Traktorer och processorer

Valtra c120 hjälp, vad ser ni på bilden

21 inlägg 13466 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valtra c120 hjälp, vad ser ni på bilden

ztrade  
#142719 Har lagt vantarna på en valtra c120 som skall laddas inför vintern med snöplog.

Då jag är novis på traktorer behöver jag lite hjälp med vad som finns framdraget i hydralikväg på frontlastarn.

Jag har hydrallåsning på redskapsfästet som jag antar är det man kallar för 3e funktion?

Här kommer lite bilder
http://imageshack.us/photo/my-images/64/img0269ln.jpg/ Vad är detta för klump?

http://imageshack.us/photo/my-images/52/img0271nc.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/534/img0272lh.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/412/img0270qh.jpg/ ett extra hydraluttag, 4e funktion??
http://imageshack.us/photo/my-images/257/img0273yk.jpg/ Profilbild :lol:

Lastarmstöd kommer inhandlas samt en vikplog "pronar 2800" hos staffans maskiner, förmodligen får jag lämna in installationen av plogen hos en verkstad då jag inte har koll, men vad bör man tänka på, allmänna tips?

Skall ploga hemma på gården samt försöka få lite småjobb över vintern om man hittar nån som behöver hjälp i snösvängen, har inte tid till att skotta på heltid då jag jobbar med annat på dagarna, nån som har tipps på hur man kan gå tillväga om man bara har möjlighet att skotta kvällar och helger?

Tack på förhand!
/Jag kan inget om traktorer, men har en massa att säga om dem :lol:



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra c120 hjälp, vad ser ni på bilden

zeetorg  
#142732 Klumpen ser ut som en elventil. Den används för att styra vart oljan tar vägen när man aktiverar en viss spak. Den aktiveras med en tryckknapp/brytare eller liknande. D.v.s. samma reglage kan ha flera funktioner beroende på vilken av ventilutgångarna som är aktiva.

Exakt vad som styr vad går inte att se bara av att titta på några bilder utan det måste man nästan titta på plats.

Avatar Fallback

Re: Valtra c120 hjälp, vad ser ni på bilden

ztrade  
#142735 Låter vettigt, har två knappar på spaken som styr lastarn, upp ner och tilt i vanliga fall men när jag ska låsa/låsa upp redskapslåset så håller jag in en knapp + tilt :)

Så då är det kanske inte tredje funktion som går till redskapslåset? Utan det är de 2 kopplingarna som är tredjefunktion?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra c120 hjälp, vad ser ni på bilden

jd6630  
#142737 http://imageshack.us/photo/my-images/64/img0269ln.jpg/
de e ventilpaketet för 3 4 5 6 funktion, vilka funktionerdu får ut beror på vilka aktiva komando du har i spaken
du har även lastdämparen i de paketet och ackumulatorn som ligger bak plåten där de står softdrive


resten visar slangfästet till 3 4 5 6 funktion, helt beroende på yousticks komandot, ventil paketet i bild 1 har inget o göra me lyft sänk tilt o tipp utan enbart extra ventilerna.

Avatar Fallback

Re: Valtra c120 hjälp, vad ser ni på bilden

jd6630  
#142738 spaken bakåt lastaren upp, spak fram lastare ner.
spak vänster tilt spak höger tipp
blå knapp spak fram = flytläge
blå grön och knapp 1 spak höger lås redskapet´vänster lås upp
blå grön knapp 3funk
gul blå knapp 4 funk
blå +1+2 knapp på spaken kontinuerligt till hud motor
finns 1000 kombinationer av knapp o rörelse beror på vad som e programerat

Avatar Fallback

Re: Valtra c120 hjälp, vad ser ni på bilden

Robertberg  
#142740 Måste du inte trycka på en extra knapp för att kunna låsa upp redskapslåsningen?

På vår traktor är det såhär:

Den hydraliska låsningen går på 3:e funktionshydraliken.

För att låsa redskapet trycker man på knappen på lastarspaken + tilt
För att låsa upp, hålla inne en elektrisk säherhetsspärr som sitter på instumentpanelen + knapp på lastarspak + tilt.

Ska man sedan använda tex en balklämma kopplad på 3:e funktionen så håller man inne knappen på lastarspaken + tilt åt valfritt håll. Eftersom man måste hålla inne säkerhetsspärren för att öppna redskapslåsningen så påverkas redskapet istället för låsningen.

Hänger man med? :???:

Avatar Fallback

Re: Valtra c120 hjälp, vad ser ni på bilden

Robertberg  
#142742
jd6630 skrev:spaken bakåt lastaren upp, spak fram lastare ner.
spak vänster tilt spak höger tipp
blå knapp spak fram = flytläge
blå grön och knapp 1 spak höger lås redskapet´vänster lås upp
blå grön knapp 3funk
gul blå knapp 4 funk
blå +1+2 knapp på spaken kontinuerligt till hud motor
finns 1000 kombinationer av knapp o rörelse beror på vad som e programerat


Måste klargöra att detta är hur Jd har (?) i sin traktor, Inte hur det med säkerhet är i ztrades.

Avatar Fallback

Re: Valtra c120 hjälp, vad ser ni på bilden

jd6630  
#142744 AHA!!! de va special. nä så har inte ja de i vart fall
låset går inte på 3 funktion på ålös utan ligger som egen slinga i paketet går på lyft och tillt
va har du för lastare o youstick??

Avatar Fallback

Re: Valtra c120 hjälp, vad ser ni på bilden

zeetorg  
#142746 Har du ingen extra spak eller brytare så måste du nog kanske koppla bort redskapslåset och istället koppla in extra uttagen på den funktionen. Det är inte helt ovanligt att det funkar så.
I så fall så har du väl ingen äkta 4:e funktion, utan mer en flexibel 3:e. :grin:

Avatar Fallback

Re: Valtra c120 hjälp, vad ser ni på bilden

jd6630  
#142747
obantteg skrev:
jd6630 skrev:spaken bakåt lastaren upp, spak fram lastare ner.
spak vänster tilt spak höger tipp
blå knapp spak fram = flytläge
blå grön och knapp 1 spak höger lås redskapet´vänster lås upp
blå grön knapp 3funk
gul blå knapp 4 funk
blå +1+2 knapp på spaken kontinuerligt till hud motor
finns 1000 kombinationer av knapp o rörelse beror på vad som e programerat


Måste klargöra att detta är hur Jd har (?) i sin traktor, Inte hur det med säkerhet är i ztrades.




VAVA???? på min 6630 har ja fabriks monterad youstick och där e höger knapp och spak ner lås vänster knapp spak ner lås upp
höger knapp skak funktion
finns visst många kombintioner

Avatar Fallback

Re: Valtra c120 hjälp, vad ser ni på bilden

jd6630  
#142748
zeetorg skrev:Har du ingen extra spak eller brytare så måste du nog kanske koppla bort redskapslåset och istället koppla in extra uttagen på den funktionen. Det är inte helt ovanligt att det funkar så.
I så fall så har du väl ingen äkta 4:e funktion, utan mer en flexibel 3:e. :grin:


låsningen går inte på 3 funktion utan ligger i egen slinga på lyft o tilt
kopplingarna som ligger vid redskaps fästet e till 3 4 5 6 funktion, brytarna till funktionerna ligger programerade i yousticken, du kan även koda om den så att en av knapparna går till lyft o sänk på den andre knappen
spaken kan dra 3 4 5 6 funktion om du vill

Avatar Fallback

Re: Valtra c120 hjälp, vad ser ni på bilden

ztrade  
#142750 ojoj här går det fort :D

Så då kan jag alltså koppla in en jäkla massa funktioner i bild 3 och styra dem med spaken som jag vanligtvis styr lastarn upp/ner/tilt med?

INTE min hytt men där är spaken https://pictures.valtra.com/kuvat/10260.jpg
liten svart med 2 små gråa knappar på insidan.

Hur krångligt är det att koppla in en plog själv för en gröngöling?

EDIT: om jag kopplar in tredjefuntion, hur får jag den till spaken? läsa manualen imon tro.... alltid lika kul :roll:
Senast redigerad av ztrade lör 15 okt 2011, 22:26, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra c120 hjälp, vad ser ni på bilden

Robertberg  
#142751
jd6630 skrev:AHA!!! de va special. nä så har inte ja de i vart fall
låset går inte på 3 funktion på ålös utan ligger som egen slinga i paketet går på lyft och tillt
va har du för lastare o youstick??


Trimalastare 3.0+ med vajerspak, på en 5435.

Avatar Fallback

Re: Valtra c120 hjälp, vad ser ni på bilden

ztrade  
#142753
jd6630 skrev:
zeetorg skrev:Har du ingen extra spak eller brytare så måste du nog kanske koppla bort redskapslåset och istället koppla in extra uttagen på den funktionen. Det är inte helt ovanligt att det funkar så.
I så fall så har du väl ingen äkta 4:e funktion, utan mer en flexibel 3:e. :grin:


låsningen går inte på 3 funktion utan ligger i egen slinga på lyft o tilt
kopplingarna som ligger vid redskaps fästet e till 3 4 5 6 funktion, brytarna till funktionerna ligger programerade i yousticken, du kan även koda om den så att en av knapparna går till lyft o sänk på den andre knappen
spaken kan dra 3 4 5 6 funktion om du vill


Men jag kan bara ha en funktion inkopplad åt gången eller? varför kallas det då för 4, 5, 6 funktion och inte bara 3 funktion?

Förvirrad :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra c120 hjälp, vad ser ni på bilden

jd6630  
#142757 har du köpt traktorn för o skotta snö på fritiden så borde du va en halv mille fattigare bladet har ja nog aldrig hört om men anser att ett rejält vreten blad 320 e de bästa som finns om du tänker köra hårt. med hyd vinkel hyd stödhjul/plattor med hyd vinkling samt tak
just därför behöver du 4 5 6 funktion dessutom 3 funktion om du ska ha hyd vinch i bladet
du har ju redan 4 funk framdraget brukar va standard sen i paketet på tvärröret finns ytterligare pluggar med uttag som du sätter koppling på du kan dessutom dela uttag på 4 6 o få 7 8 funktion
på ålös youstick som troligtvis e samma som din kan du 46 olika funktioner inprogramerade dessutom me minne för olika tider
du kan köra alla funktioner samtidigt beronde å hur snabb i fingrarna du e

antar att du ska ha ett diagonal blad som du kopplar i redskaps fästet på lastaren..... då ska du
1 fäste till lastarmarna .för annars kommer du hem me lastaren snurrad runt hytten o får klätrra ut genom takluckan
2 el till blinkers arbets ljus grogg blandare
3 extra el uttagtill o styra ev funktioner på bladet
glöm inte stroppar till bogsering o en snöskyffel
du kopplar bladet i redskaps fästet o sen slangarna i lämpligast uttag..bus enkelt gort på 3 min totalt
fast ja anser att till dina behov klarar du daj toppen me en 3 kbm snöskopa av rejäl modell. dessutom billigare än blad

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).