Traktorer och processorer

Biodiesel

3 inlägg 2091 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Biodiesel

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14708 Läste i fredagens ATL om att biodiesel ger igensatta filter. Enligt artikeln har det ingen betydelse om det bara är några procent RME, det fungerar som smutslösare. Tydligen är det lämpligt att rengöra både gårdstanken och tanken i traktorn innan man börjar använda biodiesel.

Till råga på allt skall det inte vara lämpligt att lagra biodiesel mer än högst ett år. Min nyfyllda tank med några procent RME räcker ju nästan två år! Detta var det inte tal om då jag beställde dieseln, fick inga alternativ alls, såg först på fakturan att det fanns en inblandning av RME.

Ser en paralell med Aspen-bensinen. Någon som vet mera om vad som kommer att hända med min diesel?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
BMC  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14738 En nackdel med RME som jag har hört är att den kan brytas ner av sol-ljuset , så man bör lagra den i ståltank dvs ej i ljusgenomsläpplig glasfibertank.
Om det stämmer eller ej vet jag inte men den skulle bilda slagg vid för ljus lagring, och det är kanske detta som sätter igen filtret.
BMC

Avatar Fallback
Jägarn  
#14953 RME som är inblandat i Dieseln är inte så känsligt för lagring. dieseln stöter ifrån sig vatten RME rent i tanken suger åt sig vatten med tiden beror mycket vilken yta som exponeras.
RMEn verkar rengörande på motorn bra ifall man har en nyare dieselmotor av något slag. men tänk efter ifaall man har en igensotad gammal motor då får man va beredd att byta filter några gånger innan systemet blir rent

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).