Traktorer och processorer

Volvo BM 650

88 inlägg 103156 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Volvo BM 650

rikard_e  
#216882
Skogshuggarninorr35 skrev:Växellägena är som på bilden ja la upp :shock:

Jo men tänkte om det satt en plåt i traktorn ock, eller om man ska ta med sig en lapp med växellägena när man ska provköra, jag har inget bra minne precis :grin:

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Volvo BM 650

tallen100  
#216883 Det sitter en skylt under ratten.

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 650

rikard_e  
#216884 Kanon ! Har ni mer tips och förslag?
Är riktigt tacksam för er hjälp!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Volvo BM 650

Skogshuggarninorr35  
#216886 Det är inte snabbväxel på alla

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 650

tallen100  
#216887 Är det inte det? det har ja bestämt för mej..

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 650

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216895 Det du ska kolla noga är hur styrarmarna sitter på styrspindlarna, väldigt vanligt att dom glappat upp så splinsen är dåliga ev svetsade med, är dom ok värm styrarmen ordentligt och dra dit nya bult utav h-vte så sitter dom.
Samma växellåda i både 650 o 700 och vanligast är nog med snabbväxel.
Finns många fd militära, snabbvxl?, och dom har oftast smalare däck och ev eftermonterad hydral och saknar hitchkrok orginal, annars få timmar på dom!

Sök årmodell -76 och nyare för dom har ett Terra Trol II hydralsystem, syns lättast på att hydraltanken sitter på högersidan ist för vänster samt att tryckstångsfästet är bultat direkt i en tjock plåt i bakkroppen.
Förstärkt bakaxel för att tåla 700 modellen som är samma.

Annars trögväxlad javisst men man vänjer sig, hytten kan vara rostig men den är stabil i skogen har bra låga växlar både framåt o bakåt, lägsta back vid snabbväxel 190:1 och ofta med 18,4-34 el
16,9-38 som bakdäck o 10.00-16 fram vilket bär bra utran att blir mer 2 m bred.

Hade min-79a mellan 88 till 01 och ångrar ännu att jag sålde den

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 650

rikard_e  
#216905
gnisten83 skrev:Det du ska kolla noga är hur styrarmarna sitter på styrspindlarna, väldigt vanligt att dom glappat upp så splinsen är dåliga ev svetsade med, är dom ok värm styrarmen ordentligt och dra dit nya bult utav h-vte så sitter dom.
Samma växellåda i både 650 o 700 och vanligast är nog med snabbväxel.
Finns många fd militära, snabbvxl?, och dom har oftast smalare däck och ev eftermonterad hydral och saknar hitchkrok orginal, annars få timmar på dom!

Sök årmodell -76 och nyare för dom har ett Terra Trol II hydralsystem, syns lättast på att hydraltanken sitter på högersidan ist för vänster samt att tryckstångsfästet är bultat direkt i en tjock plåt i bakkroppen.
Förstärkt bakaxel för att tåla 700 modellen som är samma.

Annars trögväxlad javisst men man vänjer sig, hytten kan vara rostig men den är stabil i skogen har bra låga växlar både framåt o bakåt, lägsta back vid snabbväxel 190:1 och ofta med 18,4-34 el
16,9-38 som bakdäck o 10.00-16 fram vilket bär bra utran att blir mer 2 m bred.

Hade min-79a mellan 88 till 01 och ångrar ännu att jag sålde den


Tusen tack! Detta ska vara en -76:a eller -77:a. Riktigt bra nerväxlad mer andra ord :grin:
Varför sålde du?

Och hur var han i dieselkonsumtionen? Är lite orolig att jag köper en för törstig traktor.
Nu har jag iofs blivit bortskämd med min ford i dieselåtgång men inte i komfort.

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo BM 650

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216915 Ärligt talat vet jag inte men jag hade köpt min 805a och flyttat över kranen så den blev över, men för 35'+m kunde den lika gärna varit kvar har jag tyckt flera ggr sen dess.

I skogen tyckte inte jag att den var någon större suput sen hade jag snöröjning med och då vågade jag inte köra 2 rundor utan att tanka men då handlade de om 6-6,5 timme med gasen i botten med 2,4 blad.
Tror att ryktet om dess törst bottnar i att de går åt endel vid jordbearbetning när de går tungt i skogen är de inte alls den belastningen.


Om du är lång så kan du nog störa dej på att hyttaken går ner lite innan sidorutorna men jag påstå att Valtra 6xxx är nästan värre på de.
Om du kollar bak på hytten ser du att de nedre siktrutorna vinklar in i hytten, men släng bort dom och gör en ny som följer förstärkningen av bakänden av hytten så får du bätter fotutrymme.

Farsan hade en Fordson Super Major innan och den var betydligt lättre och skillnaden mellan dessa var väldigt tydlig att de var ytterst sällan volvon grävde ner sig vid en stubbe eller sten då tyngden gjorde att den den går stablit utan att skutta vid ojämnheter.
Har för mej att fulltankad ligger den på 3900kg.

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 650

rikard_e  
#216930 805an är ju såklart trevligare, kanske blir bökigt med för många maskiner.


Nä i skogen går den ju så gott som obelastad.
Men jag kör i jorden ock. Dock inga större redskap, så lär inte belasta han så hårt!
Oj 6 timmarssvängar? hur är den komfortmässigt?


är runt 185cm, känns rätt genomsnittsligt.

Svetsa till en lagom plåt för fötterna? om jag följer förstärkningarna kommer inte hydraularmarna ta i då?

Jo precis därför jag är inne på 650in, vikten känns bra! Känns som den drar i alla lägen, det är tyvärr problemet med min 4000, den väger för lite.

Sen behöver jag något bekvämare, vill inte slita ut mig när jag sitter i traktorn, den ska vara bekväm att sitta i. Och så vara 2wd, har mycket vägtransporter när åkrarna ligger utspritt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo BM 650

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216936 Nja jag hade golvet i"tillbyggnaden" på ett gångfärn för hydralarmarna lyfte de någon cm när man lyfte fult för lossa hitchen.
Comfortmässigt är den väl ok med tanke på att hytten konstruerades 1970!
Minnet har nog svikit lite för jag har inte kört någon sen 2001 så du får nog fråga en med färskt minne.
Jag är 195 och tyckte att jag fick plats bra i den även att svänga runt

Ett tips till, om du tar bort lyftarmarna när du kör i skogen måste den yttre ringen tillbaka med distanseristället för armarna annars kan axeln krypa iväg o skada packboxen där den går in i bakaxeln....åker axeln ut tömmer du hela bakaxeln!!!!

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 650

rikard_e  
#216941 Så du kunde ta bort tillbyggnaden när du inte körde i skogen?

Får hoppas att det dyker upp någon som kört 650 nyligare då :wink:

bra, då får jag plats gott och väl!

Hum, det ska jag undvika, tänker nog försöka behålla armarna på.

Ang hydrauluttag, är det ett dubbelvärkande, ett enkelt och en retur?

Och minns du hur mycket systemet rymmer på terra trol2?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Volvo BM 650

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216942 http://www.traktordelar.nu/pdf/bm650.pdf

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 650

rikard_e  
#216947 Tackar och bugar!

Dela gärna med er om åsikter och fakta!

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo BM 650

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217058 De sitter ett enkel o ett dubbel med ,om dom inte är bytta, Volvo special skruvsnabbkopplingar som du nog knappt hittar några nya nipplar till.

Nej jag menade att rutan gick ner till rätt nivå men lyften går innanför rutan och lyfte golvet några cm när man körde upp den max och den extra golvstumpen sattte jag på gångjärn just för de.
Länken som Slurfi la upp säger de mesta och den andra borde gälla från -76,

Tror att tanken till hydralen rymmer 35-40 liter och den är separat från bakaxel/växellåda så i hydralsystemet är det hydralolja!!

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 650

rikard_e  
#217080 Finns möjligheter att bygga ut mer uttag orginal eller bör man montera ventilpaket om man vill ha fler?

Tänker på huggarvagnen, Den kräver ju en del.


Bra att dom inte har gemensam olja!


Hurdana är bromsarna på 650?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).