Traktorer och processorer

Ny eller begagnad?

118 inlägg 61324 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

jannee  
#310069 Har man råd, ska man satsa på nytt - utan tvivel. Dock måste man då också ha en långsiktig tankegång med det hela. Köpa dyra maskiner för att bara prova = slänga pengar i sjön.
Syvende och sist är det timkostnaden som är avgörande, bara ha en dyrbar utrustning som står och rostar eller kärvar ihop är endast för de väl besuttna, å andra sidan gör inte de på detta vis.
Som jag tidigare skrivet kan man klara sig väldigt gott med enkla medel och det man inte klarar av hyr man bara in. En billig traktor med vagn för att köra hem lite ved och eventuellt redskap för att sköta 4 ha åkermark bör eller ska inte kosta mer en max 200 tkr.
Självklart ska du satsa på begagnat, när du dessutom ha en reparatör nästgårds.
Lyd sveakatten, tror att det hitintills är det bästa rådet du fått/och kan få - och det med råge.
Förresten hur mycket tid tror du att du får över när du väl hugget vinterveden + röjt det som behöver röjas, lätt att bli tidsoptimist.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Simon.M  
#310076 Gav 200 tusen för traktorn o kärra duger alldeles ypperligt med ett sådant ekipage på dina 30 ha

Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Chuck Norris  
#310136 Om man pratar 30 ha så är det bästa ekonomiskt sett att inte äga någon traktor alls. Alldeles för liten areal för att det skall vara förnuftigt med en maskinpark. Det blir billigare att leja bort allt arbete. Om man sen tycker det är så kul så man kan ta det på nöjeskontot då är det en annan sak.

Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Simon.M  
#310170 Köper man en bra begagnad maskin tror jag inte man tappar särskilt mycket i värde.så har man pengarna ser jag inget fel i att köpa och prova går ju alltid att sälja igen. Kostar ju en slant att leja in tjänster ett par ggr om året som jag gjorde innan jag köpte eget. Men nytt borde han nog inte börja med

Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310173
Simon.M skrev:Köper man en bra begagnad maskin tror jag inte man tappar särskilt mycket i värde.så har man pengarna ser jag inget fel i att köpa och prova går ju alltid att sälja igen. Kostar ju en slant att leja in tjänster ett par ggr om året som jag gjorde innan jag köpte eget. Men nytt borde han nog inte börja med

Håller med helt och hållet. En äldre traktor har ju i stort sett ingen värdeminskning alls och för 30 ha är det en alldeles utmärkt investering, det blir betydligt billigare än att leja bort arbetet.

Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310236
Schedvizz skrev:Fick offert nu på morgonen av traktorhandlaren på en NH T4.85 med Trimafrontlastare (hydr.redskapslås,3funk,Lastdämpare,sms/euro fäste)
24x24 powershuttle
Luftstol
AC
3st DV
M.m.

Priset var på strax över 400tkr

Är det bra pris? Går ev kanske pruta på det också

Det där är en intressant traktor, storleken mindre än de jag kikat på nämligen T5-orna
men säkert en trevlig maskin.
Jag skulle inte pruta, bara begära gratis frakt hem och snöskopa & planerskopa med.
Eller nåt annat skoj tillbehör som du ändå måste köpa snart.

Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Robertberg  
#310238 Planerskopan är bästa skopan, vi använder i princip bara den och ibland en mindre grusskopa.

Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

eqlazer  
#310283
Schedvizz skrev:Fick offert nu på morgonen av traktorhandlaren på en NH T4.85 med Trimafrontlastare (hydr.redskapslås,3funk,Lastdämpare,sms/euro fäste)
24x24 powershuttle
Luftstol
AC
3st DV
M.m.

Priset var på strax över 400tkr

Är det bra pris? Går ev kanske pruta på det också


Ta även ett varv till med vad för extrautrustning du vill ha. Är ofta lätt att glömma de små detaljerna.
Tex passagerarsits, saftblandare, extra arbetsljus mm.

Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

brassel  
#310287 Snacka kring en offert jag med i november på en T485.
De som jag ville ha va utan frontlastare (obra i skogen) men med dubbelkommando, skogsdrag o övrig lämpl skogsutrustning, lät som jag skulle kunna få de för ca 400 kkr.
Nu blev de i slutändan ingen NH-affär utan en 97as Valmet 6300 mm :)
Som sagt av andra fundera ordentligt vad du egentligen behöver (o kassaflödet/soliditeten...) innan affär. Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Schedvizz  
#310410
Slurfi skrev:
Schedvizz skrev:Fick offert nu på morgonen av traktorhandlaren på en NH T4.85 med Trimafrontlastare (hydr.redskapslås,3funk,Lastdämpare,sms/euro fäste)
24x24 powershuttle
Luftstol
AC
3st DV
M.m.

Priset var på strax över 400tkr

Är det bra pris? Går ev kanske pruta på det också

Det där är en intressant traktor, storleken mindre än de jag kikat på nämligen T5-orna
men säkert en trevlig maskin.
Jag skulle inte pruta, bara begära gratis frakt hem och snöskopa & planerskopa med.
Eller nåt annat skoj tillbehör som du ändå måste köpa snart.


Ja tillbehör är ju absolut nått som behövs och då kanske jag ska försöka få med det i priset. Ang bukplåten under. Gick det att bara köpa den och till vilket pris, eller var man tvungen att köpa hela skogsutrustningen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Schedvizz  
#311051 Imorrn blir det iaf en tur till traktorhandlaren för att provköra en T4.85 med den utrustningen som jag fått offert på. Ska bli riktigt spännande :grin:

Passade även på att få offert på en Zetor Proxima Power 90 med deluxe paketet samt frontlastare. Den borde dyka upp imorrn och ska bli roligt att se hur prisbilden är mot NH.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

stegmaster  
#311094
Schedvizz skrev:Passade även på att få offert på en Zetor Proxima Power 90 med deluxe paketet samt frontlastare. Den borde dyka upp imorrn och ska bli roligt att se hur prisbilden är mot NH.

Här er priset i Norge, ska bli interessant att se vilken pris du får i Sverige.

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=54065882

Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

Göt  
#311118 Kanske vore bra att be någon att hjälpa dej att räkna och göra en kalkyl på vad timkostnaden blir med olika maskintyper och kostnadsklasser, du verkar ung och entusiastisk och inget ont med det. Men även om man har pengar kan det bli en dyr investering att investera fel....

Lycka till och gör som du själv vill i slutändan, det blir inte bra om någon annan bestämmer åt en
:geek:

Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Schedvizz  
#313392 Slog slag i saken idag och beställde en NH T4.85 med frontlastare efter mycket funderingar. Skall hur som helst bli riktigt roligt när den kommer, jobbigt att vänta bara 8)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

Seb macahan  
#313393 Grattis från mig. Jag hoppas du blir mycket nöjd.
Hur lång lev. tid? Blev det någon skogsutrustning?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).