Byta däckdimension, räknat rätt?
Postat: mån 19 nov 2012, 20:05
Hej.
Jag har en Universal 302:a vikt ca 2,5ton, som har samma storlek runt om (dock rätt mycket större hjul än original, så både utrymme för kedjor och växellådans utväxling är väl inte toppen,(är rätt slö på H-lådan)).
De som sitter på nu har följande dimension: 9,5/9-R24 (dessa tycker jag är lite smala och har en del torrsprickor på sidorna, mönstret är annars båda mjukt och relativt oslitet).
Så jag hade som tanke att byta fälgar till 20" för att få en lite starkare maskin. Har kommit över några holderfälgar med slitna 12,4däck. Tanken var att göra nya bultmönster då jag har vad jag vet rätt ovanligt bultmönster. (Kanske Fiat har något i närheten.) Men det är för mig en del jobb med att byta bultmönster..
Då jag ska köra mestadels i skogen tänkte jag byta till diagonaldäck, samt gärna något bredare. Men så har jag räknat lite och kommit fram till att kanske 11.2-24 skulle kunna funka?
Jag har fått fram följande siffror på däckhöjden:
9,5/9-24 = 9,5x0,9=8,55 totalhöjd: 2x8,55 + 24= 41,1"
11,2-24 = 11,2x0,7=7.84 totalhöjd: 2x7,84 + 24= 39,7"
Har jag tänkt rätt? Samt byter ni däck själva eller lämnar ni in och vad brukar det kosta på ett ungefär?
Sista grej. 2 av holderhjulen är vätskefyllda och min tanke var att hälla över vätskan i mina egna hjul, kan man ha vätskan i framhjulen för att få bättre dragkraft i skogens uppförsbackar, då jag inte har någon lastare. Finns det någon risk, läste om att man alltid ska ha bäst grepp på bakhjulen för att framaxeln är känsligare. (ang. kedjors placering)
Jag har en Universal 302:a vikt ca 2,5ton, som har samma storlek runt om (dock rätt mycket större hjul än original, så både utrymme för kedjor och växellådans utväxling är väl inte toppen,(är rätt slö på H-lådan)).
De som sitter på nu har följande dimension: 9,5/9-R24 (dessa tycker jag är lite smala och har en del torrsprickor på sidorna, mönstret är annars båda mjukt och relativt oslitet).
Så jag hade som tanke att byta fälgar till 20" för att få en lite starkare maskin. Har kommit över några holderfälgar med slitna 12,4däck. Tanken var att göra nya bultmönster då jag har vad jag vet rätt ovanligt bultmönster. (Kanske Fiat har något i närheten.) Men det är för mig en del jobb med att byta bultmönster..
Då jag ska köra mestadels i skogen tänkte jag byta till diagonaldäck, samt gärna något bredare. Men så har jag räknat lite och kommit fram till att kanske 11.2-24 skulle kunna funka?
Jag har fått fram följande siffror på däckhöjden:
9,5/9-24 = 9,5x0,9=8,55 totalhöjd: 2x8,55 + 24= 41,1"
11,2-24 = 11,2x0,7=7.84 totalhöjd: 2x7,84 + 24= 39,7"
Har jag tänkt rätt? Samt byter ni däck själva eller lämnar ni in och vad brukar det kosta på ett ungefär?
Sista grej. 2 av holderhjulen är vätskefyllda och min tanke var att hälla över vätskan i mina egna hjul, kan man ha vätskan i framhjulen för att få bättre dragkraft i skogens uppförsbackar, då jag inte har någon lastare. Finns det någon risk, läste om att man alltid ska ha bäst grepp på bakhjulen för att framaxeln är känsligare. (ang. kedjors placering)