Traktorer och processorer

Vart tog oljan vägen?

5 inlägg 4875 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vart tog oljan vägen?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174684 Ett mysko problem:

Oljetryckslampan började blinka härom dagen på min David Brown 1212. Den tar visserligen olja men inte så mycket att den skulle vara slut, men det var den. - Fyllde på olja och körde hem. Bytte filter och fyllde på ny olja.

Dagen efter körde jag ca 400 m när lampan började blinka. Behövde 1400 varv för att slockna. Körde hem och väl hemma behövdes 1800 varv för att det skulle vara mörkt i lampan.

I måndags fyllde jag på olja och körde ca 300 meter samt körde kran och vinch ca 15 minuter när lampan började lysa. Stannade motorn och tittade på stickan. Bara en droppe som hängde på den.

Var hade oljan tagit vägen? Inget spill under traktorn och ingen onormal rök ur avgasröret. Bara att knalla hem efter mera olja varefter jag körde hem men oljetryckslampan ville blinka. Hemkommen kunde jag konstatera att oljan var slut men inget söl under och ingen onormal rök. Gick ifrån fanskapet.

Dagen efter lyfte jag på stickan. Trot om ni vill, men där fanns olja. Nivån låg ca 2 till 3 cm över det övre strecket på stickan. Det innebär ju flera liter för mycket!

Joe Labero, släng dig i väggen!

Var tusan har oljan varit?

(Skall titta på en MF 575 i morgon.) :grin:



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vart tog oljan vägen?

axwell  
#174696 Hur ser oljan ut i växellådan, nivån och färgen?

På vanliga bilar är det inte helt ovanligt att oljan trycks ut från motorn via vx-lådan.
Fast det brukar nog mest bara hända vid extrem kyla sedan vevhusventilationen fryst ihop.

Avatar Fallback

Re: Vart tog oljan vägen?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174811 Nivån och oljan i växellådan är normal. Tror det ligger en torrlamell (kopplingen) mellan motorn och växellådan, så dit kan den väl inte hoppa.

Oljan i motorn luktar inte diesel, så det kan inte vara ett läckage vid matarpumpen.

Enda stället där det teoretiskt skulle kunna rymmas en del olja tillfälligt är under ventilkåpan, men där kan det ju inte tätna med stötstängerna och allt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vart tog oljan vägen?

Skogstomte  
#174819 Jag tror som du säger att det var fullt i ventilkåpan. Nu vet jag inte exakt hur det ser ut i den motorn, men där är ju styrningar runt stötstängerna och är de i bra skick släpper de ju inte igenom många droppar. Jag tror att dräneringen från ventilhuset ner till sumpen är täppt. Där är ju inget tryck så det behöver inte vara så stark plugg för att hålla oljan uppe. Ta av ventilkåpan och titta om där finns något.

Avatar Fallback

Re: Vart tog oljan vägen?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174854 En annan lurighet som jag varit med om är att det varit så mycke gammalt jox i tråget att det bildats ett "fack" runt oljestickan och ett runt oljepumpens intag, där man antingen hade olja eller ej, men nivån på stickan sa ingenting om oljemängden i motorn.

Det är lite samma orsak som Skogstomte beskriver ovan.

Vet heller inte hur DB motorn ser ut men om det är stötstänger till ventilerna från en underliggande kam så borde nog dessa "kanaler" hållas någorlunda öppna av sig själv så att oljan tar sig från toppen till tråget. Men man vet ju aldrig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).