Traktorer och processorer

Motorolje volym m.m. Mf 135

4 inlägg 15121 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motorolje volym m.m. Mf 135

Schröder  
#142806 Hejsan!
Hade tänk byta motorolja och serva vrålåket som vi har på gården och har några frågor. Dessutom tänkte jag fixa till värmen inuti hytten...
Traktorn är en Mf 135s från 1973 med Perkins Diesel på 33kw.

-Vilken motorolje kvalitet, funkar 15w-40 delsynet?
-Vad är volymen inklusive filter?
-Kylvätskavolym?
-Vid vilken grad ska termostaten öppna?

MVH Schröder



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Motorolje volym m.m. Mf 135

totte  
#142821 Varför använda delsyntet när det finns helsyntet. Delsynteten är inte nåt mycket bättre än vanlig mineralolja. enligt min mening. Mesta delsynteten är mest mineralolja med en liten skvätt syntetolja i, rena bedrägeriet.

Avatar Fallback

Re: Motorolje volym m.m. Mf 135

Schröder  
#142847 Anledningen till att använda delsyntet eller mineral är att den inte blir lika lättflytande som helsyntet. Helsyntet kan medföra oljeläckage/överdriven olje konsumtion på äldre maskiner, men det är bara min erfarehet det... Har även hört om exempel då helsyntet sköljt löst föroreningar "kocks" på maskiner som tidigare gått på delsyntet/mineralolja med motor ras som följd.

Nån som har svar på mina frågor?

MVH Schröder

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorolje volym m.m. Mf 135

axwell  
#142852 Delsyntetoljor brukar ha alla negativa egenskaperna för mineral/syntet samlade i denna kompott.
Drar till sig vatten som en mineralolja, lämnar ifrån sig som en syntetolja(oftast på det olämpligaste stället).

Att syntetoljor smörjer bättre redan vid låga temperaturer påverkar inte ev oljeförbrukning negativt.

Välj tex Biltemas
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... lja-5W401/

Syntetoljor brukar ha mycket bredare viskositetsindex, dvs blir inte lika blaskiga vid uppnådd arbetstemperatur.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).