Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 286007 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

Seb macahan  
#293999 JF. Har funderat i dina banor, i mitt fall handlar det om precis som du att få mer gjort när man är där. Kände alltid att det antingen var för blött (regn), för blåsigt, för snöigt, eller för mörkt eller för varmt. Jag vill göra det mesta i skogen när temperaturen är under 5grader och då är det inte många veckor man har på sig i Blekinge. Detta tillsammans med lite egna ideer om hur jag vill ha gallringar gjorda. Mina funderingar resulterade i ett tänkt köp av Hypro 755 hjulburen. Rullmatat går smidigare än stegmatare som andra alternativ fanns ett Abro 350 på en Cranab kran med Jake-fäste i traktor. Både Hypro'n och Abro lösningen var så pass dyra att jag köpte en gallringsskördare i stället. Slutsatsen enl. mig: Billiga stegmatare får mer uträttat än motorsåg men det gäller o hitta rätt terräng och bra "bärare". Kranhängt kändes det som om det skulle bli någorlunda effektivt. Och då blir det dyrare än "billiga" skördare. Skördare blir kanske lite skrämmande för många men jag är än så länge nöjd. Jag vill absolut inte lura folk o gå o köpa en risig skördare som krånglar hela tiden men du får mina tankar.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294011 Kanon Seb, även om vi rör oss i olika divisioner så är dina tankar värda mycket. Målet är att bli så självverksam som möjligt. Ska nog börja bearbeta frun lite, vilket i ärlighetens namn inte brukar vara nåt problem

   TS
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

Seb macahan  
#294019 Det ska du nödvändigtvis inte tro. Det dräller av äldre maskiner och prutmånen kan vara rejäl.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294171 Kranmonterade aggregat var inte alls aktuellt. Hade på den tiden ingen vettig kran (endast 4m) och dessutom inte råd med större investeringar då jag nyss hade köpt skogen. Niaben för 45+ moms va alldeles lagom och blev betald efter 1a vintern!
Att köra slutavverkning känns inte alls aktuellt när jag endast har måttband och klave till hjälp och dessutom håller inte grejerna för det! Gjorde bla en 2a gallring på ca 4 hektar i vintras och det fungerar okej, men större objekt kan jag lika gärna leja in för.
Har inga problem att sälja leveransvirke i mina trakter (södra dalarna), men problemet brukar vara att virkesbilarna är styrda till att köra större objekt i tjällossningspaniken... :roll:
Alternativet utan processor skulle ju vara att ta in skördare istället. Dock skulle ju delar av vinsten försvinna när det står massavedsgranar överallt i en grov andragallring på tallmarker.
Har även kört ca 11 hektar eftersatt tallröjning/ gallring där en underröjning och skördare hade blivit mycket kostsam pga stamantalet. Kunde dock vända det till + när jag gjorde en svag röjning och körde ut stammarna som bränsleved med wimeken. Kan fixa fram före och efterbilder på det beståndet!

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294216 Tack för svar, Getost. Vi verkar resonera ganska lika. Körde du 11 ha på en vinter eller var det under flera vintrar?
En gallring på 4 ha låter som ett rätt mastigt projekt, men kul att höra att det går om man har grejer. Jag gissar att du inte hade gett dig på det med motorsågen? Jobbar du i din skog endast på fritiden? Gärna lite bilder, det är alltid inspirerande:-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340744 Så gjorde jag slag i saken och köpte mig en Patu 40, stegmatare.
Just nu funderar jag på om jag ska ha kran och stegmatare i trepunkten, montera på huggarvagnen eller bygga om en gammal bogserad gödningsspridare till redskapsbärare. Det lutar mest åt att ha den på huggarvagnen, då slipper jag ha kranen i trepunkten.
Som nämnts tidigare är den i första hand avsedd att användas till vedhuggning i förstagallringar, men även mindre slutavverkning.

Trodde att det skulle vara lätt att bifoga en bild, men det var det tydligen inte :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340746 En annan sak, ni som har Patu, eller för den delen nån annan processor, hur har ni gjort med slangdragning och montering av ventilpaket? Just nu har jag huggarvagnspaketet i lilla bakrutan på 705:an men får knappast plats med ett paket till. Tveksamt om jag ens får in slangarna till stegmataren bredvid

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er steg

Domppi  
#340749 Jag har en Patruuna stegmatare,ganska lika som patu.Jag har skarvat slangarna pga.att jag har stegmataren på vagnen. Jag har lyckats få in spakarna på båda ventilpaketen genom det undre fönstret. Trångt var det men det gick[SMILING FACE WITH SMILING EYES] Efter dom här bilderna har jag bytt kranens ventilpaket till ett "tvåspaks" pga.att vi byggde ett utskjut och det fick också plats fast det var lite bredare!

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340751 Kanon Domppi. Då ska jag se om det går att få till. Har 8-spaks till huggarvagnen så det är ett rejält paket som hänger där.
Slangarna var redan skarvade, tidigare ägare hade den på en skotare.
Är du nöjd med att ha den på vagnen? Har du provat att ha den i treounkten? Har du extra pump till den eller kör du på traktorn hydraulik?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er steg

Domppi  
#340756 Vi har bara haft den på vagnen men jag tycker att det funkar bra! En fördel är att man ju vet att man slipper dit igen utan problem när man ska skota ut virket för man har ju redan varit där engång med vagnen! Vi har egen hydraulpump åt stegmataren ,den är monterad på vagnen och drivs av en kraftöverföringsaxel pga.att vi har en mekanisk vinsch så vi är tvungna att skifta axeln mellan pumpen och vinschen. Kranen drivs av 605:ans hydraulik.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340758 Tack för informationen Domppi. Jag provar nog med traktorns hydraulik till att börja med, så får vi se hur det funkar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340759
ImageUploadedByskogsforum forum1441139083.127707.jpg

Sådärja, med appen funkade det bättre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er steg

Domppi  
#340760 Tyvärr tror jag att du blir besviken på hastigheten, 705:an har väl bara 48 l/min vid fullt varvtal! Vi har ca 60 l/min vid 1300 varv/min.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340817 Ja, 44 eller 48 liter/min. Får testa lite och se hur det blir. Säkert blir det pumpsystem vad det lider.

   TS
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

brassel  
#340896 Köpte en Naarva S23 igår med giljotin och klyvsats; ska bli intressant och se hur de funkar :)
http://www.pentinpaja.fi/app/product/vi ... anguage/se

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).