Traktorer och processorer

Någon kunnig på klippar

15 inlägg 7269 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Någon kunnig på klippar

Valtra med Hypro 555  
#218135 Hej jag har köpt en vreten klipp är det någon som vet varför det är 6 slangar som ska kopplas på kranen. På tex nisula är ju bara grip slangarna som man skiftar. Eller om nån har nån annan erfarenhet av fällhuvud till traktor



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Någon kunnig på klippar

stegmaster  
#218148
Valtra med Hypro 555 skrev:Hej jag har köpt en vreten klipp är det någon som vet varför det är 6 slangar som ska kopplas på kranen.

Va, det kan vel inte stemma?? :surp:
Antar at det er et Vreten cut 18 som menas?

Citat från Vretens hemsida:

Vreten Cut 18

Vår senaste nyhet heter Cut 18. Det är ett klippaggregat som monteras på befintlig skogskran och primärt används för sk trädbränslegallring eller bioenergiuttag.

• Kapningsdiameter cirka 160 mm* (max 180mm*)
• Kniv med bultinfästning, för lätt byte av kniv
• Gripöppning cirka 900mm
• Tiltfunktion, Samtidig körning med rotator/gripen
Inga extra kablar och slangar krävs för inkoppling
• Ungefärlig vikt 150kg
*Beroende av virkesslag


Avatar Fallback

Re: Någon kunnig på klippar

Valtra med Hypro 555  
#218162 Jo det ska nog kopplas till rotatorn på nått vis så man svänger och griper samtidigt. Verkar bökit

   TS
Avatar Fallback

Re: Någon kunnig på klippar

Valtra med Hypro 555  
#218367 Vill ha det som på nisula två slangar där gripens slangar sitter. Vet nån vad ett sådant ventilblock heter som sitter på tex nisula klippar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon kunnig på klippar

stegmaster  
#218369 Vore det inte enklare och ringa vreten og få den rikiga ventilen du tydligen saknar??

Avatar Fallback

Re: Någon kunnig på klippar

Valtra med Hypro 555  
#218371 Har gjort det det ska va så är samma på kesla. Vill ha det som på nisula eller farma klippar. Trodde givetvis att det va så på alla

   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon kunnig på klippar

stegmaster  
#218421
Valtra med Hypro 555 skrev:. Trodde givetvis att det va så på alla

Ja det trodde jag med, men då ha man tydligen lärt sig nåt nytt. :surp:
Trodde först at det nån gammal modell du hittat,men even nyare vreten verkar ju funka på samma vis.
Men hur fa.... kan dom skriva at inga ekstra slanger behövs. 😡
Et tips kanske vore och slå en signal til Kellfri och fråga efter en skrotad grip, var ventilen er i ordning.
Dessa har dock even rörlig klippkniv, så den kanske inte passer rakt av den heller? :o
Har du kollat Farma eller Nisula`s hemsida om det finns delekatalog.





Er visst dags at jag skifter brukarnavn til "vetinte", men det er redan upptagen. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Någon kunnig på klippar

Valtra med Hypro 555  
#218431 Ok det ska jag kolla i mon eller med en hydral firma. Ska kolla med nisula bäst att ringa och prata med dom. Års modellen är 2011 helt sjuk lösning klabba med 6 slangar inte smidigt. Och det går ju aldrig snurra rotatorn runt om. Varför krångla till det när dom billigare märkena har en smidigare lösning???

   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon kunnig på klippar

stegmaster  
#218440 Her er link til farmas klipp, med hydraulschema och delenr.
Kolla särskildt sida 16/17.
Er vel i första hand del 1 och 2 du söker.
http://www.forsmw.se/1/50.0.1.0/293/download_5417.php

Avatar Fallback

Re: Någon kunnig på klippar

plutten  
#218461 Hej! Har tidigare haft Nisula 150 men bytt till Kesla 19G. Det är som ni skriver att Nisula har bara 2 slangar som kopplas till. Med fri rotation, MEN du kan inte reglera tiltningen. När du kniper ihop nisulan tiltar den automatiskt när den uppnår ett visst tryck. Med Keslan och tror jag också Vreten klippar kan du när du klippt av ett träd, lyfta ut det stående och sätta ner det där du vill. En klar fördel om du skall köra iskogen och vill göra vägar tillexempel. Kör du längs diken och åkerkanter är det ingen större skillnad. Nackdelen som skrivits här tidigare itråden är att man kan inte rotera klippen runt .
Men några extra slangar behövs inte det är bara tillkopplingen som är annorlunda.

Avatar Fallback

Re: Någon kunnig på klippar

Valtra med Hypro 555  
#218468 Ok men ska man ha 2 slangar så kan man väl inte få det valet som du skriver om att vänta med att tilta ner utan då går funktionerna i följd?? Grip sen tilt ( vad som går lättast )

   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon kunnig på klippar

stegmaster  
#218476
plutten skrev: Men några extra slangar behövs inte det är bara tillkopplingen som är annorlunda.

Detta får du utveckla vidare, för jag som har tungt for detta. :grin:
Rotation, grip, tilt, altså 3 funksjoner, hur går detta ihop på vanlig en griplastere med endast rotation och grip, utan nån ekstra ventil eller slanger???

Inte det at jag inte tror dig, bara nyfiken på hur det fungerar/koblas. :geek:

Avatar Fallback

Re: Någon kunnig på klippar

plutten  
#218478 Man tiltar genom att gripa och svänga på rotatorn samtidigt.

Användarvisningsbild

Re: Någon kunnig på klippar

stegmaster  
#218486
plutten skrev:Man tiltar genom att gripa och svänga på rotatorn samtidigt.

Aha, det er så det funkar. :o
Stadig lär man sig något nytt av andras öde. :wink:

Avatar Fallback

Re: Någon kunnig på klippar

Valtra med Hypro 555  
#219191 Nu har jag byggt om klippen. Hadde hjälp av en duktig reparatör. Tog bort all Hydralik och satt en översvämnings ventil mellan grip och tillt och en backventil så oljan kommer ut vid motsatt rörelse nu funkar det kalas. Om nån vill ändra från sex slangar till två så är det ganska smidigt

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).