Traktorer och processorer

Extra pump Valtra 6550 med takmonterad tank

983 inlägg 331155 visningar 52 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427140 Kanske skulle jag prova att lossa en mutter istället, sitter så nära så jag får inte på hylsan mer än på 2 av 8 :sad:

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427168 Längre bult så får du mer elasticitet i förbandet. Mjukare bult kan även bidra till samma resultat. Hård bult som du har nu kan göra det svårare att få det att sitta.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

lerbo  
#427187 Nordlock brickor dyra men bra.

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427223 10.9 bult med nylockmutter följde med kranen vid leverans och vid koll i manualen är det de det ska vara.
De är ca 150mm långa och byta dom går inte utan att lyfta av takbryggan från traktorn :shock:
Förra kran satt med 12,9bult och den hyll jag på att tappa en gång när muttrarna gav upp o lämnade kvar lite gängsallad och lämnade sitt arbete :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427270 Enligt tabell ska dina bult dras med 935N. Det blir väl ca 100 kg på 1m hävarm, du kanske behöver längre hävarm?

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

Blondin 750  
#427284 Har du kollat så att monteringsytorna är helt plana och fria från färg och skit?

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427302 Ja färg kan vara anledningen till att dom lossnat, har dragit dom innan men då har muttern varit lätt att dra tills de tog emot.
Nu är de stumt och de känns lite vanskligt att stå på skärmarna och dra bultarna allt vad jag orkar men jag ska testa med längre rör

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

lerbo  
#427309 Du har pm @gnisten83

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427380 En meter förlängningsrör rådde bot på fastamuttrar, men den mellan tuberna är hopplös nu när alla slangar är ivägen och de är bara fast/ skiftnyckel de går att få in där utan att ta bort stödringen till tubfastsättningen

   TS
Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#434276 Nu har jag hunnit testa de nya bakdäcken lite grand och de blev stor skillnad på stabiliteten när jag lyfter max i sida, skogsdäck det är grejer de med traktormonterad kran :mrgreen:

Har provat lite med mitt hydralproblem, att jag tappar tryck på huvudbommen efter ett par timmar om jag inte kör grip eller utskjut i ändläge för då får jag mina 190 bar annars blir de bara 140-150 bar just på den funktionen...
Servotrycket är de inget fel på och skiftat spolar, provkört huvudbommen med spaken för stickan utan nån skillnad för felet är kvar.

Som sista åtgärd byglade jag termostaten till fläkten i oljekylaren och då kom kraften tillbaka.
Kan ju hålla på kopplingarna så de är inte extremt varmt i systemet men måste skaffa mej en tempmätare för att kolla upp de bättre....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

hayabusa 08  
#438969 Har ngr frågor till dig Gnisten, ang din flytt av stolen.
Även jag andvänder bara vänsterdörren när jag går ur traktorn och tycker det känns helt avigt att snurra stolen till höger.
Är 10 cm lagom att flytta bak vridpunkten?
Påverkar det benutrymmet bakvänd något? Du är ju tillomed lite längre än mig har jag för mig :wink:
Något annat som jag bör tänka på om jag vill fytta stolen? Nu när du har kört en hel del med din flyttad..

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438974 Jag flyttade min 10, varför just de måttet kom jag inte ihåg nu men de funkar bra för mej med 46or.
Om du behåller brytare o så i stolsfoten är de lite pyssel att få dom att stämma IOM att golvet lutar går de inte vända foten heller.
En en tanke vore att förlänga cirkeln som stolsspärren taggar in i även framåt för att få en bättre iklickning av spärren.
Skulle inte rekomendera att köra utan spärr, kan bli lite överraskningar när de börjar luta när man sitter bakvänd .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

hayabusa 08  
#439055 Tackar, låter bra.
Verkar som min lista över saker att göra på traktor blir längre o längre.. :grin: :P

Avatar Fallback

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439089 Finns nåt att förbättra hela tiden, plockade bort facket vid golvet för de var ivägen när stolen svänger åt vänster, har ännu täckt hålet de lämnade efter sig i golvmattan :shock:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extra pump Valtra 6550 med takmontage

johan83  
#439865
IMG_1487746937.754834.jpg

IMG_1487746961.356986.jpg
IMG_1487746977.991052.jpg
IMG_1487747000.074597.jpg


Såhär ser det ut i N134, stolen roterars motsols utan problem alls, och jag har 45or och är 192 [emoji3]

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).