Traktorer och processorer

Same i skogen

12 inlägg 18902 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Same i skogen

Valmet 505  
#259310 Hej har en valmet 505 dock utan lastare har nu fått nys om en Same 100.4 med lastare i mitt tycke bra skick till ett hyfsat pris dock utan skogshytt. Är det någon som har erfarenhet av same i skogen eller same överhuvud taget hemma har det alltid varit röda eller gröna traktorer, har dock Deutz motor i min grävmaskin och har efter 11000 Tim inte än upptäckt några brister i deras motorer,



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Same i skogen

Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259670 Har kört Same ganska mycket och personligen anser jag dom vara bra skogstraktorer. välbalanserade och god segdragningsförmåga, just 100.4 har jag ingen erfarenhet av utan det är framförallt generationen för den.

En vanlig missuppfattning är att det sitter Deutz motorer i dom men det stämmer inte utan det är Sames egna motorer, vilket inte är någon nackdel.

Avatar Fallback

Re: Same i skogen

charger  
#259719 Hej hur funkar de med värmen i hytten när motorn är fläktkyld?

Avatar Fallback

Re: Same i skogen

tallen100  
#259721 Dieselvärmare?

Avatar Fallback

Re: Same i skogen

rikard_e  
#259725 Japp sitter eberspächer i dom, det är också en viktigt punkt att kontrollera.

Same är bra traktorer, finns alltid undantag. Det positiva är att du aldrig kan få några grenar som petar hål på kylet. Istället har du iofs en intercooler på denna.

Annars är det väl en starkare traktor än valmet, men med samma vikt.

Användarvisningsbild

Re: Same i skogen

Bax  
#259728 En bekant till mig har en Same, i den värms hytten av ett eldrivet element.

Avatar Fallback

Re: Same i skogen

Valmet 505  
#259785 Det ser man vad lite man vet trodde nog att det var deutz i dom. Så same kör alltså fortfarande luftkylt, är det över hela programmet eller bara de mindre

   TS
Avatar Fallback

Re: Same i skogen

alfred  
#259787 100.4 är VÄLDIGT slö. Försök hitta en 100.6 istället. Annars överlag är same bra grejer, jag har ägt 2 st. Kan tänka mig att 100.4 räcker i skogen. Men om du ska koppla på nått efter så rek jag en 6 cylindrig.

Avatar Fallback

Re: Same i skogen

Valmet 505  
#259793 Jag tänkte det var fördel med 4 cylindrigt i skogen för den måste bli kortare i hjulbas än en sexa jag tycker denna verkar väldigt kort. och den är väl ca 90 häst så det måste väl räcka till skogen och lastarn den kommer inte användas som lantbruksdragare alls

   TS
Användarvisningsbild

Re: Same i skogen

Aqualize  
#259837
Valmet 505 skrev:Det ser man vad lite man vet trodde nog att det var deutz i dom. Så same kör alltså fortfarande luftkylt, är det över hela programmet eller bara de mindre

Det var då det.
Silver 100.4 har en luftkyld SAME-motor. Silver-modellerna från 2004 och framåt är vattenkylda.
I dagens modellprogram är det Deutz / SDF (Same-Deutz-Fahr) motorer och de är vätskekylda (står olja där på hemsidan, själv inte hört att man haft olja i kylsystemet).
http://www.same-tractors.com/en-ND/tractors/open-field
Edit: Tror jag förstår fel. Under sektion "engine" i specifikationerna på många av modellerna står det "Air conditioning: Liquid-Oil". Under det "Air filtering: dry whit safety cartridge".
Edit 2: Nej det är vätskekylt. I PDF:en för samma traktor jag tittade på (Explorer^3) heter fältet "Cooling" istället för "Air conditioning".

Användarvisningsbild

Re: Same i skogen

Seb macahan  
#259862 Hej du hade funderingar på Same. Jag har haft en explorer 80, men några jag känner har haft lite olika. Min uppfattning är att det är en mycket bra maskin. långt före i utvecklingen än t ex Valtra valmet. Ofta har de t ex riktiga 4-hjuls våta bromsar på tidiga modeller 70-80tal. Det har valtra, john deere mfl börjat med på sista tiden fast då genom att automatiskt koppla in fyrhjulsdriften när du bromsar helt värdelöst jämförbart. 2-hjulsdrift är tillval på Same sedan sent 60-tal. Det säger ganska mycket tycker jag. Jag var mycket nöjd med min och jag jämställde min från 84:a med grannens Valtra A83 från 2011 :lol: :lol: . Dock värmen i hytten, lita inte på det elektriska systemet, till att börja med så flyttas den varma luften via en gummibälg framme vid rutan och den spricker ofta och är svindyr o beställa. Se till att det sitter Ebenspräscher som funkar eller lägg till den kostnaden för nyinstallation. Den lär du inte ångra om vintrarna. Många Same är förberedda för dubbelkommando. Min från 84:a gick att fabriksbeställa med detta.
Här finns en med skogshytt och vändbar f-plats
http://www.blocket.se/ostergotland/Same ... ?ca=22&w=3
Min hade en svaghet, sprickor mellan bulthålen i tallriken till framfälgarna, lätt åtgärdat men om det är så på alla vet jag inte.
Nämnda Årtal och modeller kan avvika lite från fakta.

Användarvisningsbild

Re: Same i skogen

Seb macahan  
#259863 Valtra A75 menade jag......

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).