Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 286936 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420552
IMG_1480270689.157543.jpg

Idag började jag på ett nytt område.
För 12-15 år sen högg vi bort en aspskärm och då såg man över plantorna. För nåt år sen var jag in och underröjde och tyckte inte att det var nån brådska att göra en insats.
När jag väl börjar känns det nästan som det är sent :-/
IMG_1480270882.706653.jpg

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420558
IMG_1480271515.962220.jpg

Björkarna är riktigt grova.
Jag kommer lätta upp försiktigt i flera omgångar i det här beståndet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Huggar Herman  
#420560 Efter mycket funderande så fick jag tillslut tummen ur och beställde en Kesla förra veckan.
Är uppspelt som en 5-åring dagen innan julafton. Ska bli väldigt intressant att se om den uppfyller mina krav när den väl kommer.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420571 Grattis Herman :-)
Själv är jag väldigt nöjd. Som tidigare nämnts tycker jag nog att det värdefullaste är att slippa brosslingen. Snygga högar vid vägen utan att slita livet ur sig.
En annan stor fördel är att man orkar med längre dagar samt att man tar bort massa motorsågstid, dvs arbetet har blivit mindre riskfyllt. Däremot underskattade jag vikten att lägga upp fällningen. Jag har fortfarande inget supersystem, ibland blir det jättebra, ibland knöligt. Processorn kräver lite utrymme närmast vägen, så närmast vägen blir beståndet glesare ställt.
Ska du ha processorn i 3-punkten eller på kärra?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Huggar Herman  
#420574 Ja, jag misstänker att det kommer att bli en del lärotid för att hitta en bra arbetsmetodik, men det får ta den tid det tar.
A75:an är för liten för att ha den i trepunkten känns det som så jag kommer att ha den på kärran. Hoppas att det funkar.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Robertberg  
#420579 Vi har tidigare pratat om att byta skogsvagn, den 22 år gamla 10-tons Mowin utan stödben börjar bli använd.

Men nu när jag jobbar för ett köp av stegmatare (Niab) så kom jag på att om man har stegmatare innebär det att man kan ha en enklare skogsvagn? Allt virke ligger redan färdigt vid väg.

Innan var tankarna på att byta från parallelkran till utskjut för ökad räckvidd. Men nu känns det som att mowi är aktuellt igen med tanke på den enkla och mer oömma kranen.

Tankar om detta?
Senast redigerad av Robertberg sön 27 nov 2016, 23:06, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420596
Robertberg skrev:Vi har tidigare pratat om att byta skogsvagn, den 22 år gamla 10-tons Mowin utan stödben börjar bli använd.

Men nu när jag jobbar för ett köp av stegmatare (Niab) så kom jag på att om man har stegmatare innebär det att man kan ha en enklare skogsvagn? Allt virke ligger redan färdigt vid väg.

Innan var tankarna på att byta från parallelogram till utskjut för ökad räckvidd. Men nu känns det som att mowi är aktuellt igen med tanke på den enkla och mer oömma kranen.

Tankar om detta?

Spontant skulle jag säga att du tänker rätt. Patun har fördelen att du får virket en bit bort från traktorn/vägen eftersom man kapar i utskjutet läge. Niaben lägger virket närmare vägkanten. Men om det spelar någon roll är det bäst att någon med erfarenhet av Niab svarar på. Om man bortser från den detaljen så blir ju principen densamma, prydliga högar invid vägkanten och därmed minskar behovet av lång kran. Min kran är 5,2 m tror jag, och det räcker gott vid skotning efter det som är kört med stegmataren.
Räknar du med att hugga timmer med Niaben? Själv hugger jag bara ved och behöver därför ingen längdmätning, därav Patu. Sen ser jag det som en stor fördel att få sitta i traktorn och köra processorn. Dessutom inbillar jag mig att Patun är billigare i inköp, samt driftsäkrare. Men som sagt, avsaknaden av mätning är ju en nackdel om man ska hugga timmer

   TS
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420601
Huggar Herman skrev:Ja, jag misstänker att det kommer att bli en del lärotid för att hitta en bra arbetsmetodik, men det får ta den tid det tar.
A75:an är för liten för att ha den i trepunkten känns det som så jag kommer att ha den på kärran. Hoppas att det funkar.


Jag har min på kärran och tycker att det funkar bra.
Har du köpt en ny? Med joystick antar jag i så fall?
Ibland när jag gått och suktat efter en ny maskin länge kan jag nästan bli besviken när jag väl skaffat mig den då jag i fantasin trott att den kommer vara så fantastisk att den i princip gör jobbet av sig självt. Sen inser jag att jag trots allt måste köra maskinen för att den ska uträtta nåt, och blir då lite besviken:-)
Men stegmataren är jag riktigt nöjd med. Jag insåg inte vilken fantastisk skillnad det är att slippa snubbla runt i riset för kvistning och brossling. Och som sagt orkar jag köra längre dagar också. Nu är det förvisso med svärfar som kör processorn och jag fäller, men iom att jag slipper brossla orkar jag en tank eller två extra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Huggar Herman  
#420605 Hahaha...då är vi nog väldigt lika i hur vi tänker, men med åren så har jag lärt mig att dra ner förväntningarna en aning.
Japp, det blev en modell E. Något annat vore otänkbart för mig när prisskillnaden var såpass liten.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Robertberg  
#420607 Vi har ju skotat ut mycket manuellhuggna vindfällen innan, så att istället skota efter en stegmatare måste vara ett stort lyft. Även om inte högarna blir så prydliga i början..
Har funderat på varför jag är så insnöad på Niab och knappt ens funderat på LF40, mycket är nog på grund av @erre :lol: Att kunna upparbeta från bägge håll är ju en klar fördel. Och säkert även att arbeta från hytten. Om allt är framvinschat och förberett.. Men det lär nog bli en Niab ändå.

Om man ser hur mycket vindfällen vi haft varje år så lär det bli att köra timmer med stegmataren ja. Det är en stor anledning till önskan om stegmataren, nu tar det nästan hela vintern att hugga 2-300 meter vindfällen, något man skulle klara av snabbare och då få mer tid om vintern till andra åtgärder.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420618
Huggar Herman skrev:Hahaha...då är vi nog väldigt lika i hur vi tänker, men med åren så har jag lärt mig att dra ner förväntningarna en aning.
Japp, det blev en modell E. Något annat vore otänkbart för mig när prisskillnaden var såpass liten.

När du fått in snitsen tror jag inte att du blir besviken, ja såvida du inte förväntar dig skördarkapacitet förstås.
Smart att välja E, det är bökigt att få in ett ventilpaket till. För min del slutade det med att jag fick lov att slöjda till en bakrutekil.
När är det leverans? Har du köpte hydraulsystem också?

   TS
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420620
Robertberg skrev:Vi har ju skotat ut mycket manuellhuggna vindfällen innan, så att istället skota efter en stegmatare måste vara ett stort lyft. Även om inte högarna blir så prydliga i början..
Har funderat på varför jag är så insnöad på Niab och knappt ens funderat på LF40, mycket är nog på grund av @erre :lol: Att kunna upparbeta från bägge håll är ju en klar fördel. Och säkert även att arbeta från hytten. Om allt är framvinschat och förberett.. Men det lär nog bli en Niab ändå.

Om man ser hur mycket vindfällen vi haft varje år så lär det bli att köra timmer med stegmataren ja. Det är en stor anledning till önskan om stegmataren, nu tar det nästan hela vintern att hugga 2-300 meter vindfällen, något man skulle klara av snabbare och då få mer tid om vintern till andra åtgärder.


Kika lite mer på Patun innan du bestämmer dig. Jag tror att Niaben egentligen tål grova träd bättre än Patun så är det slutavverkningsskog som blåser ned så är det säkert det bästa valet. Ytterligare ett plus för Niab i grov skog är att du vinschar trädet ända in i maskinen medan Patun är kranmatad. Det gäller nog på vridhuset om träden är riktigt grova. Vi har pratat lite om olika metoder att nyttja stegmataren på vindfällen/avverkning. Förmodligen skulle jag hugga första och eventuellt andra stocken manuellt, därefter kör svärfar trädet genom stegmataren och jag står ute på backen med måttband och apterar.
Dock, för min del är maskinen köpt för gallring där all ved går till vedproduktion så jag klarar mig bra utan längdmätning.
En annan fördel med Patun att dels får du inte riktigt samma risberg eftersom maskinen är roterbar, samt att du har kran med dig att sprida högarna.
Sen har jag sett att en del målar märken på sina bommar som längdmätning, vet dock ej om det blir så tillförlitligt.
Det var en tidigare i tråden som hade kört en väldig massa Gudrunvirke genom sin Patu. Vet dock ej hur han hanterade aptering och om det var mycket timmerskog han upparbetade.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420621 När man läser om skillnaden mellan Patu/Kesla vs Niab så känns det som att om man har små träd
så kan man nog hellre välja Kesla, och om man har en winch på kranen eller Keslan så kan man ha
glesa stickvägar på samma sätt som med Niab.
Så för mig som redan har en kran med winch så är Keslan mer vettig, helst med tanke på att de grova träd
jag har är få till antalet och med en elstyrd Kesla blir det enklare att få allt spakeri in i hytten.
Har jag tänkt fel?

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420628 Slurfi, jag resonerade ungefär som dig.
Det ska dock belysas att jag inte har någon praktisk erfarenhet av Niab så de slutsatser jag drar runt Niab är ju teoretiska eller upplevda av andra.
Men precis som du skriver medger även Keslan långt mellan stickvägarna om man har vinsch.
Jag tror att Kesla inte kräver fullt så mycket förflyttningar eftersom du kan vrida aggregatet. Plus att förflyttningarna underlättas av att du sitter i traktorn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Huggar Herman  
#420635
JF skrev:När du fått in snitsen tror jag inte att du blir besviken, ja såvida du inte förväntar dig skördarkapacitet förstås.
Smart att välja E, det är bökigt att få in ett ventilpaket till. För min del slutade det med att jag fick lov att slöjda till en bakrutekil.
När är det leverans? Har du köpte hydraulsystem också?


Har absolut inga förväntningar om skördarkapacitet, men är less på manuell upparbetning och hoppas att Keslan ska underlätta detta betydligt.

Jag har sedan innan separat hydraulsystem på vagnen, men kommer att bygga om detta så att kranen får gå på traktorns hydraulik och Keslan på det separata systemet.

Har blivit lovad leverans innan årsskiftet. Återstår att se om de kan hålla det.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).