Sida 5 av 6

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

Postat: mån 19 maj 2014, 07:44
av hlb
Hej Totte,
Elektromagnetiska fält är jobbiga att förstå. Det krävs mycket utbildning och även med lång tid på högskolan är det få som riktigt begriper. Denna adressen ger ändå lite praktiskt.
sv.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetism

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

Postat: mån 19 maj 2014, 07:50
av hlb
Litet utdrag från Wikipedia.

Elektromagnetism är en del av fysiken som förenar elektriska och magnetiska fenomen. Kraften förmedlas av fotoner och växelverkar med alla partiklar som har en laddning. Den elektromagnetiska kraften ger upphov till de flesta fysikaliska fenomen som människan upplever till vardags, bland annat induktion, friktion, normalkraften (den kraft som hindrar föremål från att flyta in i varandra), kemiska reaktioner samt ytspänning.

Ett föränderligt magnetfält skapar ett elektriskt fält – fenomenet som gör elektromagnetisk induktion möjlig. Likaså skapar ett föränderligt elektrisk fält ett magnetfält. För att skapa ett magnetfält räcker det med att ha en ström

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

Postat: mån 19 maj 2014, 08:26
av Ecobox
Hej totte,

För att svara på din fråga kan vi titta på patentproceduren för Ecobox.

Man kan dela upp Ecobox patent i två delar och den första ger svaret på din undran: Ingenjörerna bakom Ecobox bedrev sin forskning och produktutveckling under något års tid i Belgien samtidigt som professor Tao i Philadelphia gjorde sin, dock var de två teamen då helt ovetande om varandra. Ecobox lämnade in sin patentansökan c:a en månad innan professor Tao lämnade in sin men prof. Tao fick avslag på sin ansökan eftersom den stred mot Ecobox patent. Jag känner inte till de tekniska detaljerna kring detta eftersom det mesta ligger i patenthemligheten, men det bevisar ju likheten mellan principerna.

Den andra delen av Ecobox patent gäller just användandet av induktionsringen och växelspänningsfältet, ty det man ville åstadkomma var en produkt som inte gör intrång i motorkonstruktionen och därmed påverkar garantin. Med prof. Taos lösning måste man kapa bränsleledningen och montera en "burk" som bränslet passerar igenom och därmed upphör all motorgaranti att gälla. Med Ecobox lösning gäller fortfarande alla garantier och försäkringar.

/Fredrik

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

Postat: mån 19 maj 2014, 09:40
av Brickan
Ecobox skrev:... det mesta ligger i patenthemligheten, ...
Endast det som är öppet beskrivet är skyddat av patentet. Det är liksom grejen med patent. Teknikspridning. Du ges ett tidsbegränsat skydd för din uppfinning mot att den blir fri för alla att använda sedan.

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

Postat: mån 19 maj 2014, 10:10
av Ecobox
Hej Brickan,

Patenthandlingen består av två delar, en öppen och en sluten.

Den öppna beskriver produkten/metoden i stort och finns att läsa exempelvis här: http://www.ecobox.se/docs/Ecobox_patent.pdf.

Den slutna, som beskriver produkten/metoden i detalj finns i ett valv hos patentverket i Bryssel och får bara läsas av patentverkets tjänstemän. Om en tvist skulle uppstå så är det tjänstemännen som granskar ärendet och dokumentationen och avger ett utlåtande. Inga utomstående tillåts ta del av informationen i den slutna delen.

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

Postat: mån 19 maj 2014, 12:59
av Brickan
Patentansökningar är hemliga. De blir offentliga när patentet beviljats. Det som skyddas är det som beskrivs. Beskrivs det inte så skyddas det inte.

prv.se:-"Anledningen till att det finns ett krav på tydlighet är att ett av syftena med patenträtten är att uppfinnaren delar med sig av sin tekniska lösning till samhället. På det sättet bidrar uppfinnaren till teknikutvecklingen."
prv.se:-"Patent och vissa patentansökningar är offentliga och patentregister är därför fantastiska källor till teknisk information."

wikipedia:-"När patent beviljas offentliggörs detaljerat hur uppfinningen fungerar. Patentets ensamrätt på viss tid är en belöning som uppfinnaren får i utbyte mot att uppfinningen offentliggörs."

Såvitt jag kan se är det du refererar till en patentansökan och inte ett beviljat patent.
http://www.google.com.tr/patents/WO2008 ... l=en&hl=sv

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

Postat: tis 20 maj 2014, 00:06
av th
Det finns inget som heter världspatent. Däremot verkar uppfinningen finnas som Europapatent no EP2089628 (B1). Följande bild kan man hitta i den 8-sidiga beskrivningen som hittas på:

http://worldwide.espacenet.com/publicat ... KC=B1&ND=1

Där kan man också se att patentet inte verkar gälla längre i Europa eftersom innehavaren inte betalt den årliga förnyelseavgiften :geek: :geek:

Patentbild.jpg

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

Postat: tis 20 maj 2014, 11:37
av Ecobox
Hej th, patentet är självklart giltigt och Ecobox skyddat world-wide, men nu har vi väl hamnat lite utanför ämnet i tråden. Jag föreslår istället att du kontaktar patentinnehavarna eller Ecobox i Belgien direkt om du vill fördjupa dig i den frågan. Du hittar alla kontaktuppgifter på nätet.

I övrigt kan vi konstatera att hlb fick svar på sin undran, vi genomförde en väl kontrollerad test på hans Valtra A95 som gav en besparing på drygt 5% vilket resulterade i han han köpte en Ecobox. För alla er andra som också vill minska era bränslekostnader och er miljöpåverkan står vi självklart till tjänst med information och support, våra kontaktuppgifter finns på http://www.ecobox.se

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

Postat: tis 20 maj 2014, 11:42
av åberg
hlb skrev:Temperaturmätning av bränslet i tanken gjordes vid varje fyllning och volymen korrigerades med dieselns volymutvidgningskoefficient.

Hur stor är korrigeringsfaktorn?

Hur mycket ändrades temperaturen?

Vilken temp hade påfyllda bränslet?

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

Postat: tis 20 maj 2014, 21:52
av hlb
Volymutv. koeff. 1.0 x10 -3/grad.
Mellan +11 0ch +29 grader.
Farmartank under jord, men temperaturen inte uppmätt. Säkert väldigt konstant temperatur.

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

Postat: tis 20 maj 2014, 23:02
av th
Ecobox skrev:Hej th, patentet är självklart giltigt och Ecobox skyddat world-wide

Enligt EPO är statusen "LAPSE BECAUSE OF FAILURE TO SUBMIT A TRANSLATION OF THE DESCRIPTION OR TO PAY THE FEE WITHIN THE PRESCRIBED TIME-LIMIT". Låter inte direkt som ett giltigt patent. Innehavarna har tydligen varit slarviga tidigare och inte betalat i tid, men då hann man tydligen innan 6-månadersgränsen för att betala löpt ut och slapp undan med en straffavgift. Nu har det enligt EPO snart gått två år sedan senaste förfallodatum utan betalning och då kan Europa-patentet inte längre vara giltigt.

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

Postat: ons 21 maj 2014, 08:47
av Brickan
th skrev:...och då kan Europa-patentet inte längre vara giltigt.
Det saknar å andra sidan helt betydelse för apparaten ute i verkligheten. Det betyder bara att det skulle kunna dyka upp fler apparater med samma teknik.

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

Postat: ons 21 maj 2014, 15:53
av åberg
Brickan skrev:
th skrev:...och då kan Europa-patentet inte längre vara giltigt.
Det saknar å andra sidan helt betydelse för apparaten ute i verkligheten. Det betyder bara att det skulle kunna dyka upp fler apparater med samma teknik.

...samt att säljaren inte har varit varsam med sanningen. Bara en tanke.

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

Postat: ons 21 maj 2014, 18:46
av Ecobox
Så här är det - någorlunda kort och lekmannamässigt - och låt oss sedan släppa detta stickspår:

Att ansöka om och upprätthålla ett patent i EU:s samtliga länder är frukansvärt dyrt, och dessutom ökar avgiften för varje år under de 20 år som patentet gäller. För er som är jätteintresserade av detta rekommenderas läsning av detta dokument: http://www2.druid.dk/conferences/viewpaper.php?id=3202&cf=29 där man får en övergripande information om hur upplägget är.

En vanligt förfarande även bland stora företag som exempelvis Porsche (som ju har att upprätthålla 100-tals eller 1000-tals patent) är att man lämnar in en patentansökan avseende samtliga länder och då den blivit antagen betalar man den första årsavgiften för alla länder. Därefter (kommande år) betalar man enbart in avgiften för ett land, vanligtvis där man har sin hemvist. På detta sätt har man fortfarande skyddet i 20 år, men till en betydligt lägre kostnad. I fallet Ecobox har man valt Belgien som det land för vilket man betalar avgiften. Skulle det då inträffa att ett företag i exempelvis Finland skulle ta fram en produkt som strider mot Ecobox patent, så förnyar Ecobox patentet i just Finland (och det går alldeles utmärkt att göra i efterhand) och kan på det sättet skydda sin upphovsrätt.

Som nog alla inser så blir patentkostnaderna med detta upplägg en bråkdel jämfört med om man betalar varje år i alla länder. Jag hoppas nu verkligen vi kan lämna detta, men om någon av er absolut vill fortsätta, så skicka ett mail så vidarebefordrar jag gärna kontaktuppgifterna till Ecobox patentjurister. För vår del så stänger vi patentdiskussionen här.

Re: Ecobox för lägre dieselförbrukning

Postat: ons 21 maj 2014, 18:59
av hlb
Ett litet tillägg bara. För 10 -15 år sedan hade jag några patent själv tillsammans med företaget.
Man söker först i Sverige ett år och blockerar under den tiden hela världen. Relativt billigt. Sedan kan man förlänga ytterligare ett år till lite högre kostnad. Därefter måste man precisera länder och då blir det skitdyrt så man får välja öar i geografiska området. Jag släppte normalt patentet efter två år och hade då ett försprång i tillverkningsprocessen med två år.
Det finns nog andra metoder.
Min patentkonsult körde Mercedes 500 AMG, men var annars en trevlig prick.