Traktorer och processorer

Terrier som gårdstraktor med vajerkran

14 inlägg 9237 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Terrier som gårdstraktor med vajerkran

Sunilorblede  
#184820 Hej. Jag har lite funderingar kring att inhandla en BM terrier att ha vid min fritidsgård. Uppgifterna som kommer falla på den lille blir i så fall lättare snöskottning med frontlastare samt dra fram virke ur skogen. Främst klenare ved men eventuellt någon timmerpinne också. Jag har även funderat på en star vajerkran men har börjat fundera på om traktorn ör för liten för kranen?, någon som har några synpunkter på det eller andra erfarenheter av terriern som gårdstraktor får gärna delge dem.

Alla synpunkter välkommna!

Hälsningar linus.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Terrier som gårdstraktor med vajerkran

aywa  
#184839 Har innan införskaffandet av hydraulkranen kört med en starkran på nuffielden. Det har fungerat fint så jag misstänker att bm terriern skall kunna driva kranen utan några större problem. Om du vill ha hydraulsväng på kranen ( rekommenderas) så kolla upp att det finns fungerande hydraulik på terriern för ändamålet!

Avatar Fallback

Re: Terrier som gårdstraktor med vajerkran

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184850 Enligt min mening ska en traktor drivas av DIESEL och vad jag minns är väll terriern bensindriven.
Jag tycker du ska titta på en 320 eller 400 betydligt mer traktor för pengarna.

Användarvisningsbild

Re: Terrier som gårdstraktor med vajerkran

Sunilorblede  
#184854 Jo nog är diesel fint men också betydligt mer pengar för traktorn. Saken är att det är inte just det att jag vill ha en terrier specifikt utan att jag har eventuellt en terrier på gång som kanske kan komma loss för bra pris. Ska man ha en mindre diesel med lastare så åker man fort över budgeten jag har tänkt mig. Farsan har en ford 5000 på grannfastigheten så behövs mer traktor vid något tillfälle finns det att tillgå. Terriern skulle bara vara för mitt eget intresse i gamla maskiner. Men ni tror alltså att det går att köra starkran vettigt på terriern?

   TS
Avatar Fallback

Re: Terrier som gårdstraktor med vajerkran

aywa  
#184857 Välj en diesel helt klart, annars blir det dyra vedpinnar hem fr skogen även för oss som håller på i liten skala.

Användarvisningsbild

Re: Terrier som gårdstraktor med vajerkran

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184860 Drivmedlet diesel är att föredra eftersom de oftast är billigare i drift pga lägre bränsleförbrunkning. Dock brukar ju dieslarna vara dyrare i inköp, om man endast använder den fåtal timmar per år och får bra pris på en bensin så är det oxå ett bra alternativ. Det är ju antal drifttimmar som styr hur snabbt en diesel blir lönsam, kör man mycket är det diesel som är det självklara valet.

Avatar Fallback

Re: Terrier som gårdstraktor med vajerkran

Tosca  
#184877 Vajerspel funkar ju på både 230 Victor och MF 135, så du behöver inte vara orolig för att du inte ska klara dig.

Avatar Fallback

Re: Terrier som gårdstraktor med vajerkran

Midgård  
#184879 Det är nog inget problem vad gäller om Terriern orkar eller inte, dock är den ju ganska lätt och kanske lite tippbenägen om du ska dra/lyfta tungt från sidan. Som någon annan nämnde, titta på Buster 400. Finns inte bättre småtraktor för skogen.

Avatar Fallback

Re: Terrier som gårdstraktor med vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184885 jag håller med Midgård, du orkar nog lätt dra omkull alla tänkbara traktorer med en påmonerad kran, inklusive en Terrier. :-)

Användarvisningsbild

Re: Terrier som gårdstraktor med vajerkran

Sunilorblede  
#184892 okej, ja det misstänkte jag väl att den skulle vara. men särskilt tungt blir det sällan, håller till i norrbottens inland på magra marker så de där riktigt grova är sällsynta.
Nåväl, köpet ligger lite längre fram i tiden och är inte akut, så blir det inget bra pris på den där terriern så kanske jag sparar ett tag till och köper diesel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Terrier som gårdstraktor med vajerkran

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#184894 Finns bara viljan så....

Minns när jag var 10-12 år, då hade en granne fällt en gigantisk alm, först var min morfar där med yxa och båge och täljde sig lite hemved, sedan var en annan granne där med motorsåg och täljde sig trött.
När dessa bägge inte ville mer så kom en tredje gubbe med en Terrier + vajerkran och tog dom grövsta bitarna.

Hm, när jag räknar efter så var den sista gubben yngre än vad jag är nu. Verkar som man blev gubbe tidigt förr. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Terrier som gårdstraktor med vajerkran

Sunilorblede  
#184898 D Brown: Hehe, jo det ska till lite voima ibland.

Men, vilken traktor det nu än blir, vare sig det blir diesel eller bensin, så är det bara för att ha en leksak som är liten och enkel att ha att göra med, det är alltså ingen maskin jag kommer stå och spy galla över om det jävlas eller är ineffektivt, snarare se fram emot att fixa då jag tycker att det är kul att skruva och värderar inte min tid i skogen som någon förlust om jag får köra en vända extra för att få ut virket. Behövs värre traktor i något praktiskt jobb finns det att tillgå och frågan jag ville utröna är hur en så pass liten traktor som terriern skulle funka med vajerkran och det verkar ju inte ska vara något problem annat än att man får tänka till lite extra om man handskas med stora bitar.

Tack för alla svar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Terrier som gårdstraktor med vajerkran

Sunilorblede  
#184908 ..och om man ska spinna vidare lite kring traktorvalet i den är tråden så har jag en till fundering.
Hur är det med delar till de äldre traktorerna av olika fabrikat? Om man ser till priserna så finns ju lite av en märkeshets kring Massey ferguson och Volvo BM, handlar detta om kvalité eller är det mest en märkesgrej? För exempelvis nuffield och david brown kan ju komma ut för riktigt attraktiva priser. Håller dessa märken sämre kvalité som motiverar det lägre priset? och hur är det med reservdelar, har för att jag hört att de äldre Volvo BM börjar vara svåra att få tag på delar till, hur är det med de andra fabrikaten?

Tacksam för svar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Terrier som gårdstraktor med vajerkran

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185072 De "europeiska" märkena finns det gott om delar som ofta är billiga, BM är det väl
sämre med nuför tiden. Nog går det att köra vajerkran med Terrien om det är lite
lättare fritidskörning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).