Sida 3 av 5

Postat: lör 02 feb 2008, 16:27
av 970D
Ungdomshuggare skrev:Finns inget bättre i skogen i allafall :wink:


Näe i skogen är dom svårslagna faktisk med sin stora markfrigång bland annat :) hade ju inte velat dra in en MF i skogen direkt xD

Postat: lör 02 feb 2008, 16:44
av Valtra
970D skrev:
Ungdomshuggare skrev:Jepp 8) Gott att ha en riktigt valmet i allafall :D


haha aa Valmet eller Valtra det ska det vara :)


Det är fan rätt :D! Men i min klass är det så jävla många som säger att valtra o valmet är skit, men dom fattar fasen inte att det är bra grejer!

Fiat har rätt hög markfrigång oxå!

Postat: lör 02 feb 2008, 17:50
av lassel
Finns väl inget bättre i motorväg än den finska sisun?

Farsan va en av de första som skaffa intercooler till en valmet, har brevet kvar ännu från dåvarande VD. Vi hade en 855 som var väldigt bra i skogen, och på andra ställen oxå, hade den länge men den blev oxå omodern och ersattes av 6800.

Så här ska det se ut: http://www.puunkaatopalvelu.fi/Hakki%202.JPG


Lasse

Postat: lör 02 feb 2008, 17:58
av 970D
lassel skrev:Finns väl inget bättre i motorväg än den finska sisun?

Farsan va en av de första som skaffa intercooler till en valmet, har brevet kvar ännu från dåvarande VD. Vi hade en 855 som var väldigt bra i skogen, och på andra ställen oxå, hade den länge men den blev oxå omodern och ersattes av 6800.

Så här ska det se ut: http://www.puunkaatopalvelu.fi/Hakki%202.JPG


Lasse


aa håller med dig att Sisu:n är bra.. fattar inte mina klasskompisar som bara säger att valtra och valmet är skit... men i och för sig så är dom storbönder som bara kör Fendt och sketna John deere men ändå? :S

Postat: lör 02 feb 2008, 18:38
av lassel
Visst alla har olika smak men en deere faller inte mig i smaken alls fast de är rätt billiga. Klumpig är förnamnet klen är efter. Fendt är nog fina traktorer men de är ännu dyrare än valtra så kostar mer än det smakar.

Och skall man ha traktor att ha i skogen är nog valmet/valtra ganska överlägsna t.o.m. när de är utan skogshytt.

Men jag har ju iofs kört mest valmet så har inte så stor insikt i de andra men provkört och kört mindre iaf.

Lasse

Postat: lör 02 feb 2008, 19:01
av valmet901
970D skrev:
timberjack810c skrev:ja det kan man ju ha så funkar det ju...men den måste nog bli lite tippig med så pass lång kran :?: ser ut som att kranen sitter väldigt nära föraren och skymmer lite sikt :?: annars kanske de kan funka bra..undrar hur mycket ett sådant ekipage går loss på?? :?:


aa tror också att den borde bli ganska så vältsjuk... och ja kranen sitter väldigt nära hytten.. nja räknade lite innan och den går loss på ca 700 000 (nånstans runt där)


För 700000 kr är det nog bättre att satsa på en skördare. Man får mer komplett maskin då som kan gå i alla terränger. :)

Postat: lör 02 feb 2008, 19:50
av Valtra
Valtra är billigare än john deere, dyast är fendt! tycker ganska bra om JD med, men de e valtra som e dom bästa!

Postat: lör 02 feb 2008, 21:51
av nutte
JAg hade personligen tittat på en huddig eller lännen traktorgrävare... å framförallt lännen.. på deras maskiner kan man koppla ifrån/ta av gräv aggregatet på en 15 min... sen på en värre kran... en skaplig lännen me hydrostat drift kanske kostar runt 300´ å då får du en rejäl maskin, har själv haft en lännen C110 -90 med converter... lulla på i 45 km/t å klättra bra som f-n i skogen...(hade dock den ej som skördare) då kan du ha nytta av den på sommrarna när allt sönderkört ska åtgärdas, + att när du åker till skogen för avverkning kan du ha plogblad på för att ploga vägen :lol: mm. mm. å tänk att en traktor grävare är anpassad för att gräva så hänga ett skördaraggregat i grävaggregatet går utmärkt.. men det blir naturligt bättre med en skogskran, då den är lättare... å komihåg att fyll hjulen me vätska bara :lol:

Här har vi en kille som kör hela vintrarna me en huddig med grävaggregatet kvar... han har ett logmax 4000 aggregat å kör gallring å slutavverkning... han har monterat förlängnings arm i ställe för skopa å i den sitter utskjut kan tänka att han når runt 8-9 meter....

Postat: lör 02 feb 2008, 22:04
av 970D
valmet901 skrev:
970D skrev:
timberjack810c skrev:ja det kan man ju ha så funkar det ju...men den måste nog bli lite tippig med så pass lång kran :?: ser ut som att kranen sitter väldigt nära föraren och skymmer lite sikt :?: annars kanske de kan funka bra..undrar hur mycket ett sådant ekipage går loss på?? :?:


aa tror också att den borde bli ganska så vältsjuk... och ja kranen sitter väldigt nära hytten.. nja räknade lite innan och den går loss på ca 700 000 (nånstans runt där)


För 700000 kr är det nog bättre att satsa på en skördare. Man får mer komplett maskin då som kan gå i alla terränger. :)


ja men för 700 000 får du en maskin som gått minst 10 000 timmar... och det är just då allt brukar börja krångla med dem.. och då är det bättre att köpa nytt :D

Postat: lör 02 feb 2008, 22:06
av 970D
nutte skrev:JAg hade personligen tittat på en huddig eller lännen traktorgrävare... å framförallt lännen.. på deras maskiner kan man koppla ifrån/ta av gräv aggregatet på en 15 min... sen på en värre kran... en skaplig lännen me hydrostat drift kanske kostar runt 300´ å då får du en rejäl maskin, har själv haft en lännen C110 -90 med converter... lulla på i 45 km/t å klättra bra som f-n i skogen...(hade dock den ej som skördare) då kan du ha nytta av den på sommrarna när allt sönderkört ska åtgärdas, + att när du åker till skogen för avverkning kan du ha plogblad på för att ploga vägen :lol: mm. mm. å tänk att en traktor grävare är anpassad för att gräva så hänga ett skördaraggregat i grävaggregatet går utmärkt.. men det blir naturligt bättre med en skogskran, då den är lättare... å komihåg att fyll hjulen me vätska bara :lol:

Här har vi en kille som kör hela vintrarna me en huddig med grävaggregatet kvar... han har ett logmax 4000 aggregat å kör gallring å slutavverkning... han har monterat förlängnings arm i ställe för skopa å i den sitter utskjut kan tänka att han når runt 8-9 meter....


jadu det låter faktistk inte helt dumt ut ^^

Postat: lör 02 feb 2008, 22:10
av valmet901
970D skrev:
valmet901 skrev:
970D skrev:
timberjack810c skrev:ja det kan man ju ha så funkar det ju...men den måste nog bli lite tippig med så pass lång kran :?: ser ut som att kranen sitter väldigt nära föraren och skymmer lite sikt :?: annars kanske de kan funka bra..undrar hur mycket ett sådant ekipage går loss på?? :?:


aa tror också att den borde bli ganska så vältsjuk... och ja kranen sitter väldigt nära hytten.. nja räknade lite innan och den går loss på ca 700 000 (nånstans runt där)


För 700000 kr är det nog bättre att satsa på en skördare. Man får mer komplett maskin då som kan gå i alla terränger. :)


ja men för 700 000 får du en maskin som gått minst 10 000 timmar... och det är just då allt brukar börja krångla med dem.. och då är det bättre att köpa nytt :D


10 000 timmar är väl ingenting för en skogsmaskin idag. Sen får man ju mycket mer huggt med en skördare ochså än vad man får med en arbro stroke.

Postat: lör 02 feb 2008, 22:13
av 970D
jo men du får ju renovera midja och en massa annat .. för som sagt det är vid 10 000 timmar allt krångel börja komma med skogsmaskinerna.. det är därför dom flesta skogsentrepenörer säljer dom precis innan 10 000 timmar :D

Postat: lör 02 feb 2008, 22:28
av valmet901
970D skrev:jo men du får ju renovera midja och en massa annat .. för som sagt det är vid 10 000 timmar allt krångel börja komma med skogsmaskinerna.. det är därför dom flesta skogsentrepenörer säljer dom precis innan 10 000 timmar :D


Ja men du kan ju tänka dig att traktorerna i skogen slits ju mycket fortare än en riktig skogsmaskin som är anpassad för skogen. Sen är väl inte en arbro stroke anpassad för heltidskörning eller. Sen lägger man ju ner en viss mängd timmar på mek om året ändå tex när man inte har körningar. Så att det stör ju inte produktionen om man lägger ner mek på maskin vid stillestånd.

Postat: lör 02 feb 2008, 22:41
av 970D
valmet901 skrev:
970D skrev:jo men du får ju renovera midja och en massa annat .. för som sagt det är vid 10 000 timmar allt krångel börja komma med skogsmaskinerna.. det är därför dom flesta skogsentrepenörer säljer dom precis innan 10 000 timmar :D


Ja men du kan ju tänka dig att traktorerna i skogen slits ju mycket fortare än en riktig skogsmaskin som är anpassad för skogen. Sen är väl inte en arbro stroke anpassad för heltidskörning eller. Sen lägger man ju ner en viss mängd timmar på mek om året ändå tex när man inte har körningar. Så att det stör ju inte produktionen om man lägger ner mek på maskin vid stillestånd.


ne men finns ju med matarhjul med om du kollar på sidan 1. och visst lägger man ner många timmar på mek... men dom delarna man behöver byta är ju inte spec billiga om man säger som så :cry: så då kan man ha en traktor istället och byta den vid en 7000 timmar.. :)

här är en som har gjort så som jag har tänkt mig http://www.blocket.se/vi/14978321.htm?ca=20_s

Postat: lör 02 feb 2008, 22:46
av valmet901
Ja men egentligen att ha en traktor är ju ganska smart för det går ju fort att flytta på väg samt att då slipper man ju att anlita en dragbil vid flytt. Borde vara bra att ha vid många småposter. :)