Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 285873 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

mikael_s  
#438492
andreasbrando skrev:Tror detta. Men det lät på säljaren på Rosenqvist att den är dyr att köpa löst.

Vad kostar Keslas trekantiga tank?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

andreasbrando  
#438497 Vet inte med ett helt system med pump och tank kostar 25000:-

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Janne Deutz  
#438500
JF skrev:Som rubriken antyder, är jag nyfiken på hur mycket ni som har stegmatare, eller annan typ av processor, använder den och till vilken typ av jobb. Skulle ni klassa det som en kul leksak, en bra att ha grej, eller rentav en förutsättning för att bedriva den produktion du har. Ångrar ni att ni köpte den?
Jag har till och från varit mer eller mindre sugen. Jag hugger ca 100-150 m3t brännved per år.Lite olika typer av huggning, allt ifrån mindre gallringar, allmän skogsvård till underhuggning innan avverkning.
Skulle en stegmatare,typ Kesla, underlätta detta jobb. Duger den till mindre slutavverkning, typ 100 fub.
Jag inser att man rent ekonomiskt inte kan räkna hem den på dessa volymer, eller kanske inte på några volymer alls, men ni som har en, är ni ändå nöjda att ni köpt den? Ni som går i samma tankar som jag, hur ser era argument för/emot ut. Mina förhoppningar är att kunna köra längre dagar, är helt slut efter 4-5 tankar. Dessutom är det lite av en säkerhetsgrej då jag är ganska mycket ensam i skogen.


Hej
Jag har själv köpt en Hypro 300 Gallringsprocessor som bärs i trepunktslyften på traktorn.
den fungerar mer än utmärkt , Själv använder jag den till att i första hand gallra med. I jämförelse med vad du skriver att du ska använda den till så är jag övertygad om att en stegmatare skulle du lessna på omgående då kapaciteten är långsam. En rullmatad Hypro matar lika snabbt som en modern skördare och gäller det underhuggning och gallring så är hypron överlägsen medans en Stegmatare är nog rejälare i slutavverkning

Användarvisningsbild

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

BjörnS  
#438508
Janne Deutz skrev:I jämförelse med vad du skriver att du ska använda den till så är jag övertygad om att en stegmatare skulle du lessna på omgående då kapaciteten är långsam. En rullmatad Hypro matar lika snabbt som en modern skördare och gäller det underhuggning och gallring så är hypron överlägsen medans en Stegmatare är nog rejälare i slutavverkning


Men är det inte så att det ta mest tid att fälla och vinscha fram träden.
Då gör det inte så stor skillnad om kvistningen tar 2 minut med stegmatare eller 30 sekunder med rullmatad Hypro.
Att det är roligare med en Hypro kan jag tänker mig. Men det kostar också.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

stegmaster  
#438528
BjörnS skrev:
Janne Deutz skrev:I jämförelse med vad du skriver att du ska använda den till så är jag övertygad om att en stegmatare skulle du lessna på omgående då kapaciteten är långsam. En rullmatad Hypro matar lika snabbt som en modern skördare och gäller det underhuggning och gallring så är hypron överlägsen medans en Stegmatare är nog rejälare i slutavverkning


Men är det inte så att det ta mest tid att fälla och vinscha fram träden.
Då gör det inte så stor skillnad om kvistningen tar 2 minut med stegmatare eller 30 sekunder med rullmatad Hypro.
Att det är roligare med en Hypro kan jag tänker mig. Men det kostar också.


Ja mot en kranmontert stegmatare kommer man nog inte ikapp med en rullmatad hypro 300, om man räknar inn fällning och vinchning, och det måste man ju förr att det ska bli rettvist.
I snitt klarer klarer man ca 1 träd pr.min i fin skog (Svensk skog) med en kranmontert stegmatare, tror knappast man klarer det med en hypro 300 , innräknad fällning och vinchning.
Sen håller man nog ut längre dager ochså när man kan sitta i en maskin, mot att springa rundt och fälla/vincha i ur och skur.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438890 @Janne Deutz,
Jag köpte en Patu stegmatare och är nöjd med den. Hypron ser jäkligt effektiv ut, men jag ville ha en så enkel och billig maskin som möjligt för mina behov. Sen tycker jag att det är skönt att sitta i traktorn när jag kör processorn. Blir du inte kall när du står still? Jag tänker att man fäller en tank och blir genomsvettig, sen ska man stå still och borde då bli nedkyl.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Janne Deutz  
#438931
JF skrev:@Janne Deutz,
Jag köpte en Patu stegmatare och är nöjd med den. Hypron ser jäkligt effektiv ut, men jag ville ha en så enkel och billig maskin som möjligt för mina behov. Sen tycker jag att det är skönt att sitta i traktorn när jag kör processorn. Blir du inte kall när du står still? Jag tänker att man fäller en tank och blir genomsvettig, sen ska man stå still och borde då bli nedkyl.



Hej

Den är otroligt effektiv och på din fråga säger jag nej

Jag fäller sällan ur en tank utan jag fäller i klungor ca 25 träd åt gången där det går att wincha åt samma håll , därefter snalar jag 2-4 träd direkt och drar dom till ca 3meter från hypron . Därefter tar jag ett och ett och apterar , sen springer ut med winchen igen

Man håller värmen utan problem och effektiviteten av att ständigt vara igång och se virkeshögen öka det räcker ,

Hypron kostar ju lite mer än en stegmatare men med mycket gallring är det värt mellanskillnaden iaf så tycker jag det

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

john  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440406

skulle inte denna vaier rull detalj funka på kesla ?

Användarvisningsbild

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

BjörnS  
#441512 Det skulle vara möjligt. Men jag tror inte att det fungera särkilt bra. Det är trots alt samma hydraulkolv som skapar rörelsen. Och den ökade hastigheten är lika stort som den minskade kvistningskraften.
Om man vill har en "rullmatad" stegmatare då är det nog lika bra att investera i två mindre hydraulmotorer som man användar för klena träd och behåller stegmatningen till grova träd.

Hur snurrar valsen tillbaka? Sitter det en fjäder i den?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

paan14  
#441549 En Naarva som klipper virket, blir det någon skillnad mot sågat? Vad är nackdelen?

Går det att klippa både timmer o massaved eller måste klentimmer sågas för att inte vrakas?

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

hfab  
#441628
paan14 skrev:En Naarva som klipper virket, blir det någon skillnad mot sågat? Vad är nackdelen?

Går det att klippa både timmer o massaved eller måste klentimmer sågas för att inte vrakas?

Timmer måste vara sågat!

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Huggar Herman  
#442278 Efter en j-a massa om och men så är det äntligen klart för provkörning! :grin:

1488544147_kesla_1.jpg
1488544133_kesla_3.jpg

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442341 Så vackert, film och bilder osv önskas.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#442355 Körde lite tall förra lördag, 58 inmätta stockar, + några stockar som köparen tyckte var för klena, kanske 10, + massaved, ingen hets lugnt å skönt, fyller sågen på morgonen behöver inte fylla den mer, skall köra i morgon med, grannen hade en Niab, sålde den, beställde en 40 Lfe, så kan det gå :grin:

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JoTh  
#442405 Jag har också flyttat in i en varm hytt sedan i fjol.
Visst är det en känsla av välbehag att sitta i värmen vid dåligt väder.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).