Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 284859 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

valtra mega  
#443995 Med kranen rakt ut till sidan är ju vältrisken minimal när traktorn börjar lyfta med andra sidan från marken tar kranen i marken och hindrar vältning om man inte lyfter upp kranen .
Men pendellåset gör nog att man kan hantera träd långt från traktor utan problem som man utan pendellås skulle stå på tre hjul med ett bakhjul i luften .
Med pendellåset låst så lyfter nog hjulen på ena sidan från marken utan att framaxeln börjar röras så nog låser hydralkolvarna och så är det som seb skrev det blir inte så gungigt tack vare pendellåset

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#446100
DSC_0035.JPG
En ny

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446167
snurra skrev:
DSC_0035.JPG
En ny

Har du köpt ny @Snurra? Grattis till köpet i så fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#446197
JF skrev:
snurra skrev:
DSC_0035.JPG
En ny

Har du köpt ny Snurra? Grattis till köpet i så fall.


Nej då, det är grannen som handlat, en E [emoji2]
Men de har problem med att få den fungera som den skall
Orkade inte kvista att börja med, fick ge oss på med filen på knivarna, tjockt med färg
Sen gav sig reparatören på prioriteringsventilen, det är nog den som är boven i dramat
En ny ä beställd

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Huggar Herman  
#446529
snurra skrev:Orkade inte kvista att börja med, fick ge oss på med filen på knivarna, tjockt med färg


Har du möjlighet att lägga upp en bild på knivarna efter filningen?
Jag tycker att min kvistar "sådär" vissa gånger, men har inte vågat ge mig på knivarna än.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#446533 Vi fick fila bort färgen som satt på då den var mycket tjock, sedan så bytte de en prioriteringsventil så nu funkar det mycket bättre, själv ligger jag i soffan förkyld, grannen körde igår och var nästan lyrisk, nu är den avplockad för säsongen, en minnesbild från handboken säger 25 grader, har slipat den jag har flera gånger med vinkelslipen då man stöter i med gripen någon gång ibland, bara att prova
Men min skall på igen, skall försöka komma ihåg att ta en bild på den men den är slipad flera gånger

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Huggar Herman  
#446534 Det där med att stöta i med gripen känner jag igen.... :sad:
Själv har jag ingen prioriteringsventil då jag kör med separata system för kran och aggregat. Det funkar riktigt bra! :grin:

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#446536 Har separata jag med, men grannen blev nog övertalad att bygga ett nytt system, kör kärra och 40Lf på kraftuttaget, bara ramstyrningen som styrs av traktorns hydraulsystem, kärran är en Kesla 9 Hd

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#446537 Får tillägga att nu var det ingen gallring han började i :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#446779
DSC_0044.JPG
Sådär här får du en bild på en kniv taget under pressning

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

BjörnS  
#450380 Nu hugade jag äntligen mina frötallar. Inte optimalt när tjälen går.
Det gick förvånansvärt bra. Bara riktig grova kvistar fick jag kapa med motorsåg.
Min fru fick uppdraget att ta en liten film av arbetet. Tyvärr slutade hon direkt efter att jag kapade första stocken 😡
Hon tyckte det var mest spännande med kapningen :roll:

Ni får alltså nöjer er utan kvistning, stegmataren är redan hemkörd. Nu kämpar jag med utkörning. :mrgreen:


Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#450388 Var i farten idag jag med, gick inge bra, hydraulslang började läcka, fick plocka isär, dit med en ny och på igen
[FACE WITH TEARS OF JOY]

Användarvisningsbild

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

BjörnS  
#451444 Åkte iväg klockan tre idag. Skulle få hem de sista två lass med sågtimmer. Men klockan halv sex på vägen hem fick jag planera om dagen. [emoji19]

Parkerade kärran och försökte att köra hem traktorn men efter några hundra meter vågade jag inte att fortsätta.
Men lite tur hade jag ändå. däckverkstaden har däcket på lager (520/70 R38) [emoji106]
Nu får jag ser hur jag montera av hjulet.
IMG_1492671157.316454.jpg

IMG_1492670791.905954.jpg

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

ananders  
#451445
BjörnS skrev:Åkte iväg klockan tre idag. Skulle få hem de sista två lass med sågtimmer. Men klockan halv sex på vägen hem fick jag planera om dagen. [emoji19]

Parkerade kärran och försökte att köra hem traktorn men efter några hundra meter vågade jag inte att fortsätta.
Men lite tur hade jag ändå. däckverkstaden har däcket på lager (520/70 R38) [emoji106]
Nu får jag ser hur jag montera av hjulet.
IMG_1492671157.316454.jpg

IMG_1492670791.905954.jpg



Tråkigt, men är däcket så dåligt att det inte går att åtgärda skadan?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

BjörnS  
#451479 Nej, däcket blev lagad två gånger förut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).