Sida 1 av 2

Valtra Valmet

Postat: ons 17 dec 2014, 09:22
av Kasebon
Hej tanter och gubbar!
Fråga: Vad är skillnaden mellan Valtra Valmets 6000-serie och 700, 800, och 900-serie?
Är 6000-serien mer avancerad i transmission, fram/backlåda, gruppväxlar etc, mer påkostad hytt med värme ac etc? När det gäller "100"-serien verkar det som om 700 står för ca 70 hk etc!?!?

Re: Valtra Valmet

Postat: ons 17 dec 2014, 13:19
av rikard_e
Jag kan bara svara vad jag har hört, jag har ingen större erfarenhet av valmet/valtra.

Men 6000-serien är mer uppskattad i skogen, det är en någon större traktor men har mycket bättre hytt för att sitta bakåtvänd.

på 6000-serien fanns tillval som twintrac, med ratt ,koppling och broms bakåt.

Jämfört med 100 serien som är mindre och något smidigare, har dock inte samma rymliga hytt, och jag har inte sett någon med twintrac, tror inte att det finns, skogshytterna på 100 serien verkar dock ha gaspedal bakåt, dock sitter du inte lika bekvämt på 100 serien som på 6000 serien.

Modellerna i 100 klassen är 600, 700, 800 och 900, dessa är som du säger, även effekten på traktorerna om du tar bort en nolla.

Re: Valtra Valmet

Postat: ons 17 dec 2014, 14:11
av OlaE
Grannen har en 705a framför sin Hypro och ombyggda skotarvagn, men jag upplever kopplingen på den traktorn som extremt tungjobbad.

Och han i sin tur tycker att vår 6600a är mycket smidigare i skogen, trots nosmonterad vinsch, och med mjukare koppling och turbinkoppling smyger man över stock och sten.

Generellt är ju 6000-serien en modernare traktor med tystare hytt, bättre utformad för skogsbruk och bra saker som inbyggd plåttank, bra utrymme för att köra baklänges, dubbelkommando, växellåda och lite sånt.

Re: Valtra Valmet

Postat: ons 17 dec 2014, 17:29
av valtra mega
6000-serien är bättre på allt har också mindre vändradie än 100-serien

Re: Valtra Valmet

Postat: ons 17 dec 2014, 20:19
av gnisten83
Så smidig 6x50 serien blir i skogen med twintrac har nog de andra modellerna svårt att slå .
Har inte vetat att jag saknat den elektriska fram/back/handbromsreglaget så mkt förrän jag fick en ;-)

Re: Valtra Valmet

Postat: ons 17 dec 2014, 20:24
av ÅsaNisse
Hördu Gnisten. "fick en"...... Var får man sådana? Vill Ha...

Re: Valtra Valmet

Postat: ons 17 dec 2014, 21:15
av gnisten83
Haha efter att ha övertalat bankiren(mej själv) att de var dags att byta traktorn från -87(805) till nåt lite nyare så fick jag denna 6550 -00 istället :D

6000 serien kan bli rätt mycket bredare med beroende på däckval, med 600 bak är min 235 bred

Re: Valtra Valmet

Postat: ons 17 dec 2014, 22:03
av Aqualize
Kasebon skrev:Hej tanter och gubbar!
Fråga: Vad är skillnaden mellan Valtra Valmets 6000-serie och 700, 800, och 900-serie?
Är 6000-serien mer avancerad i transmission, fram/backlåda, gruppväxlar etc, mer påkostad hytt med värme ac etc? När det gäller "100"-serien verkar det som om 700 står för ca 70 hk etc!?!?

100-serien är var Valtra/Valmets budgetserie vid den tiden, 6000-serien med litet överlapp är mer påkostade.

100-seriens är det som växt fram på gamla modeller. Om vi nöjer oss med att gå tillbaka till när Volvo BM och Valmet skulle gick samman om traktortillverkningen så spårar man först 504 & 604, sedan 205, 305 & 405. Överlappande med 255/355/455. Senare x65-serien och så landar det på 100-serien. (som senare fortsätter i A-serien).

6000-serien har ju såklart en hel del skillnader (mest påtagligt yttre) men den stammar från "nordiska traktorn", x05-serien från 80-talet (505, 605, 655, 705, 755, 805, 855).


Både 100-serien och 6000-serien beställdes ju och byggdes per order så utrustningen beror på. Vet inte om AC fanns som tillval på 100 (men håller det för troligt).

Transmissionen i 100-serien är en uråldrig men för tiden den kom modern helsynkroniserad växellåda. Men det finns inte snabbväxel, inte ens i de nyaste A-serien fastän konkurrenter har det. Skulle de öka på utrustningsnivån på snål-serien äter det på försäljningen av mindre modellerna i "premium"-serien.

Re: Valtra Valmet

Postat: ons 17 dec 2014, 22:17
av gnisten83
Förutom hytten då så är den största skillnaden mellan 6xxxx och x05 serien att de är att den nya fick en fram/backlåda istället för som innan då x05 hade hög/låg/back i samma spak där backväxlarna inte stämde med framväxlarna.
6xxx är betydligt dyrare än 8xxxx som är samma traktor istort sett fast då med 6a istället under huven och den blir nog lite lång i skogen.

Re: Valtra Valmet

Postat: ons 17 dec 2014, 23:20
av molnia
Aqualize skrev:
Kasebon skrev:Hej tanter och gubbar!
Fråga: Vad är skillnaden mellan Valtra Valmets 6000-serie och 700, 800, och 900-serie?
Är 6000-serien mer avancerad i transmission, fram/backlåda, gruppväxlar etc, mer påkostad hytt med värme ac etc? När det gäller "100"-serien verkar det som om 700 står för ca 70 hk etc!?!?

100-serien är var Valtra/Valmets budgetserie vid den tiden, 6000-serien med litet överlapp är mer påkostade.

100-seriens är det som växt fram på gamla modeller. Om vi nöjer oss med att gå tillbaka till när Volvo BM och Valmet skulle gick samman om traktortillverkningen så spårar man först 504 & 604, sedan 205, 305 & 405. Överlappande med 255/355/455. Senare x65-serien och så landar det på 100-serien. (som senare fortsätter i A-serien).

6000-serien har ju såklart en hel del skillnader (mest påtagligt yttre) men den stammar från "nordiska traktorn", x05-serien från 80-talet (505, 605, 655, 705, 755, 805, 855).


Både 100-serien och 6000-serien beställdes ju och byggdes per order så utrustningen beror på. Vet inte om AC fanns som tillval på 100 (men håller det för troligt).

Transmissionen i 100-serien är en uråldrig men för tiden den kom modern helsynkroniserad växellåda. Men det finns inte snabbväxel, inte ens i de nyaste A-serien fastän konkurrenter har det. Skulle de öka på utrustningsnivån på snål-serien äter det på försäljningen av mindre modellerna i "premium"-serien.


japp, Även om Valmet x04 var en helt finsk produktion så anpassades designen för att "smälta samman med "den nordiska samarbetets-traktorns" design..

det har nämnts att hytten skiljer mellan xo4,205,305,405, x00 och 505,605,705,805,905, 6000 serien. Det man mest tänker på är att 6000 och föregångarna 505-905 har plant golv runt stolen.
File0010L.jpg

File0017L.jpg

File0018L.jpg

Re: Valtra Valmet

Postat: tor 18 dec 2014, 00:07
av Aqualize
Ja det är ju en växellåda och från 1993 annan snabbbväxel. Eller jag vet inte hur de i konstruktionen skiljer men i 505-905 hette ju snabbväxeln (som sedan tidigare BM vis) TracTrol. Den fortsatte något år in i 6000-serien sen blev det Delta Power Shift, som på namnet anas att det är tre steg.

Tittar man i sömmarna ser man att t.ex. frontlastarfundament har samma mått på infästningspunkterna, hjulbasen är exakt densamma.


Som skogstraktor så, om man räknar bort skicket som varierar på individerna, så är ju en 505-805:a (eller ännu hellre 755 och 855 med HiTrol turbinkoppling) bättre än 100-serien fastän den är 10-15 år yngre. Eller vad säger ni?

Re: Valtra Valmet

Postat: tor 18 dec 2014, 07:53
av Kasebon
Så kontentan av dessa utlägg är att 100-serien är en enklare "äldre" modell utan finesser och krusiduller som snabbväxel och fram- och backlåda!? Det låter i mina öron som ett mycket bättre begagnatköp än 1000-serien i mina öron, med tanke på vad sådana transmissioner kan ställa till med!

Re: Valtra Valmet

Postat: tor 18 dec 2014, 11:32
av OlaE
Ja, man kan ju tycka vad man vill om elektronik, snabbväxlar och sånt skit.

Sen att våran Valmet 6600a har rullat över 12000 timmar utan några problem med snabbväxel, synkad låda, turbinkoppling och autocontrol, det har väl ingen betydelse. :wink:

Re: Valtra Valmet

Postat: tor 18 dec 2014, 12:16
av valtra mega
6000-serien räknas nog som enkel modell utan finesser och krusiduller

Re: Valtra Valmet

Postat: tor 18 dec 2014, 15:50
av Kasebon
Ja, jo man kan ju ha tur också. Har en bekant som köpte en 6200 och han har haft en hel del problem med gruppväxlar, magnetventiler fastnande lameller och you name it, men han kanske haft otur med just den...