Sida 2 av 2

Postat: ons 17 okt 2007, 23:11
av Fisketorp
kisaved skrev:
Fisketorp skrev:Du var det 10 28 du skulle ha?

Här finns billiga 11 28 annars.. 2st + framhjul för 900kr
http://www.blocket.se/vi/13778233.htm?ca=15_s

vad är skillnaden mellan 10-28 och 11-28?

//Martin



perfekt, levererar du de hem till mig i södra småland? :D

skillnande mellan 10-28 och 11-28 är att de är 1" bredare.


Betalar du frakten så;)

såå bredden spelar inte så enormt stor roll?
har 11-28 på Terriern med torrsprickor, hoppas det håller länge så man slipper köpa nya, snål som man är ;)

Postat: tor 18 okt 2007, 06:59
av MickeBM
Saltet är som sagt till för att undvika att vätskan ska frysa. Tror dessutom att saltet är rejält tungt, vilket ökar motvikten ännu mer.

Tyvärr har jag ingen bra idé på hur man enkelt tömmer slangen, har som tur är aldrig behövt göra det. Samma sak gäller fyllningen, hade det bara varit vatten så hade lösningen nog varit enkel, men nu ska det ju in x antal kg salt också. Tror det är runt 150 kg salt i mina 16,9-30.

Vad gäller behovet, så beror det mycket på storlek på traktor och lyftkraft i lastaren. Vätskefyllda bakdäck väger många ggr mer än en ekbit. Jag skulle gå efter den devisen, mest för att så gott som möljigt säkra tryck på drivhjulen vid lyft. Finns inget värre än en 2wd som är lätt i häcken.

Jag håller med dig Gnisten, mycket billigare med vätska och dessutom tyngre. Vet inte hur mycket det "äter" på slangen, man kanske är så. Min 350 har varit i familjen i drygt 15 år, utan några sådana problem.

Postat: tor 18 okt 2007, 10:04
av Fisketorp
Ang tömmning!

Så praktiserade jag på en däckfrima som "liten" =P
Han kopplade en vanlig "luftslang" från ventil till uppsamlingskärl.

sedan hade han lyft upp däcket så det var rätt högt upp, så då skötte tömningen sig själv. möjligen fick man kanske inte ut allt.

men hur det funkar i ett punkterat däck vetifasn.

Ska man ändå kasera däcket, så kan man ju lyfta upp det och borra ett hål eller två.

Fyllning vetitusan hur man gör, kansek samma sätt fast påfyllningen högre än däcket, borde ju rymma några Kg innan det behövs tryck för att få i mer vätska

//Martin

Postat: tor 18 okt 2007, 11:36
av kisaved
i fall man kollar i manualen...

http://www.esnips.com/doc/f030eb03-6339 ... d324/ih275
på sidan 11 så hade de förr i tiden en nippel med två ingångar på ..

kanske finns än?

Postat: tor 25 okt 2007, 21:13
av kisaved
nån som köpt hjul från polen, har hört att de ska vara billigt där...

Re: Laga bakdäck till traktor

Postat: lör 05 aug 2017, 21:26
av Zixten
lennart svensson skrev:Hej igen.
Glömde tillägga att däcket kränger du lätt av o på själv.
Har du en Biltema butik i närheten så kör dit o köp 2st Däckjärn(svarta
modellen)Kostar nog c:a70kr st.Handslägga antar jag att du redan har.
Det svåraste momentet brukar vara att få det gamla däcket att släppa från fälgkanten.Får du bara loss det gamla däcket är resten lätt.Brukar ta
10 min för mig att kränga av o på ett sådant däck.För en ovan tror jag det tar 30 min.Innan du lägger i ny slang : talka däcket o slangen
rikligt o ta Yes diskmedel på fälgkanter o däckkanter så glider däcket lätt på.

Må gott Lennart Svensson.


Är det lika lätt att kränga av ett framdäck? Har en pyspunka på min valtra A75...
Funderar på om jag skall kränga av det själv, eller bara slänga upp det på en kärra och be om hjälp av en verkstad...

Re: Laga bakdäck till traktor!

Postat: lör 05 aug 2017, 21:39
av Slurfi
Jo det är samma jobb, men ska du ändå köpa slang osv av däckfirman kan du ju lika gärna låta dem göra hela jobbet.
När jag hade punka sist kostade hela jobbet ink slang 600:-

Re: Laga bakdäck till traktor!

Postat: lör 05 aug 2017, 21:59
av Zixten
Slurfi skrev:Jo det är samma jobb, men ska du ändå köpa slang osv av däckfirman kan du ju lika gärna låta dem göra hela jobbet.
När jag hade punka sist kostade hela jobbet ink slang 600:-

Tänkte mest på om det är lättare / svårare med mindre däck...

Re: Laga bakdäck till traktor!

Postat: lör 05 aug 2017, 22:10
av Slurfi
Zixten skrev:
Slurfi skrev:Jo det är samma jobb, men ska du ändå köpa slang osv av däckfirman kan du ju lika gärna låta dem göra hela jobbet.
När jag hade punka sist kostade hela jobbet ink slang 600:-

Tänkte mest på om det är lättare / svårare med mindre däck...

ATV-däck är lite bråkiga men det är ju inte aktuellt här.

Re: Laga bakdäck till traktor!

Postat: sön 06 aug 2017, 11:10
av Elfving
Tänk på att dagens asiatiska lågprisdäck sällan håller köparen nöjd mer än ett par år. Det skiljer en slant till etablerat fabrikat men jag brukar påstå att det är värt det för en maskin som man vill hålla i bruk!
Det finns däckverkstäder som sparar på utbytta däck i ok skick, försök få pris på ett ok däck i begagnat utförande!
1000 kr tycker jag låter som ett ok pris om de skall återfylla med vätska också?

Re: Laga bakdäck till traktor!

Postat: sön 06 aug 2017, 15:12
av Avslutat-01
Det är enkelt att vätskefylla däcken, 25 l dunk med saltlösning på hytttaket, en vanlig "ventil" på korken å en slang till däcket

Re: Laga bakdäck till traktor!

Postat: sön 06 aug 2017, 20:35
av Blivande snickare
Värt att tänka på att saltlösning kräver innerring.

Re: Laga bakdäck till traktor!

Postat: sön 06 aug 2017, 21:20
av stektlök
Om däcken är så dåliga med massa sprickor mm så köp nya så slipper du vänta på nästa punk om någon vecka eller månad :)