_Er_79 skrev:
Erre skrev:Finns även medel idag som gör att vatten blandar sig med bränsle.
Rekommenderas att köra i detta medel några gånger per år i maskinerna.
Slå i medel, tanka fullt.
Då blandas eventuellt vatten med full tank drivmedel och då blir vattenhalten inte så hög i % till andel bränsle. Sen åker allt med in i motorn och förbränns.


Du har ingen koll på vad detta medel heter?


http://pro-tec-shop.eu/bil/dieselsystem/

Användarvisningsbild

Re: Bakterier i dieseln?

Erre  
#315451 Här är ett filter från en personbil som går på rme diesel.

Användarvisningsbild

Re: Bakterier i dieseln?

båtmänniska_ibland  
#810938 Jag hade problem i många år av detta i båten, men köpte denna av sitab och har varit helt fri från allt. Kunde både chockdosera i början och nu så späder jag ut efter behov för motverka.
Senast redigerad av Fredrik Reuter ons 06 sep 2023, 11:22, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Tagit bort länk då det är misstänkt produktplacering med flerårig bump från ny användare.

Användarvisningsbild

Re: Bakterier i dieseln?

Camaro1969  
#810945 funkar hvo100 bättre än "vanlig" mackdiesel för maskiner som körs sällan?

Användarvisningsbild

Re: Bakterier i dieseln?

Mattias_E  
#810947 Ja, det är lagrinsstabilt över flera år, precis som B0-diesel. Men har man redan vatten eller goja i systemet så hjälper varken HVO100 eller blankdiesel innan det är borta. Gäller ju också om man fyller upp en tank som redan har B7-diesel i sig, det kan i regel lindra symptomen men inte förhindra den.

Att ha fulla tankar och undvika parkera så att det blir stora temperaturvariationer så det kan bildas kondesn är att rekommendera. Vettig uppställning motverkar även problem med hydrauliktankar, mögel i hytten m.m.

Användarvisningsbild

Re: Bakterier i dieseln?

Camaro1969  
#810948 har man lite goja i systemet, hindras då ytterligare tillväxt med hvo100 ?

vanlig diesel lär det väl fortsätta öka?

Avatar Fallback

Re: Bakterier i dieseln?

jannee  
#810963 "Tror" att man man väl en gång fått in skiten i bränslet gäller det att göra ALLT kemiskt rent.
Försök med lite "fusk" är troligtvis dömt att misslyckas.
Brukar först märkas på bränslearmaturen/sugsilen, oftast den som börjar koksa igen.
Klarar den sig så sitter skiten garanterat i filtren.
För övrigt trivs bakterierna/algerna inte alls bra på på ren HVO.
Töm, rengör och prova med HVO är mitt råd.

Avatar Fallback

Re: Bakterier i dieseln?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#810966 Har haft sånt där en gång. Om det går hela tiden så löser det sig. Ha i medel. Byt filter. Tanka och kör. Tanka och kör. Ha reservfilter redo om det börjar strula.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).