Traktorer och processorer

Hur mycket skog har ni att köra i?

64 inlägg 37619 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

T Landström  
#308636 Om ni tycker att ni har för mycket skog att greja i så kan ni skänka lite till mig... Våran skog räcker inte till för att ha som helg och semesterpyssel ;)

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

generationsskifte  
#586291 Bumpar en gammal tråd!

Från att ha haft noll intresse för skogen så har jag nu när man blivit lite äldre fått upp ett brinnande intresse istället!

Det ligger väl i blodet helt enkelt eftersom vi äger gårdar på både mamma och pappas sida. Men arealen är på 65 hektar på den ena, varav 60 hektar är produktiv skogsmark. Den andra ligger på 95 hektar med 7 hektar åker och 85 hektar produktiv skogsmark. Den "stora" gården blev hårt drabbad utav Gudrun och nu även med barkborrar tyvärr. Gårdarna ligger i Blekinge.

Inom den närmsta tiden kan det bli som så att vi få chansen att köpa tillbaka min farfars barndomshem på cirka 35 hektar, men det återstår att se om hans bror kommer tillskott.

Drömmen är att köpa in en skotare som vi kan använda av oss på gårdarna, men farsan tycker fortfarande det är bekvämt med traktor och vagn :grin: Farfar brukar kontra med att det var bekvämt med häst och vagn också :lol:

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

Torbjörn Johnsen  
#586293 Kul med det stigande skogsintresset! Vi är många här som gärna delar dina funderingar och idéer om ditt/ert skogsbrukande. Så vi ser fram mot mer :-bd

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

JerryH  
#586297 Tog över gården efter pappa förra årsskiftet och blev därmed 4e generationen på gården. Kände inte då alls samma intresse för skogen som jag gör idag, utan sa: Redan? Ska du inte driva gården några år till?
Men så här i efterhand känns det som det var en bra tidpunkt. Pappa är fortfarande pigg nog och kan hjälpa till i skogen. Och dessa två somrar har han tex grusat upp några traktorstigar så man numera även kan köra bil på dem. Dock bör man inte köra någon sänkt bil där :) Och tiden detta tagit vet jag inte var jag skulle hitta själv...

Gården är på 100ha varav 80ha är produktiv skog med god bonitet i Halland, med några gamla beteshagar som ligger lite avsides till som tids nog kommer bli fina björkbackar (förhoppningsvis) o därmed öka de där 80 lite.. :) Planen var att köpa en granngård nu när han börjar bli lite för gammal och barnen inte visat något intresse för det utan tom sagt att de bra skulle "sälja skiten", men nu har sonen ändrat sig i sista sekund och ska ta över / har tagit över stället.

Idag så jobbar jag 80% och kör fredagar hemma. Pappa hugger dock även de 4 dagarna så för att jag inte ska behöva lägga ut allt jobb när han inte orkar hjälpa till längre så blev det en dyr semester i år då jag beställde en Kranman-skördare. Och på detta sättet hoppas jag att bara behöva lägga ut slutavverkningar och förhoppningsvis hinna med större andel av gallrandet med. Men den får räknas in till stor del på hobbykontot, för svårt att motivera att det skulle vara en ekonomisk investering =)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).