Sida 2 av 5

Postat: sön 03 feb 2008, 21:14
av gnisten83
Iom att många har byggt trailbilar med volvoportaler med styrning både fram o bak (framaxlar)så finns de många bakaxlar över i ladorna.
Frågan är om du får loss en under 8000 :?:

Postat: sön 03 feb 2008, 23:17
av nutte
gnisten83 skrev:Iom att många har byggt trailbilar med volvoportaler med styrning både fram o bak (framaxlar)så finns de många bakaxlar över i ladorna.
Frågan är om du får loss en under 8000 :?:


Jo ja vet... har hållt på en del me skogsskörning me bil, å tyvärr så äre lite dyrt... men det här är mest i planeringsstadiet än... ja vill ha en klar bild i huvet på på papper så ja vet hur ja ska lägga upp det... det första ja tänker ge mej på är midjan.. det kräver en del svarvning svetsning å fräsning... lager osv... tänkte ja ska kopiera en midja från nån vettig storskotare å minska ner till lämplig storlek...


en fråga ja har är om de finns nå bra sätt att lösa midje lås på?
Hade en liten fundering om det går att använda en bromskiva i midjan å ett bromsok å lägga tryck på när man lassar/lossar... va tror ni om det?

Postat: sön 03 feb 2008, 23:28
av Ferguson
nutte skrev:en fråga ja har är om de finns nå bra sätt att lösa midje lås på?
Hade en liten fundering om det går att använda en bromskiva i midjan å ett bromsok å lägga tryck på när man lassar/lossar... va tror ni om det?


Denna lösningen har jag läst om förut och det ska tydligen fungera perfekt!

Postat: sön 03 feb 2008, 23:31
av gnisten83
Det är en lösning den andra är ju en cylinder.

Postat: mån 04 feb 2008, 00:26
av nutte
gnisten83 skrev:Det är en lösning den andra är ju en cylinder.


Hur gör man då.. har man en ventil me flytläge när man åker å sen låser den genom att lägga på tryck?
är inte riktigt insatt i hur det funkar me hydrauliken...

Postat: mån 04 feb 2008, 20:20
av gnisten83
Ja du hade koll på de iaf :lol:
I princip behöver du inte lägga tryck på den utan bara spärra så att inget flöde kan röra sig i cylindern.

Postat: mån 04 feb 2008, 20:58
av nutte
JAg har fått för mej att det är bättre me bromskiva på en miniskotare, då kan vagnen tippa omkull helt utan att dra me sej traktorn... misstänker att det kan bli så efterssom dom är så små å lätta...

Postat: mån 04 feb 2008, 21:50
av gnisten83
Kan nog så vara eller får du kolla att cylindern har så lång slaglängd att den räcker till en vagnvurpa :wink:

Postat: mån 04 feb 2008, 23:08
av nutte
gnisten83 skrev:Kan nog så vara eller får du kolla att cylindern har så lång slaglängd att den räcker till en vagnvurpa :wink:



Ja man får gör d :lol:

Postat: mån 04 feb 2008, 23:10
av nutte
Va tycker ni frigången ska vara på en miniskotare? på vimek å scorpionen är det 40 cm å de verkar räcka långt? eller?

Postat: tis 05 feb 2008, 23:15
av gnisten83
40 cm är inte dåligt, blir det högre ökar vätrisken oxå pga tyngpunkten.
Portaler blir nästan tvunget med 40cm?

Postat: ons 06 feb 2008, 09:24
av nutte
gnisten83 skrev:40 cm är inte dåligt, blir det högre ökar vätrisken oxå pga tyngpunkten.
Portaler blir nästan tvunget med 40cm?



Det beror ju på hur stora däck man ska använda... :lol:


Min farbror har en IH nånting... tror det var en 250 från -58 eller nått... lika stor eller lite större än en MF 35... den är me orginalhjulen ca 45 cm hög under... det tycker ja verkar helt ok... men vet inte om det är nått att bygga utifrån... man vill ju ha lite över dimensionerade axlar så det håller...

Re:

Postat: sön 02 maj 2010, 09:25
av tjoolahopp
nutte skrev:
gnisten83 skrev:40 cm är inte dåligt, blir det högre ökar vätrisken oxå pga tyngpunkten.
Portaler blir nästan tvunget med 40cm?



Det beror ju på hur stora däck man ska använda... :lol:


Min farbror har en IH nånting... tror det var en 250 från -58 eller nått... lika stor eller lite större än en MF 35... den är me orginalhjulen ca 45 cm hög under... det tycker ja verkar helt ok... men vet inte om det är nått att bygga utifrån... man vill ju ha lite över dimensionerade axlar så det håller...

Mf 35 har drivhjulsberoende kraftuttag som standard liten å kompakt .....har själv ideer om att bygga en driven vagn efter en sån....

Re: Liten traktor me driv, beroende krafttutag?

Postat: sön 02 maj 2010, 12:26
av nutte
Det va ett tag sen ja funderade på detta, tankarna finns fortfarande kvar å lika så ideerna, men frågan är vartifrån man får tiden?... sen äre det att när man kör i skogen på Hel halvtid (vintertid) så blir man lite bortskämd med komforten å framkomligheten i skördaren, samtidigt så skulle man ju vilja ha nått att köra fram sin egen ved med...

tankarna jag har haft senast, är att ev ta den Davidbrown ja har nu, å driver vedmaskinen med, å flytta portalaxlarna för högre frigång under å få fram hjulen längre fram, sen sätta på mindre men bredare hjul, vagnen skulle idagensläge bli en med dubbelram å imellan dom en diff från en bmw eller liknande å med enkla drivaxlar med rullar mellan hjulen.... å sen hydraulisk motor på diffen... Men efter som man inte är så begåvad va gäller hydraulik så äre det där med hur å vad som krävs, sakerna ska ju vara billiga åxå;)... Jag har tex en valsmotor från ett litet skördareaggregat som kanske skulle fungera... det är ju bara som hjälpdrift å det kanske skulle funka? å sen en vanlig pump på kraftuttaget eller möjligen i fronten...
Kranen har ja ju en farma 6.0 som ja har 3p fäste på som man kan ställa på när man ska köra med den...

Nåja ideer å funderingar finns det, å det finns att köpa saker färdiga åxå, men då äre helt andra slantar å då ökar kraven direkt, att man ska tjäna på grejjen vilket man inte gör när man hugger lite åt sej själv ibland...

Re: Liten traktor me driv, beroende krafttutag?

Postat: mån 03 maj 2010, 08:11
av Dexxaz
Ett litet intressant alternativ om man går i byggartankar är gamla tröskor,stadiga hjul på dom och ofta portalväxlar infästa på ett stålrör som axel. Bromsarna är färdiga att använda, en drivlina från en framhjulsdriven bil i stället för tröskans växellåda och man är en bra bit på väg.....
En gammal tröska är oftast bara ett besvär för bonden att bli av med så priset kan vara rätt, och reservdelar borde gå att anskaffa på samma sätt.