Traktorer och processorer

Modifiering av Niab 5-15B?

11 inlägg 10361 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Modifiering av Niab 5-15B?

frågande och vetande  
#233414 Har gått i tankarna hur man skulle kunna modifiera om vår niab 5-15B. Och skulle gärna vilja ha någonstans man kan samla idéer och lösningar, eller bara lufta sina tankegångar lite om hur man kan förbättra denna processor. Mina funderingar so far.

# På väg att lösa hur man ska kunna svänga runt med kvistknivsarmen så man kan plocka från båda sidor på en stickväg.

# Komma på något sätt för att bli av med toppen av trädet på sista massavedsbiten...knäcker för nuvarande av toppen mot backen.

#kommer kunna köra traktorn gas och kraftöverföringsaxeln mm genom den kommande fjärrstyrningen. Tror detta kommer öka på produktionen en hel del.

Fler idéer...lägg upp dem bara:)



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Modifiering av Niab 5-15B?

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233433 Intressant!

Jag vill ha en bättre lösning på hur man ska kunna undvika barkskador på kvarstående träd när man drar in träd på långt håll. Har provat so far:

Hålla i vajern så den inte drar mot barken. Aj i näven.

Binda fast en kedja runt ett stående träd och dra vajern genom ett block för att på så sätt ändra vägen för vajern. Tidsödande och mycket spring.

Det bästa än så länge är att i minsta detalj planera redan vid fällning hur man ska kunna dra trädet på bästa sätt och sedan fälla. Passar mig bra men vill ha nya uppslag.

Hur går dina tankegångar på att svänga runt kvistarmen?

Avatar Fallback

Re: Modifiering av Niab 5-15B?

frågande och vetande  
#233450 Har inte funderat så mycket i dessa banor då vi precis har börjat gallra med den (kört uteslutande avv).

Hålla i vajern är kan vara lite ajaj:) block är så vitt jag vet inte så dumt. Träffade en för länge sedan som hade gjort ett litet tryckkänsligt block. Blocket var så smidigt att det satt på wiren konstant, däremot hängde det smidigt på processorn så han kunde välja om han ville ta att bara dra ut wire änden eller ta både ände och block. Blocket var konstruerat som vanligt man lägger en rem/kedja runt ett träd för att ändra riktnig. MEN när stocken träffade blocket så släppte det, och blocket följde med stocken in.

Vet de som gallrar ut i raka stråk så träden man gallrar ut ligger på rad 90 grader tvärs stickvägarna. Sedan flyttar de traktorn ca fyra m och gör ett nytt stråk.
Fördelen är att de får fler träd för varje stopp. (hoppas du förstår vad jag menar). För mig känns inte denna gallringsformen helt rätt. Men smaken är som...

Om man markerar antingen de träd som ska bort el huvudstammarna i förväg. Kommer man alltid stanna traktorn vid ett bra ställe, då man ser vilka träd som ska bort och var lucka för virket finns. Men detta kan vara lite tidsödande

Lite komplicerat att beskriva kvistarmen, ska försöka ordna ett foto. Idé går ut på att förlänga bommen som kvistarmen är fäst i.

   TS
Avatar Fallback

Re: Modifiering av Niab 5-15B?

rikard_e  
#233458 Bara en idé jag fick.

Har ingen stegmatare, ligger dock rätt högt på önskelistan.


Haft tex valmet 6200-6600 med twintrack (dubbelkommando)

Niab i hydraulen bak, som du kan köra inifrån traktorn med ventilpaket i nedre bakrutan.
Och sen haft ett jake-monterad 8 meters kran att dra och flytta stammarna med för att komma åt längre ifrån.

Avatar Fallback

Re: Modifiering av Niab 5-15B?

frågande och vetande  
#233494 Tankebanorna har också gått åt det hållet att ha en jake-monterad kran på (en kesla 10 med kapgrip vid första och andra gallringar). Men frågan är om avståndet från kranfundamentet och till de bakre kvistknivarna på niaben är allt för stort vid speciellt första gallring? Man vill ju inte gärna kapa en stam 10 m in i beståndet, dra ut den, och sedan bli tvungen att flytta fram traktorn för att få in stammen i en bra vinkel till niaben...hmm kanske går att spinna vidare på idén?

Om man använder kranen vid avv så är det nog bra att kunna styra den utifrån. Med tanke på att det händer att man blir tvungen att kapa första stocken lite underifrån för spjälkningens skull.

Vill gärna få till ett sätt att öka kapaciteten på sågmotorn, men hydraulik är inte min starka sida.

   TS
Avatar Fallback

Re: Modifiering av Niab 5-15B?

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233513 Den där block idén med smidig upphängning vid maskin och automatisk släpp vid stockkontakt var inte dum. Den ska jag ta med mig :)

Är det nån som har lite bilder eller kan förklara hur en sådan lösning fungerar tar jag gärna emot! Annars får jag sätta mig ner och klura själv.

Avatar Fallback

Re: Modifiering av Niab 5-15B?

pnaib  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236147 Han som kör NIAB på Elmia har gjort lite förändringar på sin maskin.
Han har förbättrat klippfunktionen för toppar och modifierat så den håller stammen still bättre vid kvistning.

Avatar Fallback

Re: Modifiering av Niab 5-15B?

alfha  
#236218 Hur har han förbättrat klippfunktionen? O hur har han gjort för att den skall hålla stammen bättre?
Ja hörde någon som hadde lagt på svets på klorna som håller stammen.

Ja har problem med att niaben kvistar dåligt, värrst med klena stammar, (1a gallring).
Kvisttrycket verkar funka.
Någon som har en lösning?

Avatar Fallback

Re: Modifiering av Niab 5-15B?

ostnordväst  
#236239 Ett enkelt sätt att styra viren lite är att ha en blå 1 m rundsling med sig och använda flerträdskopplingarna som brytblock tillsammans med rundslingen .Klarar mindre brytning på ett enkelt vis.

Avatar Fallback

Re: Modifiering av Niab 5-15B?

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236259 Tack för det enkla tipset ostnordväst!

Avatar Fallback

Re: Modifiering av Niab 5-15B?

frågande och vetande  
#236307 Instämmer med föregående skrivare ^:)^ ett enkelt men mycket effektivt sätt ostnordväst!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).