Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 286162 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#473713
gnisten83 skrev:Menar de mest för att slippa få en lång rörlig kabel till som måste skyddas

Sant, men dras den tillsammans med slangarna är det nog inga problem. Det viktigaste (enligt mig) är att mätningen är tillförlitlig i alla lägen.

Planerar inte skaffa en denna typ av stegmatare, men tycker ändå det är kul att klura på sånt här.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

fritidshuggarn2  
#473714 Tyvärr går det inte sätta den vid sågen eftersom det är där man håller fast och drar fram stocken men annars var tanken god . Har funderat länge på en annan lösning men hittade bara denna

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473715 Förvisso men gäller vara bra gjort av bra matrial till kabel när de hålla i många år även i kallt väder som får vissa kablar att bli mindre flexibla

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#473733 Hmm, du ser säkert något jag inte ser. Men vad är problemet med att skruva fast den på samma sätt som ni gjort nu fast på sågsidan av maskinen? Det viktiga är ju att den följer med sågen. För mig ser det ut att bara vara att borra och gänga fyra hål där.
1506098757_stegmatare.jpg


Kablar kan bli styva ja, men ni har ju redan en för diametermätningen, så det är nog inget problem.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

fritidshuggarn2  
#473739 När menar du att mäthjulet ska snurra ? Sågen är den rörliga delen som man drar stocken med

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473750 Är en fördel att ha mäthjulet på sågen för då kan du kapa hur du än placerar sågen när längden är rätt

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

fritidshuggarn2  
#473753 Det är sant . Men ser inte hur man ska lösa konstruktionen med mäthjulet. Man måste ha det fjädrande och om man kör ett stort träd lättar trädet en del när du släpper greppet för att ta ett nytt grepp. Men det hade säkert funkat[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#473791 Det är väl så att hade kesla haft tanke med att det skulle vara längd och diameter mätning på en lf 40 så hade dom nog byggt den på ett annat vis . Deras tanke med en sån maskin är nog den ska vara enkel och driftsäker och enkelt att lära sig att köra den. Det finns användare av en kesla lf 40 som vill konstruera något själv och dom som inte vill göra så. Dom köper en maskin med ett färdigt sytem om man vill ha längd och diameter mätning

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473810 Stammen kan även vara krokig så mäta juletid måste fjädrar hur den än är placerad, hur långt är de mellan såglådan och bakre kniven?
Och hur stor nivåskilnad finns mellan balken upp till nivån där stammen är?
I min tanke borde de vara en fördel om mätningen sitter därbak av den enkla anledningen att efter sista kvistkniven borde risken för lösa grenar kommer I vägen och sabbar mätningen minska.
Iom mätningen sitter under stammen ökar risken för grenar/bark hamnar fel

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#473815 Dom som sitter vid sågen är bara klämma och dom kvistar inget så som mitt mäthjul sitter den direkt efter kvistknivarna

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473818 tänkte mest om den kunde suttit fast i bakre hållkniven i riktning mot kvistknivarna och därmed gett samma värde oavsett hur längt ut du vill kapa stammen?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#473822 Får fundera på det .finns säkert någon lösning. Det är intressant att dela olika idéer och tankar

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#473834 Försöker mig på att förtydliga: Om du lägger i trädet med sågen indragen och änden vid sågen så drar du sedan trädet en meter framåt, sedan går sågdelen tillbaka för att ta nytt tag, under den tiden rullar mäthjulet mot stammen och mäter trädet. Skulle det slira registreras detta också. Vill du nu kapa kan du göra detta, det som sticker ut bortanför sågen är färdigmätt, ALLTID. Kolla noga på någon video hur det rör sig på exempelvis en Arbro.

Om trädet skulle lätta kan det givetvis bli problem om inte armen kan fjädra tillräckligt mycket. Men som gnisten83 sa, stammen kan lika gärna vara krokig, så den måste ändå kunna röra sig en hel del. Jag såg någon som hade möjlighet att styra tilten på sin kesla, då kommer man ifrån problemet med att trädet lättar. På vår Vimek G30 är lutningen viktig för att få bra kraft, men lite svårt att jämföra stegmatare med en rullmatare.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#473840
JohannesG skrev:Försöker mig på att förtydliga: Om du lägger i trädet med sågen indragen och änden vid sågen så drar du sedan trädet en meter framåt, sedan går sågdelen tillbaka för att ta nytt tag, under den tiden rullar mäthjulet mot stammen och mäter trädet. Skulle det slira registreras detta också. Vill du nu kapa kan du göra detta, det som sticker ut bortanför sågen är färdigmätt, ALLTID. Kolla noga på någon video hur det rör sig på exempelvis en Arbro.

Om trädet skulle lätta kan det givetvis bli problem om inte armen kan fjädra tillräckligt mycket. Men som gnisten83 sa, stammen kan lika gärna vara krokig, så den måste ändå kunna röra sig en hel del. Jag såg någon som hade möjlighet att styra tilten på sin kesla, då kommer man ifrån problemet med att trädet lättar. På vår Vimek G30 är lutningen viktig för att få bra kraft, men lite svårt att jämföra stegmatare med en rullmatare.

Men om jag är nöjd med det som jag har gjort på min

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#473850
källshult skrev:Men om jag är nöjd med det som jag har gjort på min

Då skall du fortsätta köra som du har det nu. :grin:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).