Traktorer och processorer

Skota ut efter skördare!

23 inlägg 16134 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skota ut efter skördare!

Pilleman  
#294720 Hejsan!

Med risk för att låta väldigt dum, och med lite "du borde nog göra något annat.." varning, så har jag en del frågor vad gäller skotning efter skördare!
jag har ganska nyss införskaffat en Valmet 455 och en farma 5,1 d 8-tons griplastarkärra, och har funderingar på att anlita en skördare att gallra (2:a gallring) ca 2ha för att sedan skota ut det själv!
Anledningen till att jag tänker anlita en skördare är mest för att jag är väldigt osäker på diverse apteringar och klasser på stammar som tillkommer vid manuell gallring.
Att jag kommer hinna skota ut det är ingen fara, och marken veter sig väldigt bra till, men jag vet faktiskt inte hur man "skotar" :lol: :oops:
Det kanske inte är alls svårt, förmodligen inte, :wink: men när jag kollar på filmer och ser skördare köra, så spottar det ut en massa stammar som jag antar! Är (klentimmer, timmer, massaved osv osv.. :lol: ) det där jag inte har någon koll på! så stora frågan är, hur särskiljer man allt? går det lägga allt i en stor hög vid upplägget? kanske att någon har lite tips?
jag vet att jag nog egentligen borde kunna sånt här men jag vill verkligen lära mig! Så vilket ställe är bättre att fråga än just här? :wink:

Tack på förhand! //Pilleman



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Skota ut efter skördare!

Skogsfrost  
#294723 Ta en pratstund med skördarföraren och kolla med denne vilka sortiment som tas ut ur gallringen och hur skördaren planerar att lägga upp högarna för skotning. Det borde lösa ett och annat.

Avatar Fallback

Re: Skota ut efter skördare!

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294886 Be han sortera ordentligt i olika högar.

Användarvisningsbild

Re: Skota ut efter skördare!

hayabusa 08  
#295036 En del aggregat har ju färgmarkering så om skördaren har detta, så kolla med föraren vad dom olika markeringarna betyder.

Så prata med skördarföraren är ett måste. :wink:

Avatar Fallback

Re: Skota ut efter skördare!

torpöbo  
#295086 För att kunna sortera rätt så är det bra om man kan lite om just aptering.

Avatar Fallback

Re: Skota ut efter skördare!

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295391 Färgmarkering är bra om det finns möjlighet.
När du skotar behöver du inte hålla reda på klasser, det klassas vid inmätningen. Trädslag ska sorteras för sig, dvs grantimmer i en hög och talltimmer i en hög. Jag tror inte att alla bolag har sortimentet klentimner, så i så fall är det ju bara två sortiment, timmer och massaved per träslag att hålla reda på om inte brännved är aktuellt. På skogforsk.se kan du läsa om aptering och därmed få en överblick av olika sortiment. Låt dig inte avskräckas av att det är lite grann att lära sig, det är kul att vara självverksam.
Aptering är en form av hantverk men inte raketforskning, och är man intresserad går det absolut att lära sig grunderna. Skogforsk.se är som sagt en bra sida. Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Skota ut efter skördare!

rikard_e  
#295395 Har kört efter skotare några gånger. det är något lättare än att skota efter manuellt hugget.

Be honom märka timmer, kubb och massa.

Avatar Fallback

Re: Skota ut efter skördare!

Hema  
#295402 Det är ju inte jättekul att backa runt med vagn i skogen, så när du ändå snackar med skördarföraren, så kanske han kan fixa till någon körslinga, så blir det mycket enklare.

Avatar Fallback

Re: Skota ut efter skördare!

Pilleman  
#295434 Tack så mycket för alls svar! Det känns som att jag förstår hur det går till nu! ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Skota ut efter skördare!

rikard_e  
#296048 Det är rätt lätt. Det känns alltid som ett kaos när man ser högarna. Speciellt på avverkning. men snart blir det enda problemet själva körningen!

Användarvisningsbild

Re: Skota ut efter skördare!

Åke Nilsson  
#296454 Håller med det om körningen.
Det som avverkas med skördare ska köras med skotare....

Kranen oftast alldeles för kort för att nå normalgallrat virke med mellan zon.

Har du en kran över 6 ,5 m kan det gå...

Avatar Fallback

Re: Skota ut efter skördare!

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296481 Därför pratar man med föraren av skördaren. Lejs han in för en gallring så borde ha ju upplysas om vad man skotar med. Har själv 200 kubik som ska köras fram nu. Blir väldigt förvånad om jag inte skulle nå virket.

Användarvisningsbild

Re: Skota ut efter skördare!

Åke Nilsson  
#296495 Blir ett annat pris på avverkningen om jag skulle avverka och måsta lägga allt vid stickväg...

Avatar Fallback

Re: Skota ut efter skördare!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296533 Kört några gallringar efter skördare och kollat på andra gallringar där de tog de med skotare ist(väldigt stenigt) och de högg på samma vis vid alla tillfällena med allt virket vid körvägen.
Hade inga problem att skota de med min kran(6,6) och då även fallande längd på massaveden

Användarvisningsbild

Re: Skota ut efter skördare!

Åke Nilsson  
#296535 Det är att överarbeta med skördare att skicka virke från mellanzon så nära vägen att du når med en 6,5 m kran.

Vi har 10 m kran på skotaren och får bra snurr på skördningen då jag inte behöver lägga allt vid väg...

5m virke + vägen blir minst 6,5 m där högen slutar.
Då man går mellanzon blir jämnändan mot skogen vilket gör att du måste ha en 8,5 m kran minst för att få med allt....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).