Traktorer och processorer

Vända stolen i Valmet x05 vs 6xxx

10 inlägg 8494 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vända stolen i Valmet x05 vs 6xxx

Jonas A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289299 Hej, vi har idag en Valmet 855 som vi kör en del i skogen med. Har funderat lite på att byta upp oss till en i 6xxx serien om det skulle dyka upp ett fint exemplar.

På 855:an vänder vi ju stolen åt vänster vilket går hur smidigt som helst bara man fäller upp ratten. Provsatt en 6400 för ett tag sedan där man vände stolen åt höger vilket jag tyckte var bökigt, fick förutom att fälla upp ratten även föra stolen framåt och bakåt för att komma runt.
Är det så på alla Valmet i 6xxx serien?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vända stolen i Valmet x05 vs 6xxx

stegmaster  
#289300
Jonas A skrev:Är det så på alla Valmet i 6xxx serien?

Ja det tror jag.
Driver själv och "undersöker" just detta då jag med ska köpa traktor snart.
Så langt er det endast 05/55 serien, M-T serien, och advance modellen i N serien som man kan snurra sitsen direkt, utan justeringer av sitsen, som jag "hittat", kan det vara riktig?? :???:
I 65/100/ A serie funkar det fint med skogshytt, näckdel med dessa er at det inte er plant golv.
Vil gärna veta mer om detta från er som har valmet/valtra.
Vil ha en traktor var det går at snurra sitsen utan justeringer av sitsen vid varje vändning.
(ombyggningar at hytten utgår i mitt fall).

Avatar Fallback

Re: Vända stolen i Valmet x05 vs 6xxx

Jonas A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289301 Har också funderat lite på A-serien då man kan få en nyare traktor med färre timmar till samma pris som en 6xxx serie.
Men har inte provat någon A-serie med skogshytt, tycker det ser trångt ut men det kanske inte är så farligt.

På dom valtra med kopplingsfri fram/back med ratten har man ju även p-broms där, innebär det då att det inte är någon p-bromsspak till vänster om stolen och man kan snurra däråt på dom modellerna?

Kanske bättre att behålla 855:an ändå, det är ju rätt gött med turbinkopplingen i skogen.
Nackdelen är att den går lite fort bakåt i och med att den har overdrivesnabväxeln, skulle ju gå att byta men då blir den ju mycket långsammare i transportkörning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vända stolen i Valmet x05 vs 6xxx

stegmaster  
#289333
Jonas A skrev:På dom valtra med kopplingsfri fram/back med ratten har man ju även p-broms där, innebär det då att det inte är någon p-bromsspak till vänster om stolen och man kan snurra däråt på dom modellerna?


Nja, själva spaken finns inte på dessa, men plastdekslen på sidan er samma(åtminstone på N- serien), så tycker inte gör nån större skilnad.
Kanske det er annorlunda på 6xxx serien??

Problemet er at sitsen får skjutas fram och tilbaka för at få den rundt, för at det det vil ta i panelen på höger sidan. (på min 665 med skogshytt kan jag snurra utan at justera något på sitsen, dock får jag resa mig med skogsstövlar på före jag vänder sitsen.)
Om jag haft en 855 skulle jag aldrig solgt den om det var mig.
Gör inte turbinclutchen så den "slirar" lite vid köring bakåt???
Var just en 755 til salu här med endast 2300t, som givetvis var solgt innan man hinnadet bort til luren. :sad:

Om jag skulle köpa en ny traktor tror jag det skulle bli en A 83-93 med full spakstyrning bakåt. Er inte helt plant golv i dessa heller, men mycket bättre en dom gamla A-serie.

Avatar Fallback

Re: Vända stolen i Valmet x05 vs 6xxx

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289363 Jag köpte en 6550 för några år sen för att ersätta min 805a i skogen och den har 2 saker som jag har lite svårt för, stolssvängen och sikten snett uppåt genom de bakre rutorna.

Jag byggde om min stol för vänstersnurr för de blir mer naturligt när jag går genom vänster dörr.
Att behöva justera stolen vid sväng tog lite tid att vänja mej vid men den glider lätt i skenorna så de går bra.
Min har twin trac med så jag kör mycket vänd på de hållet nu så de blir inte så många vändningar som jag var tvungen innan
Att få en vettig växellåda var nog de bästa, backen på 805a var inte bra även om jag bytt snabbväxeln från overdrive till trac trol
Att ha elhandbroms i riktningsväljaren är riktigt smidigt då man inte behöver ner på golvet o rota för att dra den hela tiden för att stå still
Visst slirar turbinen lite men en backväxel med samma utväxling som framåt är betydligt bättre

Sikten snett uppåt tål att fundera lite till på.....

Avatar Fallback

Re: Vända stolen i Valmet x05 vs 6xxx

Jonas A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289393 Menar du att sikten var bättre på 805:an än den är på 6550:n?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vända stolen i Valmet x05 vs 6xxx

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289395 Ja för mej som är 195 så hamnar mitt huvud uppe i takluckan som är en bula i innertaket, på x05 x55 går rutorna ända upp till taket medan på 6xx0 o 8xx0 sänks innertaket drygt 10cm i ytterkanten för ventkanaler radio mm som bara sitter framkant av hyttaket på x05 55

Går väl sänka stolen lite men då blir de sämre för benen

Avatar Fallback

Re: Vända stolen i Valmet x05 vs 6xxx

jannerik  
#289512 Samma sak med N-serien, fast där tar huvudet i friskluftintaget´. Såg en ombyggd A83 i Målilla i sommras, Anders Skördare hade gjort den, finns på hemsidan.

Användarvisningsbild

Re: Vända stolen i Valmet x05 vs 6xxx

ss0803  
#289770
stegmaster skrev:Så langt er det endast 05/55 serien, M-T serien, och advance modellen i N serien som man kan snurra sitsen direkt, utan justeringer av sitsen, som jag "hittat", kan det vara riktig?? :???:

Med väldigt små förändringar fungerar det bra även i HiTech-versioner av N-serien.

Problemet från fabrik är att stolen sitter något lågt i kombination med en onödigt hög kant runt ventilerna i högerpanelen.

Ölmstad smide har två enkla plåtdetaljer som löser problemet, "Kompakt sidopanel" och "Stolshöjning": olmstad.com

Med dessa monterade är det inga problem att svänga runt utan att behöva justera stolen i längs- eller höjdled (ratten måste dock vinklas upp mot framrutan).

Behöver man sedan mer plats för fötterna är det nog lämpligt med smalt fjäderpaket till stolen som finns att beställa från Valtra och komplettera det med tex Ölmstads "Stolspelare" som roterar hela fjäderpaketet nere vid golvet istället för bara stolen.

Användarvisningsbild

Re: Vända stolen i Valmet x05 vs 6xxx

Nor-forest  
#401935 Hei

Hva koster disse to platene ca?
Enkel montering eller?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).