Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 285936 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#466474
JohannesG skrev:Hur bred blir stegmataren när den står i arbetsläge? Skulle det vara möjligt att använda en 2m kolv i stället? Eller dubbelteleskop? Har för mig att detta diskuterades tidigare någonstans.

Har inte någon koll på det men det skulle nog funka men då måste man nog kunna styra pendlingen. Har kollat lite på att bygga el styrt med ont off ventiler för man behöver inte kunna smygköra så eventuellt nästa år gör jag nog det för då är det bara två slangar som kopplas in och el kabel sen har man små mikro tryckknappar som man kan sätta på spakarna till kranen. Har bra kontakter på hydraulik

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#466493 Känns som att Kesla riktar sig till en annan målgrupp än Arbro, Tapio, Hypro, med fler då de inte erbjuder varken mätning eller automatik. Vilket jag egentligen tycker är lite konstigt då Kesla i övrigt gör väldigt seriösa grejer.

Kollade på Jobos sats för Kesla men såg ingen mätrulle, det är väl inte så att de bara räknar slagen, då är det ju ungefär lika exakt med målade streck på teleskopet som jag sett vissa har. Trädet kan ju halka och då är ju mätningen sabbad.

Det är klar att balansen skulle bli annorlunda då, men man skulle spara antalet slag. Om maskinen håller sig under 240cm bred så vore det nog en fördel om de kunde bygga längre slag.

El on/off på matning funkar nog inte om man vill få en exakt mätning som duger till timmer och kubb.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#466496
JohannesG skrev:Känns som att Kesla riktar sig till en annan målgrupp än Arbro, Tapio, Hypro, med fler då de inte erbjuder varken mätning eller automatik. Vilket jag egentligen tycker är lite konstigt då Kesla i övrigt gör väldigt seriösa grejer.

Kollade på Jobos sats för Kesla men såg ingen mätrulle, det är väl inte så att de bara räknar slagen, då är det ju ungefär lika exakt med målade streck på teleskopet som jag sett vissa har. Trädet kan ju halka och då är ju mätningen sabbad.

Det är klar att balansen skulle bli annorlunda då, men man skulle spara antalet slag. Om maskinen håller sig under 240cm bred så vore det nog en fördel om de kunde bygga längre slag.

El on/off på matning funkar nog inte om man vill få en exakt mätning som duger till timmer och kubb.

Mätrulle är med på den offerten som jag fick från jobo. Vad jag har förstått från dem som kör med hypro 300 så är det svårt att komma rätt när dom matar fram med rullar men man lär sig . Jag har on off på utskjutet och det funkar bra att dutta på knappen det är ju inte mm . Att kesla har en sån stegmatare är väl att det är enkelt och det finns kunder som uppskattar det. Vill man ha en mer avancerade procssor då ska man köpa arbro. Tapio .hypro 755 . Keto. Logmax

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

stegmaster  
#466504 Nu har ju Kesla "riktiga" stegmatere ochså för kran/grävmaskin montering SH 20 och Sh 25, som nog er minst lika bra som Tapio, m. flere.
Just denna här LF40 er vel tänkt att vara et billigt alternativ til manuelt arbete for skogsbonden.
Even om man slenger på 50tkr til längdmätning, så er den fortfarandet billigare enn en Tapio 350 t.eks. (165tkr for LFE 40 och ca 230tkr för Tapio 350).

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#466529 Jo visst har de proffsiga stegmatare också, men de är mycket större än till exempel Arbro 350.

Ja det är ett billigt och för en del prisvärt alternativ. Men jag tycker att de åtminstone kunde erbjuda mätning med mera som tillval.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#466530 Kollade lite på virke prislista och på klubben har man 20 cm övermål på längden så det borde funka med on off på matningen

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#466533 20cm! :surp: Det är för mycket på kubb tycker jag. I värsta fall kan dessa 20cm vara avgörande på om du får ut en bit till eller ej. Brukar ha ca 5cm både med Vimeken och manuellt. Var iväg på en skogsdag om aptering tidigare i år och den virkesmätaren tyckte att 5cm var på gränsen till för mycket övermål när han mätte en hög med kubb.

Hur jobbar du för att veta diametern när du inte har någon mätning på processorn?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#466534 Ska märka upp kläm knivarna eventuellt bygga diameter mätning och längd mätning Sen får man leva med att man har ett par procent vrak man får ju tänka på att investeringen är lite på en Kesla jämfört mot dom mer avancerade processorer och att man gör arbete själv jag blir nöjd av det. För tre årsen så högg jag 30 kubik gran kubb med den föra processorn jag hade då och det var en Kesla lf 40 och hade lärt mig hur mycket klämman skulle vara för att klara diameter kravet på kubb hade 0 procent i vrak och då tycker jag att man kan vara nöjd. Men vill man vara noga ska man nog fortsätta att köra med vimek och använda mått band och klave kolla bara att mått bandet är rätt kan skilja några cm på den blåa bandet som kroken sitter på. Har råkat ut för det efter att bandet gått av

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

valtra a 72  
#466537 Har är en liten film på min Naarva s23c stegmatare som jag har till min Palms 13tons skogsvagn med 8,25meters kran, har satt snabbkoppel mellan grip och aggregat så jag mellan byter på en kvart.Har längdmätning med kapautomatik med fyra förval via blåtand.Varför jag valde en naarva var mest pga att man bara behöver koppla in den på rotatorns gripfunktion och man ej behöver någon elkabel framdragen.Man kör enbart med gripens reglage öppna och stäng.
Senast redigerad av valtra a 72 sön 06 aug 2017, 16:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#466538
valtra a 72 skrev:Har är en liten film på min Naarva s23 stegmatare som jag har till min Palms 13tons skogsvagn med 8,25meters kran, har satt snabbkoppel mellan grip och aggregat så jag mellan byter på en kvart.Har längdmätning med kapautomatik med fyra förval via blåtand.Varför jag valde en naarva var mest pga att man bara behöver koppla in den på rotatorns gripfunktion och man ej behöver någon elkabel framdragen.Man kör enbart med gripens reglage öppna och stäng.

Roligt med film en sån är man lite intresserad av pga att det verka smidigt att skifta mellan grip och processor. Dom har så att man kan utnyttja den till att kapa ved också. Hur grovt tar den

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

valtra a 72  
#466540 Den kapar och kvistar 30 cm och väger ca 240kg. Modellen jag har är med svärd och kedja men man kan komplettera med en klipp istället och då kan man klyva och kapa veden med den.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

frågande och vetande  
#466552
valtra a 72 skrev:Den kapar och kvistar 30 cm och väger ca 240kg. Modellen jag har är med svärd och kedja men man kan komplettera med en klipp istället och då kan man klyva och kapa veden med den.


Är själv i slutfasen att beställa hem samma aggregat, men funderar en hel del hur bra den håller mätningen? Är det någon cm plus/minus eller hur ligger det till normalt??

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

stegmaster  
#466553 Trevligt med film. :-bd
Kör du med traktorens hydraulik, eller har vagnen egen??
Och i så fall om det er traktor, er det valtra A72????

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

valtra a 72  
#466570
1501773887_img_20170201_111641.jpg
1501773549_img_20170127_135936.jpg
Har aldrig kontrollmätt virket men jag tror det stämmer ganska bra med måtten i och med mätrullen alltid ligger på. Jag har en sunfab kolvpump som sitter på bommen på vagnen så man behöver bara tomgången på traktorn. Har ej kvar A72:an så jag kör med en Valtra 6250 med twintrac nu.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

stegmaster  
#466584 Nice. :-bd
Såg bara på ditt nick, och trodde det var en A72 :smile:
Det var et jättefint ekvipage.
Traktoren ser ju lika ny ut som vagnen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).