Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 285907 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428699 Jag funderade på det med att vinscha okvistat, och vilka skador det gör. Sen tror jag att min vinsch är lite i klenaste laget att vinscha grov frötall. Och tungt för kranen att lyfta upp i stegmataren.
Jag har också haft kallt samt annat att stå i, men i morgon är det mildväder så då hoppas jag få tid och ork att börja. Ska dock ut i natt och plocka ihop grejer till en konstsnöanläggning. Få se hur lång sovmorgon det blir efter det.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Sv: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er steg

Huggar Herman  
#428801
JF skrev:Hur går det för dig @ Huggar Herman?


I en kombination av klantighet och otur så lyckades chauffören som levererade aggregatet, välta det över styrspaken så den kröktes.
Så nu väntar jag på en ny samt att jag dragits med en väldigt manlig förkylning senaste dagarna.
Det får bli nya tag till veckan. :D

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429186 Typiskt Herman:-(
Både med spaken, men framför allt hälsotillståndet. Inte att leka med :-D

   TS
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

fritidshuggarn2  
#429194
JF skrev:Jag funderade på det med att vinscha okvistat, och vilka skador det gör. Sen tror jag att min vinsch är lite i klenaste laget att vinscha grov frötall. Och tungt för kranen att lyfta upp i stegmataren.
Jag har också haft kallt samt annat att stå i, men i morgon är det mildväder så då hoppas jag få tid och ork att börja. Ska dock ut i natt och plocka ihop grejer till en konstsnöanläggning. Få se hur lång sovmorgon det blir efter det.

Jag kvistar oftast tall när jag vinschar . För det förta så om man inte kvistar så hugger det altid tag i något så man ändå är tvungen att gå ut med sågen . Var ute i helgen och högg men det var hopplöst att få ner tallarna . Det var -18 grenarna stenhårda. När jag körde hem fick jag en gren in i sidan på fram hjulet på traktorn . Så imorgon måste jag fixa nya skogsdäck

Användarvisningsbild

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

BjörnS  
#429414
Det var -18 grenarna stenhårda. När jag körde hem fick jag en gren in i sidan på fram hjulet på traktorn . Så imorgon måste jag fixa nya skogsdäck


Är det dyra däck så är det billigare att laga däcken.
Jag hade en djup spricka i framdäcken två år sedan.
IMG_1484027893.840955.jpg


Var först osäker om det är värt att reparera. Skulle kosta 2500kr tror jag det var. Ny däck minst 8000kr.
Men det blev riktigt bra, han lagade inte bara stora sprickan utan på 10 olika ställen där det var mindre sprickor.
De skära först ett stort håll i däcken och vulkanisera den igen.
Upptäckte efter det att backdäcken också blev lagad en gång. Men det var innan jag köpte traktorn. Kanske 10 år sedan.
IMG_1484030128.821089.jpg

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429618
fritidshuggarn2 skrev:
JF skrev:Jag funderade på det med att vinscha okvistat, och vilka skador det gör. Sen tror jag att min vinsch är lite i klenaste laget att vinscha grov frötall. Och tungt för kranen att lyfta upp i stegmataren.
Jag har också haft kallt samt annat att stå i, men i morgon är det mildväder så då hoppas jag få tid och ork att börja. Ska dock ut i natt och plocka ihop grejer till en konstsnöanläggning. Få se hur lång sovmorgon det blir efter det.

Jag kvistar oftast tall när jag vinschar . För det förta så om man inte kvistar så hugger det altid tag i något så man ändå är tvungen att gå ut med sågen . Var ute i helgen och högg men det var hopplöst att få ner tallarna . Det var -18 grenarna stenhårda. När jag körde hem fick jag en gren in i sidan på fram hjulet på traktorn . Så imorgon måste jag fixa nya skogsdäck

Tråkigt med däcket:-(
Vi manuellhugger tallarna, och kommer även leja grannen för skotning. Jag tror att mina grejer mår bäst av att inte köras på gränsen av vad de är dimensionerade för:-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

fritidshuggarn2  
#429653
BjörnS skrev:
Det var -18 grenarna stenhårda. När jag körde hem fick jag en gren in i sidan på fram hjulet på traktorn . Så imorgon måste jag fixa nya skogsdäck


Är det dyra däck så är det billigare att laga däcken.
Jag hade en djup spricka i framdäcken två år sedan.
IMG_1484027893.840955.jpg


Var först osäker om det är värt att reparera. Skulle kosta 2500kr tror jag det var. Ny däck minst 8000kr.
Men det blev riktigt bra, han lagade inte bara stora sprickan utan på 10 olika ställen där det var mindre sprickor.
De skära först ett stort håll i däcken och vulkanisera den igen.
Upptäckte efter det att backdäcken också blev lagad en gång. Men det var innan jag köpte traktorn. Kanske 10 år sedan.
IMG_1484030128.821089.jpg

Bra tips men mina däck var väldigt slitna senaste gången jag fick punktering sa dom till mej att byta att det var förmycket torr sprickor .
Jag tror jag fick ett bra pris 5700 för 2 däck 13.6-28

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

BjörnS  
#434694 Jag startade en ny tråd om längdmätning till stegmatare.
Det diskuteras i så många olika trådar och jag tänkte att det kan var bra att få informationen samlad i en tråd.

Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

Avatar Fallback

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435620
BjörnS skrev:Jag startade en ny tråd om längdmätning till stegmatare.
Det diskuteras i så många olika trådar och jag tänkte att det kan var bra att få informationen samlad i en tråd.

Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu

Kanonbra initiativ!
Har du kommit igång än @BjörnS?

Själv skotade jag hem den sista veden idag. Massaved efter frötallshuggning. Svärfar skotade hem timret med grannens skotare.
IMG_1486242453.926771.jpg
IMG_1486242473.734163.jpg
IMG_1486242486.954362.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

BjörnS  
#436187 Har du kommit igång än @BjörnS?

Nej, och jag tror inte att det blir något i februari heller. [emoji17]
Jag hoppas att jag hinna att göra några lass i början av mars.

Men du har fått ihop en del! [emoji106]

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436224
BjörnS skrev:Har du kommit igång än @BjörnS?

Nej, och jag tror inte att det blir något i februari heller. [emoji17]
Jag hoppas att jag hinna att göra några lass i början av mars.

Men du har fått ihop en del! [emoji106]


Japp, det blev en bra hög, fast i ärlighetens namn är det min pensionerade svärfar som kört det mesta. Jag tror jag har kört 5 träd genom stegmataren :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436232 Nån som funderat eller använt grävmaskin med fällhuvud före stegmataren?
Det vore ju en smidig lösning om man ändå ska dit med grävaren för fläckning osv.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

stegmaster  
#436248
Slurfi skrev:Nån som funderat eller använt grävmaskin med fällhuvud före stegmataren?
Det vore ju en smidig lösning om man ändå ska dit med grävaren för fläckning osv.

Tycker det låter onödigt tungtvint, om man först er där med en grävmaskin.
En riktig fällhuvud (med såg) koster en bra slant, så inte langt upp til ett mindre skörderaggregat (typ Tapio 400, Arbro 1000, eller Kesla 20SH), så kanske vore lika bra å henga på et sådant och skippa traktoren med processoren.
Annars blir det ju två maskiner att drifta i skogen på samma avverkning.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#436272
DSC_9979.JPG
Som jag skrivit förut så kör jag allt, [emoji1]

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

andreasbrando  
#437744 Funderar på att snickra ihop en oljetank till A-ramen på keslan, är det någon som har måtten på en 70 literstank som passar på stödbenet?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).