Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 287410 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

mats75  
#490106 Så då var man igång i grangallring. Har några ha att gå igenom. Tyvärr är det väldigt mycket knäckar på granarna och duktigt med rotböjar vilket gör att det blir mest massa.

Ni som har 40LF.
Har ni gjort något speciellt åt den fasta kniven på Keslan, dvs stukat den och slipat om den med annan vinkel? Frågar eftersom den hugger i minsta lilla knäck med resultatet att det blir stickor... : (

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#490108
mats75 skrev:Så då var man igång i grangallring. Har några ha att gå igenom. Tyvärr är det väldigt mycket knäckar på granarna och duktigt med rotböjar vilket gör att det blir mest massa.

Ni som har 40LF.
Har ni gjort något speciellt åt den fasta kniven på Keslan, dvs stukat den och slipat om den med annan vinkel? Frågar eftersom den hugger i minsta lilla knäck med resultatet att det blir stickor... : (

Det problemet har jag också och tro att processorn sitter på vagnen det blir för hökt upp och man inte kan styra pendlingen . Det vore kul med bilder på ditt bygge

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Seb macahan  
#490111 Är den slipad på insidan? Både på mitt skördaraggregat till skördaren och på stegmataren (Tapio) står det tydligt att knivarna ska endast slipas på utsidan för o unvika det du skriver om.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

mats75  
#490113 @källshult, Bilder kommer. Ska bara bli lite varm först : ) Kör med pto pump och en Danfoss OLS120 växlingsventil. Funkar fint och har bra flöde och hastighet. Dock ger min PTO pump c:a 45 liter på traktor rpm 1200 så inte otänkbart att man går upp en storlek i pump framöver.

@seb macahan, det är det fasta knivskäret/ renskär som tar undersidan av stammen innan de kommer fram till de andra kvistknivarna, och det blir undersidan om jag tänker rätt nu. Så vad gör man...bankar man till eggen och slipar om den från andra sidan ?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Seb macahan  
#490120 Vågar inte uttala mig hur viktig skärvinkeln på äggen är på Lf40. Men jag tror inte man ska banka den rätt. Då tror jag nog mer på o fila den rätt. Till mitt Kesla rullmatade aggregrat var det viktigt att man filade äggen. Kör man med vinkelslip så ändrar man härdningen pga värme. Så de gånger jag haft större skador på äggen har jag filat med roterande fil först och se fintandad flatfil. Är kniven riktigt dålig ska den nog bytas. Finns säker o köpa som slitdel till 40Lf o svetsa dit en ny. Men när kag skrev insidan menar jag den del mot stammen, den ska aldrig slipas.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#490132 Slipningen påverkar säkert. Men jag skulle tro att största problemet är avsaknaden av tilt på maskinen. Tilt är i alla fall väldigt viktigt på vår Vimek G30 både för att få bra dragkraft, men även för att det inte ska hugga i krökar. Ganska självklart egentligen.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#490135 När jag hade niab var det aldrig något problem med knivarna för där kunde man styra tiltningen och stammen hängde under. Jag slipade knivarna på den med vinkelslip och en lamell.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#490423
DSC_2379.JPG
Och där sprack den [emoji35]

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#490425 Vad hände???

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#490427
JohannesG skrev:Vad hände???

Har nog tappat den när jag monterade den senast, fick se att luftningen var sned i går när jag körde :((

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490449 Är de bara runt hålet?
Sätt dit liftaren med kemisk metall, håller ett tag iaf

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#490453 Har en kompis som svetsar, provar med det

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

80-90  
#490490 Jävla dret :shock: du får itte hogge så groft män bätter å bruke 550 på töke

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

mats75  
#490491 provar lägga upp lite bilder på körning, Dock så säger eller visar den inte så mycket av hur ekipaget ser ut, utan enbart från förararsidan..lite blandad körning körde både lite stock och massa. Gick fint med kvistningen då ena granen grov kvist.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#490494 Snyggt sånt gillar vi med lite bilder

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).