Traktorer och processorer

Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

983 inlägg 329668 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195334 Jag tackar för för alla positiva svar. De gamla bygget gjordes år 2000 och har hållit rätt bra, fick förstärka lite här o där både före o efter den nuvarande större kranen kom på plats, bla brast takbryggan rakt av efter Per då grejerna verkligen fick bekänna färg.

Hade jag inte mätt mycket på att den gamla bryggan och bakben hade passat så hade jag nog bitit i de sura äpplet och köpt ett Jakefäste men med förhöjningspelare till kranen hade de brakat loss på nästan 70' och då satt jag länge o funderade på om skördare o skotare hade varit bättre men traktor behöver jag ändå.
3 maskiner att hålla igång blev magstarkt.

Fördelen med detta är att du bla får en bra plats att ha tanken på taket, med nostank blir de lite som en myrslok o som sas bra sikt bakåt.
De som blir bättre med Jake är att du hade haft nytta av den riktiga skogshytten med takfönster om man nu har den(inte jag) och att du får 70-80 cm längre räckvidd bakåt och lite lägre tyngdpunkt.
Sen är den nästan Bolt On o de hade sparat massor av tid!

Har tyvärr inte diagonaler ännu men den är stabil ändå med 160 kg hjulvikter per sida och kranens lyftkraft är bra anpassad till ekipagets vikt kände jag när jag körde sten innan men visst lutar de så känns de inte så kul, även med de förra bygget.

Sitter 600/65-38 bak o 480/65-28 fram och de gillar jag, hade Trelleborg Twin 600/60-38 bak o 500/60-26,5 på den gamle o dom är bredare.
Pendellåsning är en god ide, för nästa förbättring, men först frontskydd o bukplåt.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

ss0803  
#195400
gnisten83 skrev:Fördelen med detta är att du bla får en bra plats att ha tanken på taket, med nostank blir de lite som en myrslok o som sas bra sikt bakåt.
De som blir bättre med Jake är att du hade haft nytta av den riktiga skogshytten med takfönster om man nu har den(inte jag) och att du får 70-80 cm längre räckvidd bakåt och lite lägre tyngdpunkt.

Jag tycker du har gjort helt rätt, när du dessutom hade takbryggan klar och "bara" behövde anpassa installationen till den nya traktorn istället för att börja från början.

Du har ju dock en poäng angående Jake tillsammans med skogshytten och takfönster, en klar fördel vid gallring att kunna hålla koll på topparna.

Sedan har ju Slurfi en bra synpunkt angående Jake för den som vill kunna ställa av kranen på ett enkelt sätt. Finns det behovet är kanske Jake svårslaget vid traktormonterad kran.

gnisten83 skrev:Sitter 600/65-38 bak o 480/65-28 fram och de gillar jag, hade Trelleborg Twin 600/60-38 bak o 500/60-26,5 på den gamle o dom är bredare.
Pendellåsning är en god ide, för nästa förbättring, men först frontskydd o bukplåt.

Förklarar varför jag upplevde hjulen som stora, men det ska vara rejäla däcksbredder i skogen!

Fortsätt gärna posta bilder. Hade varit kul att se ekipaget med Arbro'n i drift. Är det Arbro 350 du har?

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195459 De kommer säkert mer bilder framåt de garanterar jag, kanske även nån filmsnutt.
En nackdel med takmontage är om man man får en läcka där uppe så blir de kletigt värre på rutorna och de är lite jobbigt att fylla på hydraltanken.

Sak man ha en skördare så är de nog de 2 alternativen som funkar, Jake är nog smidigare o snabbare lösning men varför göra de enkelt :shock:
Denna Valtra är den 4 med takmontage som ägts här på gården sen slutet av 70 talet

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

Mäki  
#195491
gnisten83 skrev:En nackdel med takmontage är om man man får en läcka där uppe så blir de kletigt värre på rutorna och de är lite jobbigt att fylla på hydraltanken.

Går det inte att tillverka någon typ av list som skulle dränera bort oljan så den inte rinner ner på rutorna typ som man gör med regnvattnet på ett hus :-?

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195512 Det går säkert men de finns många slangar mm de kan följa.
Ska göra en låda med dränering för ventilpaketet som nu åker upp på taket med.
Japp en Arbro 350s från -99 väl inkörd:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

jonathanA  
#195527 Asså ska du flytta upp paketet på taket, det blir väl skönt!? för det satt lite i synfältet va!?
Gärna en bild med arbron!

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195569 De blev mer ivägen på denna än på den gamla pga fotlådan så den hamnade så högt upp, 1/2" slangar är lite skrymmande.
Nu sitter den upp mellan kranfot och vinchblocket, testa hur de blir, sedan måsten den med skyddas från närgångna grenar....

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196722 Då vart jag ute på en lite provkörning i lite fällda torrträd som Eon inte ville ha brevid högspänningen.
Alla kopplingar på o runt ventilen var täta, du var bara pumpen som gråter ännu....måste till en ny pump innan julhelgen.
Ska slänga på vinchen i morrnkväll sen ska de gallras i helgen i björkplanteringen så de blir ved till nästa vinter med.
De är nog så ljust då att kameran kan användas....

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196768 Du har tydligen bestämt dig för var kranen ska sitta från början.

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196887 Haha farsan hade en Forson super major med simson junior på lån medan maskinfirman byggde på Limakranen på våran....så det var där som jag provade först

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197250 Då har de testast lite med Arbron i helgen i en björkgallring för nästa vinters vedförråd :grin:
Lite förvånad blev jag hur lätt de var att köra baklänges inne i beståndet mellan basvägarna.
Samtidigt var de lite segt med att få in känslan med nya kranspakar och knapparna för skördaren, de gick inte fort den första timmen :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197282 Kan lova att det inte gick fort för mig i Lillebrorn första gången då man aldrig kört en skördare :oops: Satt med pärmen i knät för att hålla reda på knapparna :lol:

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197295 Då skulle du sett när jag köpte arbron och samtidigt gick över från 6 till 2 spak.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#198840 Ja så sitter det en ny gjutjärnspump på plats istället, nu ska läckaget vara löst 😡

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

totte  
#198872 Gjutjärn är bra!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).