Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 287439 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Traktordave  
#443104 Hur gör ni som har stegmatare i kranen om/när ni gallrar i täta granbestånd? Väg och hugger den och sedan vinschar ut till vägen, lite som man använder Hyproprocesser för att få långt mellan stickvägar eller kör ni bara så långt kranen når?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Seb macahan  
#443112 Jag hugger vägen och så långt jag når på båda sidor på en sträcka på 10-15m pausar där, mäter upp mitten till mellanzon från stickväg ca 15m Där sätter jag några snitslar (för att veta var mitten från nästa stickväg) sen manuellfäller jag med toppen mot vägen allt hitom snitseln och den den nyss avverkade stickvägen. Arbetar upp från vägen med och fortsätter en ny sträcka på 10-15m. När jag sen ska hugga stick nr 2 mäter jag ut från mittensnitseln och markerar vägen och hugger likadant som ovan fast snitslar då mitten på mellanzon 2. Givetvis följer man terräng och naturliga luckor i den mån det går.
Jag tycker denna metod funkar förvånansvärt bra. Har man gallrat "lagom" enligt mig kan något av mellanzons träden bli hängande på kvarvarande träd mot stickväg men de drar man lätt ner med kranen.
Man får allt ris där man vill ha det och virket i prydliga högar. Ibland kan man råka risa lite över högarna som man lagt upp i steg 1 men det handlar mer om slarv.
Totalt satsar jag på att ha stickvägar som är 2,8-3m (oftare 3 än 2,8 :wink: ) och en mellanzon på 30-35m beroende på hur terräng, diken och annat. Jag gallrar lite hårdare i mellanzonen och spar lite mer ute vid vägen (när det går och man inte skadar vägträden för mycket).

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443172
svampbob skrev:Och jag vill minnas att bytet är ett par år bakåt i tiden och att den gamla såldes till någon i närheten.

Är väl tredje sesången med denna Arbron, den var lite körd, mellandatorn, och ett förmånligt pris dessutom :lol:

Jag gallrar ungefär som seb med skillnaden att jag brukar fälla ifrån vägen och låter dom hänga istället för att brotta kull dom och de åker lätt med vinchen till väg(därav jag var sugen på att kunna flytta traktorn utifrån )
Gud förbjude har jag även testat att stående på fotsteget lägga i växel(elstyrd på hitech) o rulla lite :oops:

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källefall8  
#443231 Zeb, har du kranen i 3p eller på nåt Jakefäste? Läste nånstans att du inte gillade det, blir det för rackligt, påfrestning på traktorn eller vad? Tycker iaf det borde gunga mindre när man har stödben å sätta ner.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443242
Chuck Norris skrev:Det där med att köra vägen två gånger är inget man tjänar på. Bättre att ta allt när man redan står positionerad. Blir också större högar till skotningen. Om man ändå envisas med att köra två gånger så måste man nästan skota däremellan annars trasslar det med vinschningen i virkeshögarna som är i vägen.

Tack för den erfarenheten, nu slipper jag göra det konstaterandet själv:-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Seb macahan  
#443250 Jag har haft kranen i 3-punkten. Dels för att en del tillverkare (varav Kesla) har 3-punkts fäste på sina A-ramar men också för att jag tyckte det blev dyrt med Jake fäste, och lite envishet för att "alla" sa att det inte går.
Problemet var att en arm vill lyfta på motsatt sida som man lägger ut kranen på, samt att tyngdpunkten blir långt bak. Problemet med lyftarmen som lyfter löste jag med ett "koppel" med vantskruvar och kätting som låser mot hitch-kroken. Detta funkade ganska bra förutom att det var ett mindre företag att koppla av och på kranen varenda gång. Skulle man sen ha den på vagnen igen så blev det alldeles för mycket pyssel för min del (min maskin används i entreprenad och snö också).
problemet med tyngdpunkten hade gått o lösa. Initialt löste jag det med o ha lastaren på (vilket jag aldrig har i skogen annars) men den räckte inte som tyngd. Skulle man gjort det bra skulle man haft en 1000kg tyngd i frontlyften. Jag behöver kunna ställa om min maskin från skogstraktor till snöröjare inom 20min. Lastaren ställer jag av och på under 5min, likaså skogsvagnen. Men kranen i 3-punkten tog ca 1timme o sätta på och säkert 20-30min o ställa av.
Nu har jag beställt en ny traktor med kranfäste typ Jake. Inte bara för o få kranen dit jag ville utan för en hel massa orsaker som dubbelkommando, skogsskydd, skogsdäck samt att det blev ett bra tillfälle. Denna säsongen har jag kört med kranen på vagnen och "strippat" bort grind och stakar samt vissa bankar. Har funkat ganska bra faktiskt. Smidigt o kunna ställa av allt snabbt, men lite klumpigt i skogen o hugga väg med vagnen bakom. I 2:a gallringen funkade det kanon. Men jämförelsevis mot mycket annat traktorhängt så hade jag haft den kvar på vagnen i kranen då givetvis :wink:

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443275 Vad har du köpt för traktor, Seb?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Seb macahan  
#443295
JF skrev:Vad har du köpt för traktor, Seb?

Hej, jag har köpt en MF 5713sl fullt skogsombyggd. Jag ska få den runt maj-juni. Det går o läsa lite om det i tråden #MF 5610 (kommer inte ihåg, var det hashtag om man skulle länka till trådar?)
Hur som den ska upp på Elmia o visas efter det får jag den.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Erre  
#443298 Seb macahan - Mf 5610

Jag lägger in en länk ifrån detta inlägg.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källefall8  
#443301 Blir det så baktungt med kranen i 3p? Jag tänker att man har stödbenen till hjälp när man använder kranen. Om det krävs 1000kg i fronten på en så stor traktor med kranhängd stegmatare hur är det då med typ Kesla LF som är 550kg plus en kran....

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Fredrik N  
#443302
JF skrev:
Chuck Norris skrev:Det där med att köra vägen två gånger är inget man tjänar på. Bättre att ta allt när man redan står positionerad. Blir också större högar till skotningen. Om man ändå envisas med att köra två gånger så måste man nästan skota däremellan annars trasslar det med vinschningen i virkeshögarna som är i vägen.

Tack för den erfarenheten, nu slipper jag göra det konstaterandet själv:-)


Hej. Min erfarenhet är att det är väldigt lätt att skada dom träd som finns på den ogallrade sidan.
Det blir ett begränsat utrymme för att svänga och sortera virket på, man skaver bort barken väldigt lätt.
Samt att det inte är så lätt att skota ut virket när det ligger trångt i stora högar.
Det är min erfarenhet att jag minskar skadorna på kvarvarande träd om jag tar lite på båda sidor först.
Sen beror det på hur beståndet och terrängen ser ut, givetvis.
MVH Fredrik

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Seb macahan  
#443304 Krävs vet jag inte men vill man ha lite vettig fördelning. Nu är ju min kran tung, tror den väger 1400kg.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443308
Seb macahan skrev:Krävs vet jag inte men vill man ha lite vettig fördelning. Nu är ju min kran tung, tror den väger 1400kg.

Kran blir väl bra mycket lättare monterad direkt på traktor

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Chuck Norris  
#443312
Fredrik N skrev:
JF skrev:
Chuck Norris skrev:Det där med att köra vägen två gånger är inget man tjänar på. Bättre att ta allt när man redan står positionerad. Blir också större högar till skotningen. Om man ändå envisas med att köra två gånger så måste man nästan skota däremellan annars trasslar det med vinschningen i virkeshögarna som är i vägen.

Tack för den erfarenheten, nu slipper jag göra det konstaterandet själv:-)


Hej. Min erfarenhet är att det är väldigt lätt att skada dom träd som finns på den ogallrade sidan.
Det blir ett begränsat utrymme för att svänga och sortera virket på, man skaver bort barken väldigt lätt.
Samt att det inte är så lätt att skota ut virket när det ligger trångt i stora högar.
Det är min erfarenhet att jag minskar skadorna på kvarvarande träd om jag tar lite på båda sidor först.
Sen beror det på hur beståndet och terrängen ser ut, givetvis.
MVH Fredrik


Man kan väl också tänka sig att bara fälla några träd på den ogallrade sidan om det är trångt och sedan upparbeta dessa på vägen tillbaka.

Ett problem med den gamla niaben är ju annars att den lägger virket en bit in i vägen vilket kan få till följd att virket blir i vägen, speciellt om man kör båda sidor innan skotning. Jag har någon gång därför kört ena sidan helt klar och därefter skotat och sedan kört andra sidan, då är virket ur vägen både för framfart och vinchning.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Fredrik N  
#443409 Det har du helt rätt i. Vägen blir ju väldigt smal då.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).