Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 284861 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#467667 Nu är man på g med digital längd och diameter mätning till min stegmatare. Har träffat fritidshuggan2 han har byggt det på sin en mycket trevlig man. Jag blev imponerande av det han har gjort . Kommer ta lite tid är i planerings stadiet håller på att skaffa material nu. bilder kommer sen när jag är klar

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

svampbob  
#467668
stegmaster skrev:Nice. :-bd
Såg bara på ditt nick, och trodde det var en A72 [emoji2]
Det var et jättefint ekvipage.
Traktoren ser ju lika ny ut som vagnen.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

svampbob  
#467671
svampbob skrev:
stegmaster skrev:Nice. :-bd
Såg bara på ditt nick, och trodde det var en A72 [emoji2]
Det var et jättefint ekvipage.
Traktoren ser ju lika ny ut som vagnen.


Vilken prestation. Jag lyckades posta ett inlägg här medan jag hängde tvätt och hade mobilen i benfickan.

Jag som trodde att dagens prestation var att fälla kvista och aptera tre granar med kedjeröjaren.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#473000 Nu har jag fått igång mitt mätsystem på min stegmataren och det funkar fint. Det är gött nu har skogs säsongen börjat

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Magnuc  
#473101 Snyggt!
Nästa blir då att du köper en mini logik som sköter mätningen och "piper" till när du uppnått inställt värde
eller om virket blir för klent med diplay, som på skördare fast mycket enklare.
Inte så svårt men det blir mer teknik som kan krångla.

Software är gratis till Logo!

Bild

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#473105
Magnuc skrev:Snyggt!
Nästa blir då att du köper en mini logik som sköter mätningen och "piper" till när du uppnått inställt värde
eller om virket blir för klent med diplay, som på skördare fast mycket enklare.
Inte så svårt men det blir mer teknik som kan krångla.

Software är gratis till Logo!

Bild

Jo det går att utveckla om man vill. men gjort en stor teknikutveckling får se hur det kommer å funka i vinter. Har fått en del hjälp av fritidshuggan2 med puls givare och display och kopplings schema.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#473106
IMG_20170918_204539.jpg
IMG_20170918_204609.jpg
IMG_20170918_204614.jpg
IMG_20170918_204621.jpg
IMG_20170918_204648.jpg
IMG_20170918_204739.jpg
IMG_20170918_204821.jpg
lite bilder på hur jag har gjort mätrullen och diameter mätning.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#473580 Vad landade priset på allt som allt (arbetstid ej inräknat)? Hur lång tid tog det att bygga ihop?

Ser riktigt bra ut. :-BD Nu saknas bara film så vi ser att grejorna verkligen fungerar och inte är Photoshop eller pynt :wink:

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#473591
JohannesG skrev:Vad landade priset på allt som allt (arbetstid ej inräknat)? Hur lång tid tog det att bygga ihop?

Ser riktigt bra ut. :-BD Nu saknas bara film så vi ser att grejorna verkligen fungerar och inte är Photoshop eller pynt :wink:

Ca 5000 kr det som var dyrast var att jag fick ta hjälp av en som svarvade axel till mäthjulet och han gjorde axel till leden det kostade 3400 med moms. Köpte lagerenhet till till hjulet hade funkat med slipad axel och bussning då hade man nog fått ner det ytterligare. Hjulet är gjort av drev från en motorcykel går säkert göra på något annat vis . El kabel och kopplings låda som display sitter i var grejer som man har kommit över . Fritidshuggaren2 hjälpte mig att beställa pulsgivare och display på ebay . Arbetstid svårt att uppskatta men några dagar det svåra var att tänka ut hur man skulle göra och försöka hitta i skrot lådan något som var lämpligt att använda. Hjärnceller har fått jobba och några fler gråa hår har jag nog fått. Diameter funderar jag på att göra om sen men får testköra i vinter och ser hur det funkar. Hade en fördel att man fick kontakt med fritidshuggaren2 och diskutera olika lösningar och sen har han ett bygge som man kunde kopiera lite av

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#473600 Längdmätning funkar bra när jag kapar kubb som ska vara 3.05 så kapar jag när display visar 3.10 och när jag kontroll mätter så är det 1 till 2 cm mer och diameter stämmer också bra som på bilden visar display 15 mätter med tumstock och då är det rätt kan variera lite pga att stammen inte är 100% rund träd är ju ett levande material .Har inte kollat huggar måttbandet så att det är 100% rätt kan skilja mellan kroken och till första siffran på bandet

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#473641 Det var ett överkomligt pris. Låter som väl spenderade pengar. Och måste kännas väldigt roligt för dig att det fungerar så bra.

Vad blir nästa förbättring? Rullmatning?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#473652 Ja du det får man se vad man får för några idéer när man går där ute i ensamheten i skogen. Det är skönt att var i skogen och arbetar och går det bra har man tid att fundera. Rullmatning är ju intressant lika så kran spets aggregat men det bli stora investeringar jämfört med en stegmataren och klara man av att öka kapaciteten jätte mycket som den investering är. Som en hypro på vagn är ju över 300000 och ska man ha aggregat i kranen så anser jag att kranen måste sitta på traktorn för att utnyttja den maximalt och då dra det iväg med kostnaden. Är lite tveksam till att ha jake fäste tro att det är bättre att ha kranen uppe på taket

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

paan14  
#473660 Kul projekt och fina bilder och bra byggt på längdmätningen! Hur har du löst diametermätningen?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#473661 Tänkte främst på att bygga rullmatning på Keslan. Liknande som Jobo har. Då kan du använda stegmatning vid grova träd och rullmatning vid klenare. Byggt på rätt sätt tror jag det skulle kunna bli minst lika bra som en Hypro på vagn. Sedan är det ju tyvärr så att ekonomin styr, det viktiga är att man trivs med det man gör.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#473662
JohannesG skrev:Tänkte främst på att bygga rullmatning på Keslan. Liknande som Jobo har. Då kan du använda stegmatning vid grova träd och rullmatning vid klenare. Byggt på rätt sätt tror jag det skulle kunna bli minst lika bra som en Hypro på vagn. Sedan är det ju tyvärr så att ekonomin styr, det viktiga är att man trivs med det man gör.

Jo det har ju snurrat lite såna tankar också

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).