Traktorer och processorer

Valmet 6xxx, livslängd

28 inlägg 19458 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet 6xxx, livslängd

tallen100  
#223095 Visst skonar du motorn med ett lågt varv, men motorn ska inte arbeta å gå tungt i onödan. därav lägre växel.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valmet 6xxx, livslängd

hayabusa 08  
#223098 Att låta motorn gå på lågt varv i skogen och smyga över hinder kan nog va skonsamt för en motor.
MEN att låta en traktor dra tungt på tex en åker med en plog eller harv, på lågt varv är nog det värsta man kan utsätta en dieselmotor för..

Avatar Fallback

Re: Valmet 6xxx, livslängd

Robertberg  
#223101 Uppför en lång backe med 15 ton efter försöker iaf jag ligga några hundra rpm under maxvarv, men försiktgt över stock o sten i skogen blir det närmare tomgång.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 6xxx, livslängd

Camwood  
#223115
obantteg skrev:Uppför en lång backe med 15 ton efter försöker iaf jag ligga några hundra rpm under maxvarv, men försiktgt över stock o sten i skogen blir det närmare tomgång.

Det e de jag menar man låter motorn vara en momentonvandlare på låga varv :grin:
Det sparar bränsle med. Jag äger lite åkermark men min erfarenhet kommer från min körning med traktorer i skogen. Sanningen är att ju högre varvtal man har i en drivlina ju större kraft kan man överföra i drivlinan. Och däremed lägre belastning på transmitionen. Men någonstans måste momentet tas ut !!!
Det jag menar är att om du gasar fullt så sliter det på traktorn det spelar ingen roll vilken växel man kör.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6xxx, livslängd

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223160 Ska det stånka på lågvarv ,så måste det påfresta mer än när det går på varv i arbete.
Finns väl en hylsa som slits upp i splinesen på de små Valmeterna som troligen har orsakats pga att de har stått och ruskat på för låg tomgång.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6xxx, livslängd

tallen100  
#223162
Camwood skrev:Det jag menar är att om du gasar fullt så sliter det på traktorn det spelar ingen roll vilken växel man kör.


Har väll aldrig vart tal om att gasa fullt, man kör på lämplig växel å lämpligt varv. Har man tungt lass å högsta växel å ska upp för en brant backe, å vet att man orkar upp nätt å jämt så är det bättre att gå ner ett halvsteg. I skogen kör man på lämpligt växel så att traktorn kan smyga på lågt varv, utan att motorn behöver arbeta i onödan. Att segdra en motor på för högt växel å lågt varv är det sämsta man kan göra, man gasar eller växlar ner när det behövs.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 6xxx, livslängd

Camwood  
#223287
tallen100 skrev:
Camwood skrev:Det jag menar är att om du gasar fullt så sliter det på traktorn det spelar ingen roll vilken växel man kör.


Har väll aldrig vart tal om att gasa fullt, man kör på lämplig växel å lämpligt varv. Har man tungt lass å högsta växel å ska upp för en brant backe, å vet att man orkar upp nätt å jämt så är det bättre att gå ner ett halvsteg. I skogen kör man på lämpligt växel så att traktorn kan smyga på lågt varv, utan att motorn behöver arbeta i onödan. Att segdra en motor på för högt växel å lågt varv är det sämsta man kan göra, man gasar eller växlar ner när det behövs.

Jag tror att jag har lämnat trådens ursprung om det här med körning med olika växlar f, låt.
Men jag menar att köra traktor proffsigt så kör du på så hög växel som möjligt vid varje tillfälle precis som tallen 100 skrev. Men ni som kör traktorer låt inte er luras över att motorn låter mindre belastad vid lägre växel och därmed tror man att det går lättare för traktorn. Som jag skrev tidigare momentet måste tas ut någonstans och vid högre varvtal så blir momentet högre från motorn o det är lättare att något brister i drivlinan. Men även delar av drivlinan klarar klarar högre belastning ju fortare den snurrar men allt gör ju inte det tex, drivaxlar ,krondrev, pinjong mm för att dom ska det så måste du ju öka farten med vad allt det medfar men det e ju något helt annat. Man använder motorn som momentomvandlare och spara på så sätt traktorn(jämfört med en motor på högt varv så märker du inte momenten fören det smäller till i drivlinan. Sen e ju det många som kör på lägre växel för att det är så enkelt (och någon annan betalar ) Tänker på en taxichaffis på Gran canaria som svar på min fråga om varför han körde konstant på 2 o 3 på motorvägen(manuell växellåda) :?: Jo det blir så bökigt o växla när ja röker hela tiden med stopp o köer mm :grin:

Användarvisningsbild

Re: Valmet 6xxx, livslängd

totte  
#223291 Kan inte låta bli att berätta vad en jag känner berättade för mig: Han och en kompis skulle lifta hem från stan nån gång i ungdomen. En äldre man (avsevärt äldre) i en gammal Amazon stannade och tog upp dom. Sen drog han iväg, fullgas på ettan. När han kört så ett par minuter kunde en av dom inte hålla sig utan frågade: "Skall inte farbror växla?". Han svarade, på bred blekingska: "Aja, de gå foart nog po ittan!"

Avatar Fallback

Re: Valmet 6xxx, livslängd

perraiskogen  
#255883
bodaedet skrev:Tror den går än, själv körde jag den från 10000, bytte vatten pump, hydraulpump och lameller.
Men det är klart att den närmade sig skroten.


Bytte du hydraulpumpen själv??
Har en valmet 6600 som jag ev ska behöva byta pumpen på. Är dom lika konstruerade??
Var det mycket jobb?? Vart sitter pumpen. Har du kanske några bilder på operationen.
Med vänlig hälsning Perra

Användarvisningsbild

Re: Valmet 6xxx, livslängd

bodaedet  
#255899 Teflonminnet sviker mig, jag bytte på 805an med, vet att det var en slangklämma till sugledningen som man fick skruva ur en plugg för att komma åt.
Pumpen sitter utvändigt så det är ganska enkelt, vill minnas att det var nått med lyften också tror armarna måste av den splinsade axeln. Bör märkas först.
Men som sagt var det var flera år sedan. Jag hade tillgång till rephandbok, ska se om jag hittar den.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 6xxx, livslängd

bodaedet  
#255903 Lyften behöver inte röras, det var när jag bytte kraftutagsaxeln.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6xxx, livslängd

jarl johnhem  
#474606 Jag har en 705 1987 så den är 40 år yngre än jag och har gått 35000 timmar . Kör med den i skogen med en Patu 550 och en 12 tons vagn. Nu med ålderns rätt så har jag skaffat en Naarva s23 så motorsågen får nog vila Kör lungt och håller 1000--1200 rpm. Traktorn har nog lite skvanker, men inte har den fått diabetes som jag. Den håller nog fem år till sen tror jag att det får vara för min del.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6xxx, livslängd

HÅkan N  
#474616 Har du inga blider på 705an . Kör själv med 805a i skogen som gått snart 6000 tim

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).