Traktorer och processorer

Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

133 inlägg 73207 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259620
branndal skrev:Ska du ha kran som är längre än 6 meter måste du ha en ganska tung traktor eller stödben, mitt skördaraggregat väger 250 kilo, traktorn väger 4 ton exklusive bukskydd och kran. Kranen rakt bakåt och +/- 45 grader bakåt går det bra med fullt utligg, 90 grader eller mer då gungar det så det upplevs obekvämt.


Hej
Har du pendelåsning på framaxel?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#259624 Nope. Tror inte det går att få det på den maskinen när man har supersteer framaxel och frontlyft. Hade inte frontlyften rört sig med framaxlen kunde man använt den som låsning genom att fälla ner lyftarmarna med något stag i med ben ner.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

branndal  
#259644 Nej ingen låsning på framaxeln men det skulle nog vara bra, fjädringen ger ju en extra dimension till till gungningarna.

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260614 http://www.blocket.se/varmland/Skogsoll ... ?ca=20&w=3

Den kanske kan vara något alternativ?

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#264702 Nu är det gjort. Det blev en skördare. Inte utan att det ska bli lite julafton.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Storken  
#264706 Bilder, för tusan hakar! ⏱ :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

8wdHypro500  
#264777 Synd :sad: jag som tenkte ønska deg velkommen i Hypro-gjenget 🧠

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#264780 Ja ja ja..... Jag lovar att det ska bli bilder så fort jag får hem den. Nästa vecka troligtvis. Du kan tjuvkolla lite på blocket på Tigercat H09 3:e jan i Dalarna. Nu blir det mycket att sätta sig in i: Var köper man svärd och kedjor med bra kvalitet och rätt pris, sågolja i fat (riktigt fränt) Tyckte förut att det var lite manligt när man hämtade olja i 25l dunk. Var ska man tex köpa sågkedjeolja?. 3pärmar med instruktionsbok (lär ju bli fullkomligt avgudad av frugan kommande kvällar framför tv'n....eller???

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Bax  
#264802 Min bekant med skördarfirma köper fortfarande på 25L-dunk. En lastpall åt gången.
Det är väl händigare att hantera 25L-dunkarna än stora fat.
Det är nån gammal frityrolja som återvunnits.

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

totte  
#264814
Seb macahan skrev:Nu är det gjort. Det blev en skördare. Inte utan att det ska bli lite julafton.


Se på tusan, hoppas du fått tag på ett bra exemplar. Grattis! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#266664 I morgon får ni bilder om jag hinner. Ska lära mig maskinen, fick den i dag. Barnsligt kul.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

stektlök  
#266675 Ja det låter som rena rama julafton för dig sebban !! Nu vill vi se dina första stapplande steg i skogen med den eller har du kört förut ??

Lycka till !

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

totte  
#266703 Det blir skoj att se! Rekommenderar att du startar en ny tråd under Skördare, så hamnar det i rätt kategori.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).