tis 07 mar 2017, 23:45#443250
Jag har haft kranen i 3-punkten. Dels för att en del tillverkare (varav Kesla) har 3-punkts fäste på sina A-ramar men också för att jag tyckte det blev dyrt med Jake fäste, och lite envishet för att "alla" sa att det inte går.
Problemet var att en arm vill lyfta på motsatt sida som man lägger ut kranen på, samt att tyngdpunkten blir långt bak. Problemet med lyftarmen som lyfter löste jag med ett "koppel" med vantskruvar och kätting som låser mot hitch-kroken. Detta funkade ganska bra förutom att det var ett mindre företag att koppla av och på kranen varenda gång. Skulle man sen ha den på vagnen igen så blev det alldeles för mycket pyssel för min del (min maskin används i entreprenad och snö också).
problemet med tyngdpunkten hade gått o lösa. Initialt löste jag det med o ha lastaren på (vilket jag aldrig har i skogen annars) men den räckte inte som tyngd. Skulle man gjort det bra skulle man haft en 1000kg tyngd i frontlyften. Jag behöver kunna ställa om min maskin från skogstraktor till snöröjare inom 20min. Lastaren ställer jag av och på under 5min, likaså skogsvagnen. Men kranen i 3-punkten tog ca 1timme o sätta på och säkert 20-30min o ställa av.
Nu har jag beställt en ny traktor med kranfäste typ Jake. Inte bara för o få kranen dit jag ville utan för en hel massa orsaker som dubbelkommando, skogsskydd, skogsdäck samt att det blev ett bra tillfälle. Denna säsongen har jag kört med kranen på vagnen och "strippat" bort grind och stakar samt vissa bankar. Har funkat ganska bra faktiskt. Smidigt o kunna ställa av allt snabbt, men lite klumpigt i skogen o hugga väg med vagnen bakom. I 2:a gallringen funkade det kanon. Men jämförelsevis mot mycket annat traktorhängt så hade jag haft den kvar på vagnen i kranen då givetvis
the problem is not the problem the problem is your attitude about the problem