Traktorer och processorer

Zetor Proxima

25 inlägg 26155 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Zetor Proxima

Granstorp  
#253600 Hej,
Har blivit dags att köpa ny traktor och vi har då kollat på Zetor och modellen Proxima. Någon här som har erfarenhet av denna traktor?

Har själv kollat närmare på denna modell och tycker att verkar helt okey. Vi är ute efter en lite enklare, robust traktor utan en massa elektronik som oftast krånglar med tiden. Sen att Zetor infört 4-års garanti borde väl innebära att kvalitén inte kan vara helt undermålig? Traktorn skall användas i skogen och ska därför utrustas med skogsutrustning. Utöver skogskörning så blir det mest allmänna gårdssysslor så som snöröjning och underhåll av vägar.

Tack på förhand!



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Zetor Proxima

Tosca  
#253613 Här finns det några erfarenheter redan:

viewtopic.php?f=8&t=15648&st=0&sk=t&sd=a&hilit=Zetor+Proxima

Användarvisningsbild

Re: Zetor Proxima

rokon  
#253620 Zetor Proxima är en väldigt bra traktor för skogen när den är skogsanpassad, jag har haft tillfälle att beskåda och sitta i ett exemplar hos WB Hydraulik AB i Boden och blev glatt överraskad av förarplatsen och fotutrymmet när man vänder på stolen.
Den länk Tosca hänvisar till gäller ju främst den nya billigare modellen Zetor Major 80.
När det gäller Zetor Proxima så får du en av marknadens hållbaraste och utprovade bakaxlar av portaltyp med reduktion (bra markfrigång och hållbart) deras eget fabrikat. Tryggt att veta om du belastar med en tung huggarvagn, motorerna är också mycket bra. Framaxeln är Carraro med navreduktion med automatisk diff. Reduktioner alltså på både fram och bakaxel minskar belastningen i hela drivlinan.
Själv har jag en Zetor 4340 som är från 1994 med samma typ av axlar men motorn har inte lika många Hk. Jag håller Zetor för att vara ett prisvärt kvalitetsmärke.

Användarvisningsbild

Re: Zetor Proxima

Granstorp  
#253684 Tack rokon för informationen gällande drivlinan, du verkar ha koll på läget! Det som jag känner att jag måste undersöka lite närmare är det som jag läst om här på forumet gällande inkoppling av kraftuttaget vid skogsombyggnad. Tydligen tar man bort "kopplingsspaken" som normalt används vid påslag av kraftuttaget och ersätter denna med någon elektrisk funktion och efter detta ska det tydligen ej gå att "mjukstarta" utan det blir fullt ingrepp direkt. Detta kan ej vara nyttigt om man använder lite tyngre redskap tex en större gödselspridare? Jag tycker själv det känns klart behagligare att kunna "mjukstarta" vår Ilsbo kättingröjare. Blir det ett köp så blir det med största sannolikhet på LG-Maskin i Smålandstenar och det ska tydligen vara dom som bygger skogsutrustningen för den svenska marknaden och dom borde därför kunna besvara mina frågor gällande kraftuttaget! Gott Nytt År!

   TS
Avatar Fallback

Re: Zetor Proxima

Blekingen  
#253712 Jag är oxo intresserad av en Proxima. Har väl inte kollat så ingående på traktorn än, så jag undrar om ngn kan svara på hur frigångshöjden är under draget?
Vår Ferguson mäter endast 28cm, vilket har inneburit ett flertal fastkörningar på stubbar och sten.

Avatar Fallback

Re: Zetor Proxima

JEK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253956 Har en proxima 65, som används till div gårdssysslor. Den är utrustad med bukplåt,
vändbar stol, "fotlåda" och bakrutekil.
DSC_0083.JPG


Ang. tillkoppling av kraftuttaget sker det, som du skrev, mha en knapp.
20140101_133902_1.jpg


Med en spak väljer man drivhjulsberoende eller inte.
20140101_133159.jpg


Frigångshöjden är ca 40cm under draget.
20140101_134027.jpg


Undersida.
20140101_134132.jpg


Har dock inte kört så mycket med den, men en del lastarjobb, snöröjning och skogskörning
har det blivit och jag är nöjd.
/JEK

Användarvisningsbild

Re: Zetor Proxima

Granstorp  
#253982 Tack Jek för att du tagit dig tid att förse oss med så fina bilder och information! Snyggt! Det glädjer mig att draget inte är lägre än bukplåten, så är tyvärr inte fallet på vår Case CS och draget är därför lite demolerat av både stubbar och stenar! Kör du med några kraftuttagsdrivna redskap och upplever du det i så fall som negativt att kraftuttaget ej går att smygstarta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Zetor Proxima

JEK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254101 Skrev ett svar tidigare, men det försvann tydligen.

Jag har kört en del med betesputs, och den startar nog ganska direkt, men jag har egentligen inte tänkt på det tidigare.

Då jag både läst och lärt en hel del här på forumet, försöker jag nu bidra lite också, och
bilder är ju alltid kul och brukar uppskattas.
/Jan-Eric

Avatar Fallback

Re: Zetor Proxima

Elfving  
#254113 Det är (tyvärr) på/av som gäller utan möjlighet att smyga igång redskapet. Det knappen egentligen gör, är att aktivera kraftuttaget via tryckluftsservo. Man blir hänvisad till att koppla in kraftuttag från tomgång vilket även det kan vara väldigt tufft för en sliten maskin.

Nu när jag tänker efter lite så kanske det finns justeringsmöjlighet på så vis att man kan ställa om luftservot så att inkopplingen går lite långsammare, har aldrig funderat på detta förut.

Har en 7441 från 2008 som ser mer eller mindre identisk ut med den som finns på bilderna ovan. Det finns inget negativt att säga om kvalitet och prestanda för märket.

Användarvisningsbild

Re: Zetor Proxima

Granstorp  
#254194 Har gått och funderat i samma banor som du! Är det tryckluft inblandat så borde man ju kunna strypa denna rörelse så att inkopplingen sker mjukt och kontrollerat! Jag får ta upp denna fråga med försäljaren när vi kommit så långt! För övrigt så är det roligt att höra att alla verkar nöjda min sina Zetor traktorer!

   TS
Avatar Fallback

Re: Zetor Proxima

Elfving  
#254220
Granstorp skrev:Har gått och funderat i samma banor som du! Är det tryckluft inblandat så borde man ju kunna strypa denna rörelse så att inkopplingen sker mjukt och kontrollerat! Jag får ta upp denna fråga med försäljaren när vi kommit så långt! För övrigt så är det roligt att höra att alla verkar nöjda min sina Zetor traktorer!


Jag vill också veta om det går!

En sak som är ärligt negativ med den maskin jag har är lastarens långa "framstick" framför framaxeln. Alla Zetor med fabriksmonterade lastarfästen och Trac-Lift lastare har samma problem, så jag är inte ensam. I mitt tycke har de monterat lastaren på tok för långt fram på traktorn, vilket gör att tunga lyft utan motvikt är helt hopplösa (maskinen balanserar på framaxeln).
Om du studerar en bild, så syns att lastaren hamnar långt fram på traktorn eftersom de uppenbarligen inte ville flytta ljuddämparen bakåt.
Detta går att lösa med att ha motvikt bak eller helt sonika vätskefylla bakdäcken (inget jag vill göra; varför släpa runt på ett ton vätska helt i onödan varje meter man kör i framtiden).

Lastaren som sådan betraktar jag som högkvalitativ och infästningen mot traktorkroppen likaså. Jag har ingen vändbar stol och har inte hunnit sakna det heller på de 650 timmar jag kört. Jag är nöjd med traktorn, vilket nästan är ett krav att vara med en så pass ny maskin som årsmodell 2008 och efter så pass få timmar.

Offtopic:
Vore kul att se hur den står sig efter 58 år, knappast lika bra som Victorn:

Användarvisningsbild

Re: Zetor Proxima

rokon  
#254249 Elfving det där var så pass viktiga synpunkter du hade angående lastaren att det borde gå rakt in till berörda ansvariga på Zetorfabriken. Jag tänker själv främst på att det är så bra att ändå även ha lastaren på när man kör i skogen, då vill man inte att den sticker ut i onödan. På min Zetor 4340 så har jag en trima lastare och den sticker inte ut nå mycket frammåt, och en skopa på 150 cm bredd när jag kör i skogen. Då kan jag trycka till snön under traktorn då snödjupet snabbt når en meter på vintern. Och jag kan avlasta framaxeln och hjul helt genom att jag lyfter framändan med lastaren när jag skall ändra hjulställning vid tvära manövrar i trängda lägen i djup snö. Ändå vill jag gärna ha något i jordbrukslyften när jag kör grus eller så, men det räcker med en starkran eller kättingar där bak, har grova piggkättingar med diagonalt mönster. Jag har ej vätska i mina däck. Själv upplever jag det som om Zetor har ett något kort axelavstånd, men har ej fördjupat mig i det, är ju bra i trängda lägen i skogen.
Har du tagit upp detta på allvar med din säljare, be honom att det skall gå fram hela vägen till de ansvariga! Istället för att du bara retar dig. Annars så är i alla fall en viss mängd vätska i bakhjulen värt att testa, det belastar ju inte direkt axlarna. Har du fått dina fälgar inställda till något bredare läge, traktorerna kommer ju i ett kompakt transportläge från Tjeckien med hjulen längst in.
Senast redigerad av rokon tor 02 jan 2014, 21:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Zetor Proxima

Granstorp  
#254258 Vet inte om det blir någon skillnad men jag läste att Zetor tydligen tecknat avtal med Ålö och det innebär att dom fabriksmonterar deras lastare istället för Trac-Lift. Vi har en Ålö 45 monterad på vår nuvarande Case CS 78 och även den blir lätt i baken vid lyft av tex vedsäckar. Tror detta inträffar på i princip alla traktorer. Jag brukar slänga på bakvikten när jag vet att det blir körning med frekventa tunga lyft, det märks direkt att det balanserar upp traktorn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Zetor Proxima

Husqy346  
#254260 Jag tycker det ser ut som om lastaren hamnar långt fram på de flesta nya traktorer. I o med att vinkeln på de främre armarna inte går lika brant som de gjorde förr.
Det medför ju att sikten på redskapet blir bättre samt högrelyfthöjd uppnås

Avatar Fallback

Re: Zetor Proxima

Elfving  
#254285
Elfving det där var så pass viktiga synpunkter du hade angående lastaren att det borde gå rakt in till berörda ansvariga på Zetorfabriken

Det där är elementär matematik, så det visste de redan vid tillverkning. De räknar väl med att man alltid har motvikt vid lastarbeten vilket också hör till det normala vid seriöst arbete med jordbrukstraktor.
Har du fått dina fälgar inställda till något bredare läge, traktorerna kommer ju i ett kompakt transportläge från Tjeckien med hjulen längst in.

Bredare hjulbas har högst marginell påverkan på tippvillighet över framaxeln. Jag gillar spårvidden som den är nu.

Lyfthöjd och sikt över redskapet är det absolut inget fel på, men jag anser fortfarande att trade off mellan egenskaperna (lyfthöjd/sikt/viktfördelning) kunde ha gjorts på ett sätt som resulterat i en ännu bättre lastartraktor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).