Sida 1 av 2

Traktor på väg?

Postat: tor 19 jan 2006, 13:41
av Mangan
Måste man ha registrernigsskylt för att få köra traktorn på allmän väg?

Kan man regga en traktor som inte har det (för det brukar väl inte alla traktorer i prisklassen 10.000:- ha)?

Är det dumsnålt att köra sin nyköpta traktor hem, om det är 10-15 mil?

Tar traktorn mycket stryk av att köra i max hast flera timmar i sträck?

Postat: tor 19 jan 2006, 19:19
av Ferguson
Traktorn ska ju ha reggskylt på vid körning men jag tror inte att snuten stoppar en traktor..
Det går att regga in traktorer, kolla med vägverket.
En traktor är avsedd att köras med, bara du har olja och vatten så ska det inte vara några problem.
Folk ligger ju och kör dagarna ut med sina traktorer och bigabvagnar, samt att om du ska ha gjort lite tyngre arbete inom jordbruket så får ju traktorn gå!!
Du behöver ju inte maxa den men 200rpm från max går ju fint.
Det är som sagt vatten och olja som du får kolla.
Att köra hem den går väl det med, jag har själv kört hem traktorer från flera mil eller hämtat saker jag köpt med traktorn.
Men om det är en riktig gammal holk så får du ju förstå att det blir stelt att hoppa av hemma på planen :)
Samt ta på dig väldigt varma kläder om det inte är så hel hytt, blir bra kallt att köra!

Postat: fre 20 jan 2006, 16:39
av Mange
Alla traktorer bör registreras.
Vid transporter skall vägskatt betalas, men till o från åker/gård, ar det tillåtet att köra utan vägskatt, gäller dock ej transport av gröda, utsäde etc.

Postat: mån 23 jan 2006, 09:29
av björken
Att kolla alla oljor och att det finns lite fett i lagren innan resan börjar är väl ett tips. Trist att finna att växellådan gått torr i ett par timmar när man kommer hem.
Dessutom bör man nog kolla över trafiksäkerheten så att styrning, bromsar och ljus funkar hyggligt.
En erfarenhet jag gjorde var att ett par dagar efter ett traktorköp släppte plötsligt styrarmen från framaxeln så ratten bara snurrade och hjulen gick dit de ville. Detta hände hemma på gårdsplanen, vill inte tänka på vad som kunde hänt längs landsvägen.

/Björken

Postat: mån 23 jan 2006, 18:37
av Mikael
Man måste ha en trafikförsäkring på alla motorfordon.
Hör med ditt försäkringsbolag om de kann täckna en försäkring på ett motroredskap eller något liknande, borde fungera. :?

Köra traktor

Postat: fre 24 mar 2006, 18:32
av MasseyFerguson
man ska vara noga med att kolla oljor om det är en ny traktor som bara har gått provrundan på fabriken men är den begagnad så är det av mindre betydelse. bara kolla att det finns oljor så ska det gå bra

Postat: lör 08 sep 2007, 17:32
av Rockit
Jag kör runt med en L70 i hela stockholms län o klipper sommartid, har aldrig vart nåra problem...

Jag har precis köpt en MB Trac 800 med flis utrustning, den körde jag hem 16 mil å körde c:a 80% å de var heller inga problem

Håll koll på kylning, samt stanna nångång ibland å känn på däcken, sliter rätt bra på lansväg så de är bra att låta dom kyla ibland :D

MVH
Christoffer Manners

Postat: lör 08 sep 2007, 19:59
av JoRu
Om traktorn registreras som jordbrukstraktor så behöver man endast
betala registerhållnings avgiften. 35:- eller vad det nu var.
Om traktorn inte är avställd så måste man ha trafikförsäkring annars får man kravbrev på minst 400:- från försäkringsbolagens maffia förening. Detta gäller oavsett om man kör på väg eller bara har den står hemma på gårn.

Postat: fre 14 sep 2007, 22:32
av Grefven
Strunta i registreringen om du bara ska köra den hem men se för tusan till att skaffa en försäkring. Försäkringen är inte något "onödigt" eller något du måste ha för att slippa "kravbrev" utan något som skyddar dig om du skulle orsaka en olycka. Tänk dig om du får "sken" på traktorn och kör på grannens nya volvo S80.

Det blir. Inte. Roligt. Inte alls.
Skaffa försäkring, och se till att den är aktuell och gäller för den körning du ska göra.

Utan försäkring får du betala ALLT själv vid skada...

Postat: fre 14 sep 2007, 23:53
av kisaved
låna en biltransport på närmsta bensin station och kör hem den med bil, massor med tid över till att kolla oljor och andra vätskor då...

I fall den inte är en jätte , en biltransport får dra 2000kg men se till att du har körkort för tungtsläp då.. :D

eller kör i alla fall och få en massa tid över.

Postat: mån 17 sep 2007, 20:05
av gnisten83
Hmm totalvikten på sånna släpar brukar vara max 2000 kg dvs att de får lasta ca 1500!!
Hur många traktorer klarar detta?
Sedan undrar jag om det går att ta en trafikförsäkring på en traktor som inte är reggad.
Har hört en massa snack i Jeepkretsar om att trafikförsäkringen inte gäller om man har en reggat fordon men att den är avställd/ eller i bilfallet inte besiktiad.

Postat: mån 17 sep 2007, 20:57
av Fredrik Reuter
Hej,
Vet inte om det kan vara nån hjälp, men hittade iaf detta dokument (i ämnet förhoppningsvis):

http://www.smp.nu/download.aspx?id=633060307010362297

(länken är lite skum, öppnar inte PDF direkt, välj öppna med programmet Adobe Reader eller Acrobat).

MvH Fredrik

Postat: tis 18 sep 2007, 19:34
av Ernst
När det gäller bilar så måste de vara besiktigade och skattade för att en försäkring skall vara giltig, enligt uppgifter jag fått (minns inte var jag fått dem). Det borde gälla traktorer också.

Postat: ons 19 sep 2007, 11:19
av Fisketorp
En traktor behövs ju inte besiktigas eller har jag helt fel?

När jag tog Trafikförsäkring på min Bm Terrier så nämnde inte killen något om att den är oskattad..

Behöver ju inte skatta en traktor för att köra den på egen mark? samt att är den reggad som jordbrukstraktor(tror det är det som är "billigast" någon kanske kan rätta mig) så har man rätt att köra till och från marker samt egna hemmet utan att behöva betala extra skatt..

Rätta mig gärna om jag har fel, tyder bara detta som killen sa när jag köpte traktorn för han envisades med att jag skulle ha försäkring osv..
vilket var jäkligt bra..

mvh//Martin

Postat: ons 19 sep 2007, 17:05
av jesper@fordson
Många lustiga ideer om detta ämne.

En jordbrukstraktor kostar 35:-/år i "skatt"

Den måste vara registrerad och påstäld och trafikförsäkrad för att få rulla på väg.

Det finns inga som helst krav på besiktning av traktorer och det lär väl inte bli i framtiden heller om folk bara kan haskas med maskinerna och kan avgöra om dom är i säkert skick eller ej.

Registrering skylten skall sitta på med den rätta skattelappen påklistrad

Lampor skall lysa och om det finns blinkers skall dom fungera.

Det skall finnas en LGF skylt bak på traktorn.

Om man bara följer dessa enkla regler så är det bara att tuta och köra.

Personligen anser jag att om man inte har mer kunskaper om traktorer än att man inte vet om den håller för 10-15 mil på vägen så skall man heller inte köra hem den.Ta den på transport och lär känna din traktor innan du ger dig ut på långa strapatser.Alla gamla traktorer har ett visst mått av slitage på styrning och framvagn och det kan skapa många obehaglig öveaskningar som kan sluta illa om man inte har lite rutin.Har varit ute för att framhjulen börjat wobbla så jag inte orkat hålla ratten och det berodde på att framaxeln glappade 5-8mm i längdled.Så skaffa lite vana och kunskap innan du ger dig ut på långa färder.Och om man är osäker på regler så fråga inte på forum utan kolla på vägverkets hemsida,där står alla uppgifter och du slipper lustiga gissningar om besiktningar eller dyligt...