Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 286236 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464500
källshult skrev: nu är jag igång att montera Kesla stegmataren på vagn har gjort två fäste så man kan prova att köra med den långt bak på vagnen. Ventilen paketet ska sitta fast på traktorn och så blir det snabbkoplingar så är det lätt att plocka av kommer mer bilder när jag är klar. Det är fint semester nöje[emoji4]

Kul att se, kan du filma när du kör åxå så vore det fläskafint

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#464627
IMG_20170719_193946.jpg
IMG_20170719_193911.jpg
IMG_20170719_193811.jpg
IMG_20170719_193745.jpg
har kommit en liten bit till med montering av ventil paketet. Mycket slang blir det och långa spakar men det blir bra kör ställning behöver bara luta sig fram lite från normal körställning när man kör kranen. Ska bara få till hydrauliken har tänkt utnyttja vagnens hydraulik så man får bra fart i sågen och stegen. Har separat hydraulsytem på vagnen med pump och tank pumpen ger 90 minut liter så det ska bli bra fart.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#465326
IMG_20170724_204707.jpg
håller på att byta slang på stegmataren så såg jag att jag hade färg på hyllan så då var det lika bra att måla om den också när man håller på

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#465372 Är det någon som vet hur klyvanordning ser ut till en patu lf40 gärna en bild

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

BjörnS  
#466089 Jag postade en bild av klyven i den här tråden. Tror det var förra hösten.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

BjörnS  
#466091
IMG_8590.JPG

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#466094
BjörnS skrev:
IMG_8590.JPG

Tack . Jag läste den tråden nyss och vad jag förstår så blev det ingen hitt pga att klyv kraften blir för liten . Får se om man prova och bygga en till min är ju inte så avancerat.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466298 Är det någon som testat att klyva ved med den?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#466388 Vilken typ av "matning" är bäst på en stegmatare?
Kesla drar igenom trädet samtidigt som den kvistar. En del andra till exempel Arbro och Tapio håller still trädet och kvistar. Vad jag sett på en del videor ser det ut som att Arbro kan ha lite problem att dra till sig trädet själv då den skall dra med kvistknivarna. Dock bör den få större kvistkraft när den inte behöver dra hela trädet samtidigt. Och följer man med med kranen borde det väl inte vara några problem för Arbron. Keslas konstruktion ser enklare ut då färre funktioner behöver köras för att matningen skall fungera, knivarna behöver bara ligga an mot stammen och inte öppna/stängas vid varje steg. Men om hela trädet skall dras samtidigt som den kvistar blir kanske kraften lidande? Fast å andra sidan drar ju alla rullmatade aggregat alltid hela trädet om man inte följer efter med kranen.

Vad är era åsikter om detta ni som har erfarenhet?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#466392 Det är ju så att man förlorar kraft när man ska dra hela stammen och grenar som kasar på marken. Niab håller fast stammen när man kvistar och när jag hade en sån för så upplever jag att den var starkare när man kvistar

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#466394
källshult skrev:Det är ju så att man förlorar kraft när man ska dra hela stammen och grenar som kasar på marken. Niab håller fast stammen när man kvistar och när jag hade en sån för så upplever jag att den var starkare när man kvistar

Okej, då var mina tankar inte helt fel ute. Men hur var Niaben på att dra fram trädet? Den drar ju med kvistknivarna så då borde det kunna halka?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#466397 När det var stora träd så halkade knivarna och när man körde bok och björk och asp när dom är blöta så är dom hala som ålar men det gick bra ändå fick trixa lite ändrade man tiltningen så knivarna gick in i stammen så fick man fäste går bra när man hugger massaved

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#466400 Niab stegar fortare än Kesla men jag hugger mer med Kesla för man sitter i traktorn och kör slipper hoppa ut och in. För det är mycket hoppa ut och in när man ha processor i lyft armarna och man ska köra ute vid processor

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#466401 Intressant!
Då kanske Keslas modell ändå är bättre för att minska halkning. Kraften bör ju inte vara så svår att kompensera med en större kolv och ökat flöde. På tal om det, finns det något sätt att få kolven att gå tillbaka snabbare, förutom att ha en grov kolvstång i förhållande till cylinderdiameter? Tänker att det är ju tillbakagången som upplevs mest långsam på en stegmatare då den inte gör någon nytta under den tiden.

Ja det är ju detta med allt hoppande ut och in som tar så mycket tid.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

stegmaster  
#466410 En fördel til på på Kesla och Jobo som inte drar trädet med kvisthuvudet, er att man kan ha alla 3 kvistkniver rörliga (vilket jag ser åtminstone jobo har), så att dom funkar bättre på krokiga stockar.
Det funkar nog dårligt på ett aggregat var man ska dra med kvisthuvudet.

Kesla Lf40 er det enda aggregat jag sett som bjuder på större kolv som tillval (50mm istället för standard 40mm)

Annars så giller jag ideen på detta prossesor aggregatet (för det har ju ingen fällning funktion), att dom fått kvisthuvudet så nära sågen, så det blir inte mycket kvist på första biten.
Den kan ju annars vara et problem på kvistiga smågraner t.eks med en vanlig stegmatare.


Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).