Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 284888 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

ananders  
#451480
BjörnS skrev:Nej, däcket blev lagad två gånger förut.


Ok

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#453205 Har läst den här tråden och skulle dela med mig med lite bilder hur jag hade kopplat på kesla 40 lf på vagn och ventilpaket i traktorn .har kört med niab i ca tio år och sen kesla på vagn i ca 5 år sen fick man andra tankar så jag bytte bort kesla och moheda vagnen mot en ny mohedavagn.sen gick det ett år och fick mer tokiga tankar så jag bytte bort valmet en john deer och grävmaskin till en ny traktor mf 5610 och nu börja tankarna gå till bak till en kesla igen tar för mycket tid att manuell hugga.Har laddat upp film i en annan tråd Kranhängd mot trepunktshängd processor.Uttnyttjade vagnens hydraulik till processorn kopplade in seriernippel i kranventilen och vidare till processons ventil körde trakton på samma varvta till kran och processorn och en hydraul oljekylare för oljan blir varm när jag körde med processorn och det funkade bra kolla på filmerna som är på tråden om Kranhängd mot trepunkshängd processor. Ventil paketet till processon satt alltid på traktorn det var bara när man kopplade i från vagnen från traktorn som jag skruvade bort slangarna och pluggade dom . Näst bygge jag gör så ska ventil paketet till processon sitta på traktorn och ska jag ha snabb kopplingar på ventilen sen tänkte jag har vajerstyrning till ventilen in i hytten och spak ställ som man fäller ner så att det blir en bekväm kör ställning det är mina funderingar nu får se vad det blir i framtiden . det finns el styrt också men mina funderingar är att köpa en begagnad kesla .

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

molnia  
#453229 Vi har själva en moheda men jag kan inte komma överens med tanken att ha det på en vagn som känns stor vid fällning o kvistning. Men visst vagnen ska ju in dit i beståndet senare så...
Men är det inte väldigt besvärligt med den fasta grinden på mohedan? Känns som det borde skymma sikten mkt?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#453233
molnia skrev:Vi har själva en moheda men jag kan inte komma överens med tanken att ha det på en vagn som känns stor vid fällning o kvistning. Men visst vagnen ska ju in dit i beståndet senare så...
Men är det inte väldigt besvärligt med den fasta grinden på mohedan? Känns som det borde skymma sikten mkt?

Grinden tyckte jag att det var inget större problem med men på den vagnen jag hade då så var det den stående tanken och ventil paketet som skymde sikten . Det var en 13 ton moheda vagn och det tyckte jag var för stor nu har jag en ny 101 moheda så jag tror att det skulle funka bättre det är bättre sikt i och med att ventil paketet sitter under kranen och tanken på sidan .det som kommer att ta sikt är nog stöd benen som sitter i grinden

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

molnia  
#453255 Intressant, ja den förra vagnen såg bred ut.
Ja far har även han en 101a. :grin:
Är det drift på din nya?

viewtopic.php?p=307875#p307875

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#453259
molnia skrev:Intressant, ja den förra vagnen såg bred ut.
Ja far har även han en 101a. :grin:
Är det drift på din nya?

viewtopic.php?p=307875#p307875

Ja det är det

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

molnia  
#453360 Är det någon som kan svara hur vridet av keslan är konstruerat? Slaglängden är bara 1m? Vill man ha en vagnsmonterad processor över hjulen på vagnen eller närmare kranen?
Känns som processorns livslängd skulle bli längre med någon dämpning i ändlägena på kolven till stegningen?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#453362 När jag hade min och körde med på vagn så hade det varit bra om man kunde flytta bak den när man plocka träd bakom vagnen annars ska den sitta så nära​ kranen som det går typ på en släde som man har en hydraul kolv och flytta fram och tillbaka. nu dämpning är också bra

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Byggarn1979  
#460544 Vad finns det för nackdel med att montera en stegmatare långt bak? Typ centrerat över boggin...

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460566
Byggarn1979 skrev:Vad finns det för nackdel med att montera en stegmatare långt bak? Typ centrerat över boggin...

Vet ej annat än att då kanske svängen på kranen inte orkar dra in trädet på stegmataren?

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461609
Byggarn1979 skrev:Vad finns det för nackdel med att montera en stegmatare långt bak? Typ centrerat över boggin...

En teoretisk nackdel skulle kunna vara att du minskar trycket på traktorns drag. Tror dock inte det är ett reellt problem då en Stegmatare inte väger jättemycket. Ju längre bort, desto svårare med sikt, men även det är ju en vanesak.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Zlatan  
#462137
hemhuggare skrev:Hej jag har 3 st swedolsvärd som heter SK-902-48 som jag kan sälja om de passar till din maskin tror att det är 1,6 mm men jag kan kolla om det är av intresse

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#464442
IMG_20170701_232639.jpg
IMG_20170718_172813.jpg
IMG_20170718_172746.jpg
nu är jag igång att montera Kesla stegmataren på vagn har gjort två fäste så man kan prova att köra med den långt bak på vagnen. Ventilen paketet ska sitta fast på traktorn och så blir det snabbkoplingar så är det lätt att plocka av kommer mer bilder när jag är klar. Det är fint semester nöje[emoji4]

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#464446 Om ni skall nå roten på trädet som ligger inne i gallring så bör stegmataren vara så nära grinden som möjligt,

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464447 De blir många snabbkopplingar att rengöra vid koppling och en noggrann uppmärkning så dom hamnar rätt med :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).